Du har virkelig noget på hjerte. Du har sat dit e-mail marketing-software op efter alle kunstens regler. Du har nu et veldesignet nyhedsbrev – og noget virkelig godt indhold at putte i det. Men du har næsten ingen e-mail-adresser at sende dit fantastiske nyhedsbrev til.
Alle, der har startet et nyhedsbrev op fra bunden kender problematikken. Det tager laaang tid at bygge en solid e-mail-liste op.
Heldigvis kan du gøde jorden og mangedoble antallet af e-mail-adresser ved at følge nogle relativt simple råd. Så kan du nemlig komme i gang med en af de ældste og til stadighed mest lukrative former for online markedsføring.
"Jeg har bogstavelig talt opbygget en ‘multi-million dollar’-virksomhed baseret på min email-liste. 90 pct. af min indkomst kommer fra den. Selv i dag er min e-mail-liste det, som jeg prioriterer allerhøjest i min virksomhed."
Sådan siger ledelseskonsulenten Michael Hyatt om sin e-mail-liste, der tæller 115.000 modtagere. Andre, der har knækket koden tæller fx The Help Scouts blog (+60.000 tilmeldte), James Clear (+70.000 tilmeldte) og Social Media Examiner (+250.000 tilmeldte).
Hos social media management-systemet Buffer er e-mail for nylig blevet kåret som en af de mest effektive markedsføringskanaler. Artiklen her er baseret på et indlæg af Kevan Lee fra Buffer.
Men hvordan får man så e-mail-listen til at vokse? Med udgangspunkt i erfaringer fra eksperterne, kommer her en guide til, hvad du selv kan gøre.
Hvis man analyserer de succesfulde listeopbyggeres hjemmesider og teknikker, kan man koge metoden ned til en enkel formel:
Fantastisk indhold + meget klare call-to-actions = enorm e-mail-liste
Kan det virkelig være så simpelt? Ifølge Kevan Lee, så er svaret ja!
Det hele starter med dit fantastiske indhold. Folk finder frem til din hjemmeside på grund af dit fantastiske indhold. De kommer tilbage igen for at få dit fantastiske indhold. Og de tilmelder sig din e-mail-liste for at få endnu mere af dit fantastiske indhold.
Næste skridt er at bede om e-mail-adresser. Hvis folk elsker dit indhold så meget, at de gerne vil have det leveret direkte til deres indbakke, er det op til dig at sørge for, at de kan finde ud af tilmeldingsformularen - dine call-to-actions (eller i tilfældet her: call-to-subscribe). Gør det åbenlyst og krystalklart.
Mange oplever måned efter måned, at en af de mest populære sider på deres website er bloggens forside - fx www.brandmovers.dk/blog. På billedet nedenfor kan du se en Google Analytics-rapport, der viser, hvordan Buffer-bloggens forside (/) er den andenmest viste side på hele bloggen.
På grund af de mange besøgende, som denne side tiltrækker, er det et oplagt sted at placere et klart call-to-action. Gør det så stort, at man ikke kan undgå at se det - fx som de gør hos Drip.
En af de mest omdiskuterede taktikker til at få flere tilmeldinger til sin e-mail-liste er brugen af såkaldte ‘popups’. En popup er en tilmeldingsformular, der viser sig ovenpå den side, brugeren er ved at se på. Enten med det samme eller med en forsinkelse på nogle sekunder, efter at siden er kommet frem. Popuppen afbryder altså brugeren i det, hun var i færd med – ligesom en tv-reklame, der afbryder en god film på et ubelejliget tidspunkt.
Alligevel er popup’en svær at komme uden om. Hvorfor? Fordi den virker helt utrolig effektiv:
Der er forskellige typer af popups alt efter, hvordan du implementerer den på din side - her er et par eksempler:
Popover: Popup-vinduet vises over en gråtonet baggrund.
Top-bar: Her bliver der sat fokus på stedet for e-mail-signup, som er placeret i toppen af hver side.
Email-on-scroll: Tilmeldingsformularen hopper op på skærmen, idet brugeren scroller ned til et bestemt sted på siden.
Bruger du Wordpress som platform, findes der flere glimrende popup-løsninger, der let installeres som widgets. Prøv fx OptinMonster. Bruger du Drupal, findes der modulet Splashify, og har du lidt teknisk snilde, kan Popup Domination anbefales.
Superstjerner inden for opbygning af e-mail-lister sørger for, at tilmeldingsformularerne er dybt integreret i designet på deres blog. De tager hensyn til, at folk besøger og bruger deres side forskelligt - og derfor har de en bred vifte af forskellige call-to-actions placeret overalt på deres side.
Der er altid en risiko for, at du får for mange call-to-actions og skræmmer brugeren væk. Men grænsen er svær at finde, indtil du krydser den. Så følg din mavefornemmelse, lyt til hvad dine brugere siger og ret så til, hvis det er nødvendigt.
Her er nogle af de typiske steder, hvor du kan prøve at placere et eller flere e-mail-signups på din blog:
Dine brugere elsker gratis ting. At give noget værdifuldt væk i din call-to-action er derfor en god måde at skabe interesse for dit indhold på. Det kunne fx være:
HubSpot er en af de bedste indenfor deres branche til giveaways. Ginny Soskey fortæller her om HubSpots todelte syn på at give noget af værdi til mulige subscribers:
"Vi begyndte med to typer af gratis tilbud. Ét stykke content i starten af købsbeslutningsprocessen med fokus på uddannelse som f.eks. en e-bog, og til dem, der var midt i købsbeslutningsprocessen gav vi ét tilbud om f.eks. at få en demo eller en gratis konsultation. Ved at benytte disse to typer af tilbud på hjemmesiden kan du fange potentielle leads og konvertere kunder som er i forskellige stadier af købsprocessen."
Du kan her læse hele artiklen, hvor Ginny Soskey taler om opbygning af email lister.
Mange glemmer, at folk kan skrive sig op til din e-mail-liste andre steder end på din egen hjemmeside. Alt efter hvilken software du bruger til at administrere dine e-mails, så har du sandsynligvis også en landing page, der er dedikeret til tilmeldingsformularer. Del linket til din landing page fx i din e-mail-signatur, i opslag på de sociale medier og i biografier ved gæsteindlæg på andre blogs.
Ville du være mere tilbøjelig til at skrive dig op til en e-mail-liste, hvis du vidste, at 8.000 andre allerede havde gjort det? Svaret er sandsynligvis “Ja”. Mekanismen kaldes social proof – hvis mange andre allerede har tilmeldt sig, kan det ikke være helt skidt. Prøv eventuelt at teste to næsten ens tilmeldingsformularer - en med og en uden social proof. Men test også overskrifter, knapper og call-to-actions. De fleste email marketing-platforme giver rig mulighed for let at splitteste mellem to forskellige versioner af en e-mail-kampagne og signup-formularer. Der er næsten altid mulighed for forbedringer.
Selvom det kan tage lang tid at opbygge en fyldig e-mail-liste, er der masser af ting, du kan gøre for at sætte lidt skub i tingene.
Du kan fx starte med at:
Når du har opbygget en solid e-mail-liste, er næste skidt at få folk til at åbne og læse dine nyhedsbreve. I videoen her giver markedsførings-ekspert, Jeff Rohrs, dig sine bedste tips og tricks.
Billede: ddpavumba / Flikcr.
disse indlæg om Leadgenerering
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.