Dette indlæg er oprindeligt skrevet af CEO for Marketing Insider Group, Michael Brenner. Det originale indlæg kan du læse her.
Det kræver både hårdt arbejde og masser af tid at lave godt indhold. En satsning på content marketing-disciplinen er ikke uden udfordringer, det kan flere content marketers skrive under på. Og selvom vi sidder med hver vores brand, service eller produkt og dermed har hver vores udgangspunkt, så er mange af de udfordringer, vi sidder med, alligevel nogle af de samme.
Temaer såsom begrænsede ressourcer, kunsten at bevise den forretningsmæssige værdi af indholdsproduktion og distribution og intern fnidder, der står i vejen for gode produktionsprocesser, knytter sig ikke til en bestemt virksomhed, forretningstype eller industri. Det er derimod universelle temaer, der holder marketers over hele verden vågne om natten.
Lad os tage et nærmere kig på de 12 største udfordringer, som forstyrrer nattesøvnen, og som er et benspænd for succesen med content marketing.
Mange marketers kæmper en drøj kamp for at kunne påvise ROI af deres content marketing-indsats. Marketers på bureauer oplever blandt andet, at deres kunder vil vide præcis hvor mange konverteringer, der knyttes til et enkelt stykke indhold eller en kanal. Og ofte er det brands, hvis digitale konverteringssti ikke egner sig til at blive tracket og analyseret på den måde.
For at imødekomme den udfordring bruger flere marketers en model for købsintentioner, der tilskriver variable værdier til kundens interaktion med det enkelte stykke indhold. Men samtidig indrømmer de, at denne model ikke er perfekt.
Hos andre marketers er den største udfordring at påvise sammenhængen mellem indhold og konverteringer. Her lyder udfordringen også på at definere relevante og egnede metoder til at måle og evaluere på effekten af egne content marketing-programmer og deres respektive indflydelse på forretningens bundlinje.
Marketers kan producere godt videoindhold, men hvordan garanterer de, at det bliver set af deres målgruppe? Hvordan garanterer de, at videoens budskab bliver set og hørt? De omkostninger, der er forbundet med at kunne garantere ovenstående stiger dag for dag, og vælger man at satse på videoindhold, så skal man for det første være indstillet på en øget omkostning og desuden også på, at ønsket om viralitet er bundet op på betaling ved kasse et.
En anden udfordring med videoindhold, er, at marketers kæmper med begrænset tid og knappe ressourcer, der sjældent medfører videoindhold af god kvalitet. Nogle marketers har fortsat udfordinger med at lægge en bæredygtig indholdsstrategi for video, der kan eksekveres på tværs af markeder.
Det er ofte flere forskellige teams og konstellationer i en virksomhed, der står for at producere indhold, der skal understøtte forskellige programmer og kanaler såvel som virksomhedens kerneforretning. Det giver ofte anledning til problemer i forhold til kvalitet og konsistens. Mange marketers ønsker at blive bedre til at lede og sikre deres processer for indholdsproduktion, så niveauet og kvaliteten af den samlede indsats resulterer i en god, konsistent og effektiv kundeoplevelse.
Troværdighed er ikke noget, der hænger på træerne. Og mange marketers bruger mange kræfter på at finde en stemme for deres brands, der netop er troværdig og som har en vis form for autoriet. Og det er ikke just blevet lettere at skære igennem den stigende mængde af larmende indhold og fange målgruppens opmærksomhed. Eksempelvis er finansverdenen proppet med ‘eksperter’, der tilbyder rådgivning og vigtige forbrugsindsigter, hvilket gør det ekstremt vanskeligt for de finansielle brands at differentiere sig og endnu sværere for forbrugerne at kende forskel.
Her bliver vigtigheden af en effektiv indholdsstrategi tydelig, for det er den, der sikrer brandets identitet såvel som booster marketing ROIen, samtidig med at den forbedrer brandets autoritet og thought leadership i markedet.
