Inbound marketing. Smag på begrebet — du har sikkert hørt det op til flere gange, når snakken er faldet på den store marketingmaskine. Inbound marketing er nemlig et af de mange marketing-buzzwords, som bliver kastet rundt og brugt i utallige sammenhænge.
Den lemfældige brug af inbound marketing udvander begrebet og gør det kun sværere at forstå. Faktisk kan selv de skarpeste marketing-hoveder have svært ved at forklare, hvad inbound marketing er, og en Google søgning viser, at der er mange forskellige bud.
Inbound marketing handler om at tiltrække potentielle kunder med relevant og hjælpsomt content. Når de besøger dit website, engagerer du dem med e-bøger, blogindlæg og livechat. Når de er konverteret til kunder, bliver du ved med at agere ekspert og thought leader, så dine kunder i fremtiden også vil komme til dig for hjælp.
Ikke desto mindre kommer du ikke udenom, at inbound marketing er kommet for at blive, og at praksissen kan have afgørende betydning for din virksomheds fremtid.
Men hvad er inbound marketing, og hvordan kan det hjælpe dig på vejen til succes?
Kort fortalt handler inbound marketing om at tiltrække potentielle kunder med relevant og hjælpsomt content. Når de ankommer til din hjemmeside, engagerer du dem gennem e-bøger, blogindlæg, e-mails og chat. Selv når dine besøgende er konverteret til kunder, bliver du ved med at agere vejleder og ekspert, så kunderne også i fremtiden kommer til dig for hjælp, råd og inspiration.
Det lyder måske svært, men det er gudskelov ikke ‘mission impossible’.
Her får du en letforståelig og udførlig guide til inbound marketing, hvor vi tager dig hele vejen rundt om marketing-fænomenet.
Når du er færdig med at læse guiden, ved du præcis, hvad inbound marketing er, hvorfor det virker, og hvordan du kommer i gang.
Inbound marketing handler om at give dine kunder værdi, uddanne dem og opfylde deres behov ved hjælp af godt indhold. På den måde adskiller inbound marketing adskiller sig fra tidligere tiders marketing ved at have fokus på dine potentielle og eksisterende kunder.
Zoomer vi helt ind på konceptet, handler inbound marketing om at skabe et forhold mellem dig og dine potentielle kunder, som har en varig effekt på både dig og dem. Tillid er den ingrediens, som skal sikre dig forbrugernes loyalitet og opmærksomhed. For at opnå deres tillid skal du forsyne dem med værdifuldt indhold, som hjælper dem og besvarer deres spørgsmål.
Content er derfor den benzin, som din inbound marketing-motor har brug for. Når du tilbyder værdifuldt og hjælpsomt content til dine besøgende, vil de udvikle sig til leads, som du gennem eksempelvis automatiserede email flows og målrettet indhold, kan konvertere til kunder. Men, inbound marketing slutter som sagt ikke dér: Hold kunderne glade, og de vil promovere dit produkt.
Det betaler sig altså at have kunderne for øje. Med en god inbound marketing strategi kan du nemlig omsætte værdifuldt indhold til leads, konvertere disse leads til kunder og på sigt til ambassadører for din virksomhed.
En anden væsentlig årsag til at praktisere inbound marketing er, at en velsmurt inbound-maskine effektiviserer samtidig din marketingindsats og sparer dig tid i hverdagen. Særligt hvis du gør brug af et marketing automation system. Med et marketing automation system — som for eksempel marketingplatformen HubSpot — kan du nemlig strømline din digitale markedsføring, automatisere marketing-opgaver og overvåge din indsats.
Det er muligt, at du allerede kender alt til marketing automation, og du undrer dig måske over, hvordan det spiller sammen med inbound marketing. Faktisk samler inbound marketing flere forskellige marketingdiscipliner og sætter dem i system, så du kan eksekvere godt, hurtigt og effektivt. I din inbound marketing strategi vil du derfor gøre brug af velkendte redskaber som:
Tidligere havde piben en anden lyd, og indtil for ganske få år siden blev outbound marketing stadig opfattet som vejen frem. Outbound marketing er, hvad de fleste forbinder med reklame i klassisk Mad Men-forstand. TV- og radioreklamer, trykte reklamer, bannerannoncer og telemarketing er alle eksempler på outbound marketing. Metoden er afsenderorienteret og har ofte en afbrydende karakter, fordi modtageren ikke har ønsket eller opsøgt budskabet. Budskabet bliver skubbet ud til en bred skare i håb om, at det bider sig fast i nogle af modtagerne.
