YouTube kan vel bedst sammenlignes med Imperial-biografen på Vesterbro i København. Eller rettere 1,9 millioner Imperial-biografer!
I 2018 rapporterede YouTube, at platformen nu har mere end 1,9 milliarder aktive brugere hver måned(!). Samtidig bliver brugerne mere og mere ivrige efter at abonnere på deres favoritkanaler, så de ikke går glip af én eneste video. Og de er langt mere opmærksomme, når de ser videoer - især på mobilen.
YouTube er altså blevet en vigtig kanal. Især når omkring 70% af brugerne på YouTube bruger platformen til at søge information, inden de foretager et køb. Men hvordan sikrer du, at dine videoer hjælper dine potentielle kunder gennem købsrejsen? Hvordan sikrer du, at dine YouTube-videoer bliver set?
Hos Brand Movers optimerer vi løbende vores egen og andres YouTube-kanaler. Vi tænkte derfor, at vi lige så godt kunne samle alle de erfaringer, vi har gjort os. Derfor har vi samlet 15 gode råd i dette blog-indlæg, så du kan optimere din YouTube-kanal.
On-page metadata fungerer på samme måde på YouTube, som på et website. Overvej derfor, om du skal placere et keyword i kanal-navnet.
I stedet for bare at skrive “Firmanavn” kunne du skrive “Firmanavn: Keyword”. Keywordet er din branche, din service, dit produkt eller enhver anden søgeterm, der definerer dit brand og gør det nemmere at søge efter dig.
Brugere, der kender Brand Movers, vil være i stand til at finde os, mens folk, der blot er på udkig efter information, kan finde os ved at søge på “content marketing strategy”.
About-siden bliver ofte ikke brugt ordentligt. Faktisk er mange i tvivl om, hvad den skal indeholde. Skal det være virksomhedens historie? Eller firmaets værdier? Er det en branding-øvelse? Er det overhovedet nødvendigt?
Ja, det er nødvendigt at udfylde About-siden – og at gøre det ordentligt. De første 48 tegn bliver vist i YouTubes søgeresultater, og siden er nødvendig for brugerne, hvis de skal forstå, hvem du er, men også vigtig for YouTube, så platformen kan levere den bedste content snippet.
Faktisk er About en fremragende mulighed for at beskrive, hvad din kanal handler om, hvilke videoer du producerer eller den værdi, du gerne vil give til dine abonnenter. Et par velplacerede keywords kan også hjælpe med at optimere YouTube- kanalen.
Du må endelig ikke glemme channel tags. Dem kan du tilføje under indstillinger, og de fuldender din kanals metadata. Men alligevel findes der er en del marketingfolk, som ikke bruger dem ordentligt.
Formålet med channel tags er at give YouTube og Google mulighed for at indeksere din side. Men husk, at keyword stuffing døde for mange år siden. Brug kun tags, der giver mening og værdi.
Kanal-traileren er den røde løber. Det er den video, der skal få folk, som aldrig har hørt om dig, til at abonnere på din kanal. På YouTube Creator Academy kan du få en masse gode råd til din kanal-trailer (men du skal selvfølgelig blive her på vores side og nyde resten af listen).
Kanal-traileren er vigtig, fordi antallet af subscribers er vigtigt. Traileren er i princippet en visuel About-side. Men kanal-traileren er kun synlig for ikke-abonnenter. Det betyder, at du skal fokusere på at overbevise de uinformerede og skeptikerne.
Fokuser på disse tre guidelines:
Den vigtigste ranking faktor på YouTube er video watch time. Og den bedste måde at sikre, at folk bruger tid på din kanal, er at producere lange videoer, hvor du har spredt informationen ud over hele spilletiden. Videoer, der er omkring 10 minutter lange, er generelt i stand til at opnå længere watch time end korte videoer pakket med information.