Større budgetter står fortsat øverst på listen over udfordringer, der koster nattesøvn. Og retfærdiggørelse af udgifterne og bevis for den gode investering i content marketing-programmer er et tema, som mange marketers genkender. Dertil ses det ofte, at de gamle, garvede marketingfolk sammenligner content marketing med mere ‘gammeldags’ marketingprogrammer og kanaler, som har en mere umiddelbar, liniær og positiv ROI. Det gør det enormt svært at kæmpe for større budgetter og gunstigere kår for content marketing.
Lange godkendelsesprocesser kan være en KILLER for effektiv content marketing. Det opleves især i de tilfælde, hvor der er tale om et bureau/brand samarbejde. Nogle interessenter ønsker at komme med input og feedback løbende og vil gerne være den godkendende instans i samarbejdsprocessen - helt fra konceptudvikling og planlægning til produktion og eksekvering. Det resulterer ofte i flaskehalse, forsinkelser og en skredet tidsplan.
Her er det vigtigt med gensidig respekt af den aftalte tidsplan, og at begge parter har fokus på at holde kommunikationen så relevant som mulig, så processen ikke bliver unødig kompromitteret. Alligevel er manglende fokus og evne til at forventningsafstemme samarbejdet et tema, der går igen, når vi taler content marketing-udfordringer.
Marketers oplever forskellige udfordringer, når det gælder branding ved hjælp af content marketing. Nogle bakser med at fastholde virksomhedens stemme i takt med, at den vokser. Nogle forsøger at holde tungen lige i munden, hvor interne teams og afdelinger nedbrydes og genopbygges i nye og mere tidssvarende konstellationer. Her kan den største kamp ofte være den, hvor ‘plejer’ har overlevet. Og igen er der nogle, der skal finde løsninger på, hvordan de bibeholder gode processer, når indholdsproduktion outsouces til eksterne samarbejdspartnere og bureauer. Andre igen har hænderne fulde med at sikre de individuelle brand-identiteter i en større paraplyorganisation.
En af de absolut største udfordringer som marketers forsøger at mestre, er, hvordan de leverer engagerende og overbevisende indhold med tyngde i et tempo, der stadig sikrer kvalitet og volumen. At forblive agil og omstillingsparat i en stor organisation med en tung struktur er en akilleshæl for mange marketers.
Manglen på strategisk forankring og afstemning af budskaber på tværs af platforme er også et ømt punkt for mange brands. Og det udfordrer og kompromitterer både kundeoplevelse og content marketing-succesen. Manglende samarbejde på tværs af teams og afdelinger og silo-kulturer er en stor udfordring for fælles visioner og mål, og det ses ofte som en udfordring, der smitter af på værdien og effekten af content marketing-indsatsen i organisationen.
Marketingdisciplinen og landskabet udvikler og ændrer sig med tiden, hvilket betyder, at seriøse marketers bliver nødt til at dedikere tid og ressourcer til løbende at holde sig opdaterede, lære nyt og være parate til at genopfinde sig selv og tilpasse sig. Ellers risikerer de at uddø. Undervisning og træning i de seneste tendenser og strategiske greb er en kæmpe udfordring for mange marketers, idet de ofte selv skal tage ansvar for deres læringskurve alt imens, de udfører deres arbejdsopgaver. Her ses det ofte, at prioriteringen bliver skæv, og manglende læring på sigt bliver et benspænd for en succesfuld marketingstrategi.
Det kommer måske som en overraskelse for nogen, men det at omlægge markedsføringen til først og fremmest at sætte forbrugerne og deres behov i centrum for indholdsstrategien, er til stadighed en stor udfordring for mange, når der skal laves nyt indhold. Flere brands har simpelthen brug for hjælp til at ændre deres mindset, når det gælder værdien af indhold og hjælp til at forstå vigtigheden af at levere værdifuldt og relevant indhold til forbrugerne ved rent faktisk at give dem, hvad de har brug for af informationer på kunderejsen.
Kommentarer (2)