Denne traditionelle marketing metodik har i de seneste år tabt terræn. Modtagerne bider ikke på i samme grad som tidligere, og det skyldes særligt internettet. Internettet har gjort, at forbrugerne i dag bliver bombarderet med informationer, og forbrugerne er derfor blevet bedre til at lukke de “forstyrrende” budskaber ude. Samtidig har internettet gjort forbrugerne mere aktive. De researcher og trawler internettet før et køb — de søger selv viden og argumenter for og imod et produkt eller en service. Dette leder os til det uundgåelige paradigmeskift, nemlig overgangen til content marketing og inbound marketing.
Nu hvor du ikke længere kan sælge dit produkt (alene) ved at kaste det på en massiv billboard eller sende din reklame ud i TV’ets primetime, må du tage andre midler i brug. Du er nødt til at være modtagerorienteret, og det er netop grundstenen i inbound marketing.
Inbound marketing handler om at tiltrække forbrugerne ved at skabe kvalitetsindhold, som er så værdiskabende, at de opsøger det på egen hånd. Indholdet besvarer modtagernes spørgsmål og uddanner dem, så de er bedre klædt på til et senere køb. Hvor outbound marketing kan beskrives som massekommunikation, har inbound marketing fokus på interaktionen og relationen med modtageren. Eksempler på inbound marketing er derfor guides, e-bøger, blogindlæg og webinarer.
En af de helt store kanoner inden for inbound marketing er HubSpot. Ideen med HubSpot inbound marketing kan skitseres som tre faser: Attract, Engage og Delight. De tre faser udgør tilsammen den såkaldte inbound marketing metodologi.
Metodologien repræsenterer din virksomheds vækst. Glade kunder er brændstoffet, som muliggør væksten — enten fordi kunderne glædeligt køber produkter af dig igen, eller fordi de advokerer for dine produkter til andre i deres netværk.
Hele din virksomhed bør arbejde ud fra inbound marketing strategien, men hvis vi ser på metodologien ud fra et marketingperspektiv, hviler der forskellige opgaver på dine skuldre i hver af de tre faser.
I denne fase skal du tiltrække de rigtige mennesker til dit website. Det gør du ved at tilbyde dem relevant og brugbart content på det rigtige tidspunkt — når de leder efter det. Her er det vigtigt, at du kender din persona, din ideelle kunde, og gør brug af SEO. Vær en autoritet inden for din niche og “rank” på de søgeemner, som er vigtige for dine ideelle kunder. Publicér dit indhold på forskellige sociale medier og reklamér for dit brand. Det handler om at skabe brand awareness.
Værktøjer du kan bruge i Attract-fasen:
Indgå i en samtale med dine potentielle kunder for at opbygge et forhold til dem. Sørg for at kommunikere på den måde, de foretrækker, det kunne være gennem email, chatbots eller live chat. Det er nu, at du skal konvertere de besøgende på dit website til leads. Brug konverteringsredskaber såsom CTA’er og formularer til at få fingrene i dine potentielle kunders informationer. Informationerne kan du bruge til at personliggøre deres oplevelse af dit brand og i eksempelvis målrettede email flows. Dette bringer dine leads længere ned i tragten og tættere på et køb.
Værktøjer du kan bruge i Engage-fasen:
Delight-fasen handler om at levere den rigtige information til den rigtige person på det rigtige tidspunkt. Det kan du gøre ved hjælp af for eksempel email, marketing automation og smart content, som er tilpasset den enkelte bruger. Bliv ved med at skabe relevant kvalitetsindhold til dine eksisterende kunder. Invitér kunderne til seminarer og andre events, så de hele tiden bliver klogere og begynder at opfatte dig som thought leader. Hvis du bliver ved med at tilføre dine kunder værdi og lærdom, vil de udvikle sig til værdifulde ambassadører, som kan tiltrække nye kunder til din virksomhed — hvilket fører os direkte tilbage til Attract-fasen.
Værktøjer du kan bruge i Delight-fasen:
Gennem alle tre faser er det vigtigt, at du løbende analyserer dine marketingindsatser, så du ved, hvad der fungerer godt, og hvad der kan optimeres. Det er dog ikke det eneste, som gør sig gældende i alle tre faser.
