Fedt! Du har fået en ny tilmelding til dit nyhedsbrev.
Desværre oplever vi ofte, at mange virksomheder slet ikke responderer, når nogen tilmelder sig deres nyhedsbrev. Og det er en katastrofal fejl. Studier viser nemlig, at 74,4% af forbrugere forventer en velkomst e-mail, når de skriver sig op til et nyhedsbrev.
I værste fald mister dine nye kontakter hurtigt interessen, hvis du ignorerer deres engagement.
Derfor er det nødvendigt, at du smeder, mens jernet er varmt. Og en effektiv måde at gøre det på, er ved at sende dine nye kontakter en velkomstmail.
I dette blogindlæg fortæller vi dig, hvordan du laver et effektfuldt flow af velkomstmails til dit nyhedsbrev.
En velkomst e-mail er dit første skridt på vejen til at engagere dine nye kontakter, men hvorfor stoppe her? Dine kontakter er nemlig allermest engageret, når de lige har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.
Det er ligesom, når du møder en person for første gang. Selvom I straks “falder i hak”, har I stadig meget at lære om hinanden. Og i enhver relation tager det tid at lære hinanden at kende og opbygge tillid.
Det samme gør sig gældende, når nogen tilmelder sig dit nyhedsbrev. Når de har lært dig at kende, vil relationen blive stærkere, og i sidste ende kan de endda blive loyale, betalende kunder.
TIP: Læs vores 10 effektfulde tips til at få succes med e-mail marketing.
Med et velkomst e-mail flow har du en fantastisk mulighed for at fremhæve dit brand, dine værdier og din viden. Du får et talerør, hvor du kan inspirere dine nye kontakter med unik viden. Og du kan forholdsvis let overbevise dem om, at de skal forblive på din nyhedsbrevsliste.
Indholdet af dine e-mails skal afspejle, hvilken handling du gerne vil have, at dine nye kontakter skal foretage som afslutning på dit flow.
Du skal altså strukturere dine e-mails strategisk, så de leder dine modtagere hen mod din ønskede handling. Dit endelige mål kan eksempelvis være at få modtagerne til at tilmelde sig et gratis seminar, downloade en e-bog eller besøge din blog.
Vi anbefaler, at du opbygger dit e-mail flow omkring fem til syv e-mails. Hvis antallet skræmmer dig, kan du også sagtens starte med tre og bygge videre på dit flow derfra.
Det er dog langt sværere at give et klart svar på, hvor hyppigt du skal sende e-mails i dit flow. Det varierer fra virksomhed til virksomhed. Vores bedste anbefaling er derfor, at du prøver dig frem.
Som tommelfingerregel, skal du sende de første to til tre e-mails hurtigt efter, at nogen har skrevet sig op til dit nyhedsbrev. De er nemlig mest engageret de første par dage herefter. Efterfølgende kan du sende de sidste e-mails i dit flow med en uges mellemrum. På den måde bevarer du opmærksomheden og forbliver top of mind uden at spamme dine nye kontakter.
Den første e-mail i dit flow er din velkomstmail, og den skal du sende umiddelbart efter, at nogen har skrevet sig op til dit nyhedsbrev. Formålet er at introducere dine nye kontakter til dit brand.
Velkomst e-mailen sætter tonen for din virksomhed og fastslår, hvem I er.
Men pas på med at inddrage for meget information, da det kan virke overvældende. Ingen gider at modtage et langt skriv om, hvor fantastisk din virksomhed er.
Lad os tage et eksempel. Og til det skal jeg bruge Michael. Michael har lige skrevet sig op til dit nyhedsbrev, og du skal nu byde ham velkommen.
Formålet med anden mail i dit e-mail flow er at skabe værdi og holde hvad, du lover. Du talte til Michaels nysgerrighed i slutningen af din velkomstmail, og du lovede ham noget specifikt indhold. Hold dit løfte og giv ham adgang til det værdiskabende content.
Formålet med den tredje mail er at fortælle om dine værdier og perspektiver. Kort sagt skal du motivere og inspirere Michael.
Tag udgangspunkt i en problemstilling din virksomhed har stået over for. Måske I havde problemer med jeres konverteringsrater eller med lanceringen af jeres blog?
Fortæl Michael din historie og giv ham et unikt take-away. På den måde viser du, at du er løsningsorienteret og kan hjælpe Michael med hans problemer.
Formålet med fjerde mail er at give Michael uventet værdi, hvor du opbygger hans tillid ved at sende ham nyttige ressourcer.
Send Michael et populært blogindlæg eller overrask ham med en praktisk e-bog. Når du giver en gratis gave, vil Michael nemlig gengælde din gavmildhed med tillid.
I femte mail skal du fortsat give Michael værdi, men her er formålet at sætte din virksomhed og dine produkter og/eller ydelser i scene. Selvfølgelig på en smagfuld og ikke-sælgende måde.
Det kan du eksempelvis gøre ved at fremhæve dine kunders succeshistorier. Du kan også præsentere testimonials, hvis du har nogen.
Formålet med den sjette mail er at lære Michael bedre at kende. Lad ham fortælle dig om hans problemstillinger via en formular, men husk at sætte en udløbsdato på tilbuddet.
På den måde får du en masse spørgsmål, du kan besvare i en række blogindlæg.
Formålet med din sidste mail er at få feedback fra Michael.
Du kan eksempelvis segmentere dine nye kontakter efter deres præferencer ved at embedde en formular, hvor de kan afkrydse, hvilke emner de er interesseret i at modtage indhold om fremadrettet.
Med disse data i hånden kan du efterfølgende sende relevant indhold til dine potentielle kunder, hvilket sikrer et højt brugerengagement.
Og så er der vist kun tilbage at ønske dig en god arbejdslyst.
Indlægget er udgiver hos Market Community.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.