Hvor ofte er du blevet nysgerrig på et nyt marketingfænomen, for så at finde ud af, at det blot er ny vin på gamle flasker?
Hvis din erfaring ligner vores, er svaret “for mange gange”.
Marketingbranchen er fuld af buzzwords og smarte vendinger, berøvet for egentligt indhold. Og måske tænker du, at inbound marketing er endnu et eksempel på et engelsk låneord, der lyder smart, men som truer med at fylde din hverdag med tomme løfter om “vækst” og “sorte tal på bundlinjen”.
Der er imidlertid ikke noget Kejserens nye klæder over inbound som marketingstrategi.
Inbound holder nemlig, hvad strategien lover. Inbound kan potentielt revolutionere den måde, du laver marketing, og det gør, at inbound ikke bare lyder smart, men faktisk også er smart.
Hos Brand Movers gør vi meget ud af at basere vores positioner og meninger på data. Det gælder også vores forhold til inbound og i dette indlæg, får du indblik i data fra en undersøgelse gennemført af marketing automation-platformen HubSpot i 2018.
Data som viser, hvorfor vi er så begejstrede for inbound marketing.
Undersøgelsen hedder State of Inbound 2018 og er baseret på spørgeskemabesvarelser fra flere end 6200 deltagere i 99 lande verden over.
I undersøgelse var 57% af de adspurgte hverken kunder hos eller partnere af HubSpot, og repræsenterede en bred vifte af brancher, firmatyper og -størrelser.
Nok om det. Grundlaget er på plads, så lad os kigge på, hvad vi kan lære af undersøgelsen, hvad det betyder for inbound og for dig.
Ikke overraskende topper lead-generering og øget trafik listen over udfordringer for marketing. Uden trafik skaber man ikke nok leads og uden leads, er der ikke noget salg. Det er nok derfor hele 61% mener, den største marketingudfordring er at generere trafik og leads.
Med inbound har du en række forskellige måder at imødegå denne udfordring, men de mest brugte er blogindlæg, e-mails og workflows, som både skaber trafik og genererer leads.
32% af sælgerne i undersøgelsen svarede, at kundehenvisninger er den vigtigste kilde til at skaffe leads. Marketing kom ind på en andenplads med 28%.
Inbound marketing arbejder bevidst på at gøre kunder til ambassadører, hvis gode erfaringer med og relation til din virksomhed, får flere til at interessere sig for den.
Samme undersøgelse viser, at den vigtigste faktor, når folk vælger en leverandør af business software er andre kunders erfaringer. Kundehenvisninger ligger således på 55% og kundereferencer, som casehistorier og udtalelser på 46%.
Med inbound arbejder du altså med at påvirke det mest virkningsfulde felt direkte, og det skaffer flere leads.
Kun 25% af sælgerne i undersøgelsen mener, deres leads er varme. Leads af lav kvalitet betyder, at sælgere bruger en masse kræfter på folk, som egentlig ikke er interesseret eller ikke er relevante. Skønne spildte kræfter, som kunne være brugt bedre, ved at kvalificere leads.
Inbound handler om at tiltrække de rigtige personer, og udvikle dem til varme leads. Det betyder, at de leads, der bliver genereret med en inbound-strategi, er af højere kvalitet. Se bare næste punkt.
HubSpots undersøgelse viser, at 60% af de adspurgte mener, inbound genererer de bedste leads. 21% mener de bedste leads kommer direkte fra salgsafdelingen, mens kun 18% mener, den traditionelle outbound-strategi giver de bedste leads.
Det er i virkeligheden én af de bedste forklaringer på hvorfor, og hvordan inbound virker. Der er mange måder at skabe trafik på, men det er kvalificeringen af leads, gennem strategisk indhold, der skaber værdi for kunden, som adskiller inbound fra andre strategier.
Og det er denne kvalificering af leads, som skaber bedre resultater.
I undersøgelsen svarede 75% af organisationerne, som arbejder med inbound, at deres marketingstrategi er effektiv. Til sammenligning svarede kun 62% af organisationerne med traditionelle outbound-strategier, at deres strategier var effektive.
Hvad betyder det?
Det betyder, at folk, der arbejder med marketing, føler sig mere sikre på at nå deres mål, når de arbejder med inbound marketing. Ifølge undersøgelsen er der simpelthen større chance for at få succes, hvis inbound-strategier er en del af marketingindsatsen.
Faktisk siger hele 53%, at inbound giver det højeste afkast på investeringen, hvorimod den traditionelle outbound-strategi bliver nævnt af 16%.
Der er altså en markant forskel på ROI, men i betragtning af, at salg er afhængig af antallet af leads og kvaliteten af dem, er det måske ikke så mærkeligt, inbound virker bedre.
Styrken ved inbound er netop strategiens fokus på leadgenerering og -kvalificering.
En anden forklaring kan ligge i, at det content, der produceres til inbound marketing, bliver ved med at trække besøgende til virksomhedens website og føre dem videre på købsrejsen. Jo længere tid, det har ligget online, jo højere ROI.
Vi har vist dig 6 gode grunde til at inbound virker, men trods højeste ROI, varmeste leads, øget effektivitet og trafik samt flere anbefalinger, er der situationer, hvor inbound kommer til kort.
Så hvornår virker inbound marketing ikke?
Det korte svar er: Når du ikke går “all inn”.
Inbound marketing virker ikke, hvis du blot “dypper tæerne” og kun får lavet en strategi uden at have en plan for produktionen af content. Inbound virker ikke, hvis du får lavet fantastisk content, men ikke laver et budget og en plan for distributionen. Inbound virker ikke, hvis du ikke har systemerne og ressourcerne til at følge op på dine nye leads.
For at få succes med inbound kræver det, at du “hopper i med begge ben”. Det er en investering i kræfter, tid og penge, men som vi har vist dig herover, er inbound marketing det hele værd.
Hvis du er interesseret i at vide mere om, hvordan du kan opnå bedre resultater med inbound, så book et uforpligtende møde med Brand Movers.
Vi er specialister i inbound marketing og kan levere alle dele fra strategi, planlægning og marketing automation til content produktion og distribution.
disse indlæg om Marketing Automation
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.