En anden fællesnævner for faserne i inbound marketing metodologien er, at alle tre faser er et udtryk for content marketing. Værdifuldt og godt content er essensen både i Attract, Engage og Delight, og det er det, som fører dine potentielle kunder videre gennem faserne. Det er content marketing, som tiltrækker potentielle kunder og gør dem opmærksomme på dit brand, og det er content såsom værdifulde e-bøger, video og seminarer, der engagerer dem og konverterer dem til kunder. Samtidig er det content, som “delighter” kunderne, fordi du kan give dem ny viden med eksempelvis email flows.
Med det sagt skal inbound marketing ikke ses som en afløser eller en modsætning til content marketing. Content marketing og inbound marketing hører unægteligt sammen. Du kan betragte inbound marketing som din strategi og din eksekveringsplan, mens content marketing er et af redskaberne i din værktøjskasse til at nå det overordnede mål. Begge marketingdiscipliner har fokus på at uddanne og hjælpe dit publikum, så det har gode forudsætninger for at træffe de rette købsbeslutninger, men inbound marketing er laget over content marketing.
Content marketing handler om at producere godt indhold, som guider, informerer og hjælper dine potentielle kunder såvel som eksisterende kunder. Kort sagt er det indhold, som giver kunderne ekstra værdi og dermed skaber troværdighed omkring din virksomhed og dit brand. Content marketing har ikke nødvendigvis konkrete, målbare resultater for øje, men det har inbound marketing. En inbound marketing strategi hjælper nemlig med at systematisere content marketing og omsætte dit indhold til konkrete leads. Det skyldtes, at inbound marketing har større fokus på leadgenerering og forudsætter, at du bruger et marketing automation system, som skaber orden i dine marketingindsatser.
Nu er du forhåbentlig blevet klogere på inbound marketing, og bare rolig: Der er en mening med galskaben. Med viden om begrebet og din inbound-værktøjskasse på plads kan du nemlig overføre metoden til din egen virksomhed. Hvordan spørger du? Overgangen fra outbound til inbound marketing indebærer en ændring af arbejdsgangene og en anden stilling til tingene i din virksomhed. Du må ikke undervurdere den indsats, det kræver at få succes med inbound marketing — derfor skal du gøre dig følgende overvejelser, inden du begiver dig i kast med projektet.
Marketo, Pardot eller HubSpot? Der er findes mange marketing automation-softwares, som tilbyder at samle og effektivisere dine marketingindsatser. De forskellige platforme har hver deres forcer, men vi anbefaler HubSpot af flere gode grunde. En af fordelene ved HubSpot inbound marketing er, at denne platform i højere grad giver dig et 360 graders perspektiv på dine leads. HubSpot tilbyder dig nemlig alle de værktøjer og data, som du har brug for i forbindelse med salg og marketing, i én platform. Det overblik er uvurderligt, når du gerne vil optimere din marketing og i sidste ende bundlinjen.
Når du går til stålet, er det ikke kun væsentligt, at du sætter dig godt ind i din nye marketing automation-platform og dens muligheder. Det er også uhyre vigtigt, at du sætter dig godt ind i inbound marketing i sin helhed. Der findes flere forskellige inbound marketing certificeringer online, som kan uddanne dig inden for inbound marketing.
Også HubSpot har udviklet en række certificeringer, som du kan drage nytte af. HubSpot inbound marketing certifikatet gør dig klogere og ruster dig til at springe ud i projektet. Tag HubSpots inbound marketing certificering gratis og kom et skridt tættere på at søsætte din egen inbound marketing strategi.
Hvor meget kan og vil I selv? Tag et kig på din virksomhed. Her er det vigtigt at vurdere, hvor mange ressourcer I reelt har, og hvor meget ansvar I selv har lyst til at tage for arbejdet med inbound marketing. Vær realistisk, når du skal overveje dine ressourcer, ellers risikerer du bare at springe ud på dybt vand uden sikkerhedsvest, og det er der ingen grund til.
Har din virksomhed tiden og overskuddet til at ændre tilgangen til marketingprocessen? Eller har I brug for hjælp? Det kan være, at din virksomhed rummer højt kvalificerede marketingfolk, som kan sikre succes med inbound marketing. Omvendt kan det også være, at du skal finde de kompetencer andetsteds, uden for din virksomhed.
Inbound marketing har kort fortalt potentiale til at drive din virksomhed fremad og bane vejen for succes. Hos Brand Movers hjælper vi dig gerne med at blive klogere på, hvordan inbound marketing kan optimere din marketingindsats og dermed din virksomhed. Kontakt os for et uforpligtende møde om alt fra strategi til implementering og eksekvering. Vi kan hjælpe med det hele — også overgangen til og arbejdet med HubSpot.
disse indlæg om HubSpot
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.