Er du nogle gange i tvivl, om dit blogindlæg svarer på alle de spørgsmål, din læser har? Ved at bruge hv-spørgsmål sikrer du, at du skriver det mest effektfulde blogindlæg.
Skal du producere kvalitetsindhold til din målgruppe? Så føler du måske, at det nogle gange kan være en udfordring at lave fantastiske content-stykker på kontinuerlig basis.
En velafprøvet skrivemetode kan være løsningen på dine udfordringer: “de syv H’er”.
Hvis du nogensinde har studeret eller beskæftiget dig med journalistik, har du helt sikkert hørt om “de syv H’er” eller "de syv hv-spørgsmål. De bliver brugt på redaktioner over hele verden. Men hvad er “de syv H’er”? De henviser til syv klassiske hv-spørgsmål, som man skal sørge for at besvare i sin artikel (eller sit blogindlæg):
Nogen journalister vil argumentere for, at en nyhedshistorie ikke er færdig, før alle syv spørgsmål er besvaret. Det er svært at argumentere mod eftersom udeladelsen af ét spørgsmål efterlader et hul i historien. Samtidig hjælper de syv spørgsmål journalister med at skrive en klar og effektfuld tekst. Og hvem er ikke interesseret i det?
Ja, du kan sagtens bruge “de syv H’er”, selvom du ikke er journalist. Du kan bruge spørgsmålene til at brainstorme idéer. Faktisk kan “de syv H’er” hjælpe dig med at indsnævre dit fokus og sikre, at du skriver et engagerende og effektfuldt blogindlæg.
“De syv H’er” kan også hjælpe dig med at lave skelettet til dit blogindlæg, fordi de kan hjælpe med at inddele elementer i dit content-stykke efter emner, som du skal svare på. På den måde mindsker du også risikoen for, at du går “off topic”.
I det følgende vil du finde en liste med de syv spørgsmål og nogle svarmuligheder til hver, som du kan bruge i en brainstorming-situation. Spørgsmålene er generelle, og du kan bruge dem som en rettesnor i forhold til stort set hvilket som helst tema. Derfor kan de måske virke lidt spøjse, medmindre du har et specifikt emne for øje.
For at gøre spørgsmålene mere konkrete vil jeg kort løbe nogle af de svar igennem, som jeg har svaret på for at lave dette blogindlæg.
Det er vigtigt at huske, at brugen af “de syv H’er” i content-produktion er en brainstorming-teknik. Du behøver ikke bekymre dig så meget om, hvorvidt dine idéer er perfekt formuleret eller om de overhovedet er gode. Når dine idéer er nede på papir, kan du gå tilbage og udvælge de, der er bedst.
For nemhedens skyld har jeg valgt kun at fremhæve de svar, som har været grundlag for dette blogindlæg og ikke samtlige svar.
Har du lagt mærke til, at (næsten) alle syv spørgsmål faktisk er blevet besvaret i dette blogindlæg? “De syv H’er” kan altså godt bruges, selvom du ikke er journalist eller skriver nyhedshistorier.
God skrivning.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.