Robinsonlisten, ad blocking og general reklamelede har gjort det sværere at trænge igennem til potentielle kunder. Irritationen over at blive kontaktet af tilfældige telefonsælgere, e-mails fra folk, man aldrig har mødt, og irrelevante kontaktanmodninger på LinkedIn er til at tage at føle på.
I en stor undersøgelse foretaget af HubSpot svarer 91% af de adspurgte, at reklamer er mere anmassende i dag end for to år siden. Traditionelle marketingstrategier lader til at blive opfattet som støj, flimmer på skærmen og dermed noget, som folk ikke ønsker at forholde sig til.
Så hvad gør du?
Du kan selvfølgelig prøve at “råbe højere” med flere anmassende e-mails eller større rabatter, men det er sjældent særligt effektivt at gøre mere af noget, der ikke virker.
Hvad nu, hvis du henvendte dig til kunderne med noget, de faktisk gerne ville have?
I stedet for reklamer, kunne du skabe noget indhold, eller content, som kunderne kan bruge til noget. Content som bidrager med noget af værdi til kundernes liv og hverdag, som gør dem en smule klogere og besvarer de spørgsmål, der optager dem.
På den måde kunne du benytte dig af kundernes interesser til at skabe relationer og nye leads, og dét er essensen af inbound marketing.
Hvis du er villig til at give slip på den traditionelle marketing-tankegang, så læs med her, hvor vi forklarer alt om inbound marketing, hvad det er, hvilke ressourcer strategien kræver, hvordan du kan arbejde med den, og vi vil også præsentere en case fra vores eget arkiv.
Alt sammen for at klæde dig på til selv at besvare spørgsmålet: Kan inbound virke for min virksomhed?
Inbound marketing er ikke blot et marketing buzzword. Det er en konkret marketingstrategi, som i realiteten repræsenterer en kovending i tilgangen til marketing.
Den typiske marketingindsats er fokuseret på virksomhedens behov; hvad du har brug for kunderne ved om virksomheden og dens produkter eller services. Inbound vender fokus til at handle om kunden; kundens behov og de spørgsmål, der optager kunden.
I inbound marketing søger vi at tiltrække leads, konvertere dem til kunder og kontinuerligt udvide relationen, så de ikke alene fortsætter som kunder, men bliver ambassadører for virksomheden. Alt sammen ved at præsentere dem for content, der er relevant for kunden og søger at oplyse og besvare kundens spørgsmål.
Inbound kan skabe resultater for de fleste virksomheder, men er især relevant for dig, hvis produkter eller services er komplicerede, nicheprodukter eller på anden måde kræver en forklaring. Det centrale i inbound er content, og de forhold og fortællinger som hjælper potentielle kunder til at forstå et produkt og de sammenhænge det kan benyttes i bedre, er et godt udgangspunkt for at skabe content.
Derfor virker inbound også godt, hvis det, du sælger, ligger i den dyre ende. Kunder er nemlig villige til at bruge lang tid på research, og dermed på content, hvis de skal have den store tegnedreng frem.
Den traditionelle marketingtilgang er begyndt at miste effekten fordi, folk bliver bombarderet med reklamer. Samtidig er folk vant til at søge information og researche deres næste køb online.
Derfor giver det ret god mening at være til stede online på en måde som passer til kundens adfærd.
Ved at være til stede for kunden online fanger inbound marketing de kunder, som viser interesse i emner og områder, der relaterer sig til din virksomheds aktiviteter.
På den måde kvalificerer inbound dine leads, og du slipper for at bruge ressourcer på tilfældige personer, der egentlig ikke er interesserede.
Sat lidt på spidsen kan man sige at inbound marketing giver mindre spredning, men større penetration på markedet.
Lad det være sagt med det samme: Inbound er ikke en nem strategi, som lader sig implementere på et øjeblik og kaster leads af sig med det samme. Nej, inbound er en langsigtet strategi, som kræver de rette ressourcer i forhold til økonomi, medarbejdere og viden, men så vil den også betyde flere kvalificerede leads.
Da inbound afhænger af content, skal din organisation råde over de kompetencer, det kræver at planlægge, producere og distribuere dette content, og hvad betyder det så mere præcist?
Din organisation bør have medarbejdere med følgende kompetencer, for at sikre succes med inbound marketing, men det er selvfølgelig også muligt at lave en aftale med et bureau, som kan stille de fleste kompetencer til rådighed.
Content kan være alt fra artikler, guides og blogindlæg til video, podcast og infografikker. Al content skal planlægges og idéudvikles med udgangspunkt i den overordnede strategi, der er lagt.
Content skal produceres og det vil sige enten skrives, filmes eller på anden måde optages, og det skal også redigeres. Det kræver en strategisk tankegang med journalistisk indsigt og erfaring.
