Guide: Brug hv-spørgsmål til at skrive et effektfuldt blogindlæg

Alexander Højfeldt Lund

Er du nogle gange i tvivl, om dit blogindlæg svarer på alle de spørgsmål, din læser har? Ved at bruge hv-spørgsmål sikrer du, at du skriver det mest effektfulde blogindlæg.

Skal du producere kvalitetsindhold til din målgruppe? Så føler du måske, at det nogle gange kan være en udfordring at lave fantastiske content-stykker på kontinuerlig basis.

En velafprøvet skrivemetode kan være løsningen på dine udfordringer: “de syv H’er”.

Hvad er de syv hv-spørgsmål?

Hvis du nogensinde har studeret eller beskæftiget dig med journalistik, har du helt sikkert hørt om “de syv H’er” eller "de syv hv-spørgsmål. De bliver brugt på redaktioner over hele verden. Men hvad er “de syv H’er”? De henviser til syv klassiske hv-spørgsmål, som man skal sørge for at besvare i sin artikel (eller sit blogindlæg):

  • Hvem?
  • Hvad?
  • Hvor?
  • Hvornår?
  • Hvorfor?
  • Hvordan?
  • Hvad så?

Nogen journalister vil argumentere for, at en nyhedshistorie ikke er færdig, før alle syv spørgsmål er besvaret. Det er svært at argumentere mod eftersom udeladelsen af ét spørgsmål efterlader et hul i historien. Samtidig hjælper de syv spørgsmål journalister med at skrive en klar og effektfuld tekst. Og hvem er ikke interesseret i det?

New call-to-action

 

Kan jeg bruge “de syv H’er”?

Ja, du kan sagtens bruge “de syv H’er”, selvom du ikke er journalist. Du kan bruge spørgsmålene til at brainstorme idéer. Faktisk kan “de syv H’er” hjælpe dig med at indsnævre dit fokus og sikre, at du skriver et engagerende og effektfuldt blogindlæg.

“De syv H’er” kan også hjælpe dig med at lave skelettet til dit blogindlæg, fordi de kan hjælpe med at inddele elementer i dit content-stykke efter emner, som du skal svare på. På den måde mindsker du også risikoen for, at du går “off topic”.

Sådan bruger du de syv hv-spørgsmål

I det følgende vil du finde en liste med de syv spørgsmål og nogle svarmuligheder til hver, som du kan bruge i en brainstorming-situation. Spørgsmålene er generelle, og du kan bruge dem som en rettesnor i forhold til stort set hvilket som helst tema. Derfor kan de måske virke lidt spøjse, medmindre du har et specifikt emne for øje.

  • Hvem?
    Hvem er involveret?
    Hvem er påvirket?
    Hvem vil få gavn af det?
    Hvem vil ikke få gavn af det?
  • Hvad?
    Hvad er dit emne i en enkel sætning?
    Hvad ligner det/ligner det ikke?
    Hvad vil blive påvirket/forandret af dit emne?
  • Hvor?
    Hvor finder det sted?
    Betyder det noget, hvor det finder sted?
  • Hvornår?
    Hvornår finder det sted?
    Betyder det noget for emnet, hvornår det finder sted?
  • Hvorfor?
    Hvorfor er emnet vigtigt?
    Hvorfor sker nogle ting?
  • Hvordan?
    Hvordan virker dit emne?
    Hvordan blev det lavet?
    Hvordan bliver dem, der er involveret påvirket?
  • Hvad så?
    Hvad så, hvis alt virkede, som det skulle?
    Hvad så, hvis alt ikke virkede, som det skulle?
    Hvad så, hvis emnet ikke eksisterede?

Et eksempel på brugen af “de syv H’er”

For at gøre spørgsmålene mere konkrete vil jeg kort løbe nogle af de svar igennem, som jeg har svaret på for at lave dette blogindlæg.

Det er vigtigt at huske, at brugen af “de syv H’er” i content-produktion er en brainstorming-teknik. Du behøver ikke bekymre dig så meget om, hvorvidt dine idéer er perfekt formuleret eller om de overhovedet er gode. Når dine idéer er nede på papir, kan du gå tilbage og udvælge de, der er bedst.

For nemhedens skyld har jeg valgt kun at fremhæve de svar, som har været grundlag for dette blogindlæg og ikke samtlige svar.

  • Hvem?
    Content-producenter
  • Hvad?
    Brainstorming-teknik: De syv H’er
  • Hvor?
    (Ikke vigtig)
  • Hvornår?
    Når de skal lave indhold, i idéudvikling
  • Hvorfor?
    For let at kunne udforske et emne og skabe et effektfuldt blogindlæg
  • Hvordan?
    Ved at svare på syv simple spørgsmål, der angriber emnet fra forskellige vinkler
  • Hvad så?
    Så ville content-producenter ikke have en god metode til være sikker på, at de dækker emnet i deres blogindlæg fra flere vinkler.

Har du lagt mærke til, at (næsten) alle syv spørgsmål faktisk er blevet besvaret i dette blogindlæg? “De syv H’er” kan altså godt bruges, selvom du ikke er journalist eller skriver nyhedshistorier.

God skrivning.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.