Okay, så du skal altså lave lange videoer, men hvordan får man lige folk til at bevare opmærksomheden – på internettet? Her spiller de første 15 sekunder af din video en særlig rolle – de er faktisk det vigtigste at optimere. Hvorfor? Fordi seerne indenfor de første 15 sekunder beslutter, om din video er “the real deal”. Så snart du har overbevist dem, vil videoerne naturligt akkumulere længere watch time og forbedre din ranking.
Playlister er en god måde at få mere watch time. Når en video på playlisten ender, afspiller YouTube automatisk den næste i playlisten. Det betyder, at folks opmærksomhed automatisk bliver overført fra video til video.
Samtidig giver playlisten dig muligheden for at i gå i dybden med mere komplekse emner eller lave serier med samme koncept.
Googles algoritmer kan nu crawle en masse forskelligt indhold. F.eks. kan videoer nu blive crawlet af Googles små edderkopper. Det betyder i virkeligheden, at alt du siger i videoen potentielt kan have indflydelse på din ranking.
At putte dit keyword i video-titlen, mens du samtidig siger det i videoen, er en god måde at sikre, at seerne og søgemaskinerne forstår, hvad din video handler om.
User interaction er en ranking faktor, som søgemaskiner bruger til at forstå præcis, hvor aktivt dit YouTube-publikum er, og hvor meget autoritet du har på et område. Men det er desværre ikke nok blot at lave fede videoer – du bliver nødt til at opfordre dit publikum til at interagere med dit indhold. Det kan f.eks. være at dele videoen på sociale medier, at kommentere videoen, at like den, at abonnere på din kanal eller at linke til din video.
Alright, min ranking bliver bedre, men hvordan får jeg så folk til at klikke på min video? Her er nøglen et godt udseende. Lav en såkaldt customized thumbnail, som skiller sig ud.
Fokuser på fede farver, dynamiske bannere og gode kombinationer mellem titel og splash. Og ligesom du ville gøre på alt andet indhold, er det en god ide at teste, hvilke thumbnails, der virker bedst og har den bedste CTR. Men pas på ikke at falde i click bait-fælden.
Du fokuserer for meget på videoen! Hvad? Jamen, jeg laver video? Ja, det er korrekt, men tekst er faktisk en vigtig del af ligningen. Også på YouTube.
Et godt sprog styrker dine click through rates, så vær kreativ og skriv en god titel. Det samme gør sig gældende for video-beskrivelsen.
Det kan også øge din CTR, hvis du indsætter årstal i titel og beskrivelse. Datoer viser, at dit indhold stadig er relevant eller, at det er blevet opdateret.
Cards og screens skaber syv gange flere klik end tidligere YouTube-løsninger, og det er supernemt at lave dem. Her er YouTubes egen guide til, hvordan du opdaterer dine videoer med cards.
Din Youtube-kanal skal gerne afspejle alle de andre brand-elementer, der er en del af din forretning. Det indebærer at tilpasse banneret i toppen og hele layoutet på din kanal. Det giver brugerne den bedste oplevelse. Og at gøre sig lidt umage har jo aldrig gjort nogen skade. Du kan bruge denne side fra YouTube til at få styr på, hvordan du kan tilpasse din kanal til dit brand.
Det kan måske virke lidt mærkeligt at opfordre til at linke til konkurrenterne, men YouTube er båret af en fællesskabsånd. Det handler om at give værdi til dit publikum og dine abonnenter - også ved at gøre det nemt for dem at browse til andet relevant indhold. Og det går jo også den anden vej. Hvis du laver virkelig godt indhold, vil du måske opleve, at andre kanaler begynder at linke til dig.
Ligesom Google har YouTube også sine hemmeligheder. En af dem er en algoritme, der ranker content. En nøgle-faktor er videoens kvalitet på YouTube og brugeroplevelsen. Hvis din video er kedelig, irrelevant eller af dårlig kvalitet, så skal YouTubes bots nok opdage det. Og videoer i HD ranker højere end videoer i lavere kvalitet. Og her betyder lyden også en del – ingen gider at se en video med dårlig lyd.
disse indlæg om Video marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.