Content skal også virke indbydende og til produktionsgruppen hører derfor også en grafiker, som kan sætte tekster smukt op, bidrage med animationer og grafik til videoer og skabe tankevækkende infografikker.
Content kræver også viden, som enten skal researches eller trækkes fra virksomheden selv. Det vil derfor være meget værd, hvis din virksomhed har vidende medarbejdere, der tør åbne munden.
Optimalt set skal din virksomhed råde over både en Chief Content Officer, en redaktør og et antal content creators med kompetencer indenfor tekst, video, podcast og grafik.
Lækkert content bliver først rigtig lækkert, når folk får øje på det, og dertil skal din virksomhed bruge nogle med tekniske kompetencer.
Content skal nemlig lægges op på en hjemmeside og de forskellige sider, såvel som sitet som helhed, skal udvikles, opdateres og optimeres løbende.
Men mere end det, content og websitet som helhed skal også optimeres i forhold til søgemaskinerne for at sikre en god placering og dermed øge trafikken til sitet.
Organisationen skal derfor helst råde over én med udtalte SEO-færdigheder, som kan gå al content efter og hjælpe med at finde de spørgsmål, content skal besvare.
Inbound søger at opbygge en relation til potentielle kunder, og det kræver en kontinuerlig indsats, der er personaliseret og opmærksom. At allokere menneskelige ressourcer til sådan en indsats, er en praktisk umulighed. Derfor er det nødvendigt, at kunne trække på marketing automation for at sikre at de rigtige kunder får den rigtige indsats på det rigtige tidspunkt.
Derudover kræver inbound en medarbejder som forstår sig på de sociale medier, hvordan man annoncerer og distribuere indhold på de forskellige sociale kanaler, og som kan sørge for community management på tværs af de sociale platforme.
Endelig bør der være en dataekspert, som kan sikre indsamlingen af data fra brugere og besøgende og omforme disse data til brugbare analyser, prognoser, trends og andet.
En effektiv inbound strategi realiseres af medarbejdere med ekspertise indenfor marketing automation, SEO, dataanalyse, SoMe og webdesign samt -optimering.
Og så må vi ikke glemme sælgerne. Disse brave individer, som griber de brandvarme leads, mens de er i luften og guider dem det sidste stykke gennem købsrejsen, så de bliver kunder.
Alt det foregående arbejde vil være spildt, hvis sælgeren ikke ved, hvordan eller hvornår hun skal kontakte leadsne, eller der ikke er ressourcer nok i salgsafdelingen til at reagere på dem.
Ovenpå finanskrisen ønskede HR-rådgivningsvirksomheden AS3 Transition at positionere sig inden for lederudvikling, coaching og stresshåndtering. Finanskrisen havde betydet en naturlig tilgang af kunder som søgte rådgivning indenfor ledighed, men nu ville AS3 Transition udvide kundegruppen.
Opgaven gik ud på at vænne folk til idéen om at AS3 Transition kunne andet og mere, samt etablere AS3 Transition som “thought leader” indenfor coaching, stresshåndtering og lederudvikling.
Den nyansatte Chief Content Officer, Michael Møller Petersen, så en pointe i at tænke marketing og kommunikation ind i selve forretningsstrategien, og i inbound marketing fandt han redskabet til at gøre det.
Det var dog først efter én af cheferne i virksomheden var med på et seminar, potentialet i inbound blev tydeligt. Det gav nemlig den salgsansvarlige en indsigt i, hvad content kan gøre for leadgenerering.
AS3 Transition startede kort tid efter et samarbejde med Brand Movers, og i 2016 lancerede virksomheden en ny online platform og en faglig blog, som blev kåret til “årets ledelsesblog” 10 måneder senere. Den nye strategi gav desuden en tilgang i subscribere til nyhedsbrevet på 150%.
Ved at fortælle den gode historie og gemme de kommercielle budskaber til senere i kundedialogen, skabte AS3 Transistion en ny kundebase.
Måske har du hørt om HubSpot. Det er en online platform, som samler alle aktiviteter, der relaterer sig til inbound i ét CMS.
HubSpot gør det med andre ord nemmere at overskue og udnytte de muligheder, der er i inbound marketing. Ved at forenkle processen kan du bedre styre den i relation til din strategi og derved styrke din leadgenerering.
Du får kort sagt mere ud af din inbound marketing ved at bruge et system som samler dine aktiviteter, og HubSpot er ledende på området.
Case-historien om AS3 Transistion ovenfor er i lige så høj grad en historie om HubSpot, for det var denne platform AS3 Transition brugte til at realisere sin inbound strategi.
Hos Brand Movers hjælper vi dig gerne med at blive klogere på, hvordan inbound marketing kan optimere din marketingindsats og dermed din virksomhed.
Kontakt os for et uforpligtende møde om alt fra strategi til implementering og eksekvering. Vi kan hjælpe med det hele - også overgangen til at arbejde med HubSpot
disse indlæg om Marketing Automation
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.