Ok. Du har fuldstændig styr på, hvordan du skaber værdifuldt, relevant, underholdende og engagerende indhold til dine læsere. Og du har tilmed opbygget en fantastisk email-liste til dit nyhedsbrev med masser af modtagere, der glæder sig til at høre fra dig. Men når du har trykket på "Send" og spændt venter på statistikken for, hvordan din email har klaret sig, kommer der lunkne åbningsrater og få klik til din hjemmeside.
Du har kun gjort halvdelen af arbejdet, når dit content er klar til udsendelse. For at få folk til at åbne og læse dine emails, er der nemlig en række ting, du skal gøre for at hæve åbningsrate og click-through-rate, inden du trykker på "Send". Vi har spurgt Jeff Rohrs, der er Vice President of Marketing hos ExactTarget, om hans bedste tips til, hvordan man hæver sin åbningsrate og får folk til at læse sine emails.
Det er i virkeligheden to spørgsmål. For det første skal man have folk til at åbne nyhedsbrevet. Hvis du tænker på din egen indbakke - hvad ser du? Jeg ser en afsender, hvem er det fra. Og jeg ser et emnefelt. For det første skal du se på, hvem der står som afsender. Hvad er dit brand? Stoler jeg på dig? Har du opbygget en relation til mig? Hvis jeg ikke ved, hvem du er, åbner jeg formentlig ikke emailen, men sletter den i stedet med det samme.
For det andet skal du se på emnefeltet. Emnefeltet er endnu kortere end et tweet. Et tweet er 140 anslag. Et emnefelt er som regel på mellem 55-75 anslag. Derfor skal emnefeltet gå lige til pointen og være engagerende. Den gode nyhed er, at det er let at teste med nyhedsbreve, så man kan teste sine emnefelter.
Afsenderen og emnefeltet er de to ting, der får folk til at åbne nyhedsbrevet. Brandet handler om modtagerens tidligere erfaringer med dig - både som afsender og som et produkt eller en service. Har du tidligere sendt noget, der havde værdi for mig som modtager? Og emnefeltet er der, hvor du overbeviser modtageren om, at hun skal åbne emailen.
Jeg er tilhænger af, at det skal være virksomheden eller det subbrand, man repræsenterer. Nogle mener, at det skal være en persons navn, men jeg har det selv sådan, at hvis jeg modtager en email fra en "John Smith" ... Jeg kender ikke John Smith fra X brand, medmindre jeg rent faktisk åbner emailen. Så det er med brandet, man bør opbygge troværdighed. Personen kan så i bylines og være afsender på indhold i nyhedsbrevet, men navnet skal ikke bruges som afsender.
Når du har fået modtageren til at åbne emailen, er spørgsmålet, hvilket indhold der skal være i den. Men det er så specifikt i forholdt til, hvilken branche du er i, og hvad dine mål er med nyhedsbrevet, at det er umuligt at svare entydigt på. Men det, der betyder noget, er, at du har indhold, der lever op til det, du har lovet, da modtageren skrev sig op og at det er engagerende. Når jeg fx abonnerer på en avis, så giver jeg noget af værdi - fx penge. Min forventning er nu, at jeg jævnligt modtager indhold, der er konsistent med det, jeg forventer af avisen. Så hvis det er en sportavis, skal jeg have nyheder om sport. Det er det samme med nyhedsbreve. Jeg giver noget af værdi, nemlig min emailadresse. Så nu har jeg en forventning om, at du sender noget til mig, der har værdi relateret til det, jeg forventer fra dig.
Derfor er du nødt til at se på, hvilke forventninger du giver, når folk skriver sig op. Hvis du fx har et deal-site, forventer jeg en email med gode deals. Det kan være alt mellem himmel og jord - men det skal være en god deal. Men hvis du laver biler ... Jeg har en bil, hvor jeg modtager en månedlig rapport, der viser min bils tilstand. Computeren i min bil uploader data til skyen og sender det tilbage til mig i en email, så jeg ved, at jeg fx skal have mere luft i dækkene ... Det er indhold, der er automatiseret og sendt til mig - og hver gang jeg modtager den email, åbner jeg den.
En ting er, hvordan du får folk til at åbne dine emails - noget andet er, hvordan du i første omgang får dem til at skrive sig op på din email-liste. Her kan du læse mere om, hvordan du får din email liste til at vokse eksplosivt.
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.