Sociale medier er en oplagt kanal til distribution af indhold. Der er bare én udfordring:
Dine brugere er ikke nødvendigvis mest aktive, mens du er på arbejde og har tid til at publicere dine indlæg. Og timingen for, hvornår du smider et indlæg på LinkedIn, Facebook eller Twitter er ikke ligegyldig. Du skal helst ramme et tidspunkt, hvor din målgruppe har tid til at engagere sig i indholdet.
Løsningen er at automatisere indhold på sociale medier.
Facebook har en indbygget funktion, der gør, at du kan sætte en post til først at ryge i feedet på et bestemt tidspunkt. Men med de rigtige værktøjer, kan du planlægge publicering af dine posts på tværs af alle jeres sociale kanaler. Derfor kan du spare en masse tid og være nogenlunde sikker på at have en perfekt timing (også selvom din cykel punkterer på vej på arbejde, og du først når frem en halv time for sent).
I det her hack skal vi se nærmere på tre programmer, der kan hjælpe med at automatisere jeres sociale medier.
Buffer var et af de første stykker software til at beskæftige sig med automatisering af indhold på sociale medier, og det er et af de redskaber, vi bruger her i huset.
Det skyldes to ting. For det første er Buffer meget brugervenligt, hvilket altid er et plus. Og så kan Buffer udfylde to funktioner, som er værdifulde for hvilken som helst organisation, der har profiler på flere forskellige sociale medier:
Buffer findes i en gratis udgave, der i sit omfang kan være rigeligt for mange brugere. I den gratis version kan du tilkoble en profil per sociale medie til din Buffer-konto, og du kan stille 10 opdateringer i kø per sociale medie. For 10 dollars om måneden (ca. 65 kroner), kan du opgradere til 10 profiler per sociale medie og 100 opdateringer i kø per sociale medie. Herudover findes en række store ‘Team-pakker’, som er til de kunder med et virkelig svulstigt behov for at publicere.
Læs Buffers egen og glimrende guide til, hvordan du kommer igang med Buffer. Den giver et fint indtryk af, om det her et redskab, du kan bruge til noget. Til samme formål har Buffer lavet en serie tutorials, som du kan finde lige her.
Ud over et navn, som er næsten helt umuligt at huske, hvordan man staver til, kan SocialOomph byde på et udmærket redskab til automatisering af sociale medier. Hvis ‘udmærket’ lyder lidt mindre end fornøjet, så er det kun fordi, at SocialOomphs interface, selve det visuelle design vel at mærke, efterlader en del tilbage at ønske. Funktionaliteten er der til gengæld ikke noget i vejen med.
SocialOomph blev grundlagt helt tilbage i 2008 – var dengang et automation-redskab, som udelukkende kunne bruges til Twitter. Siden blev biksen udvidet, og i dag kan du automatisere Twitter, Facebook og LinkedIn ved hjælp af SocialOomph. Det er en væsentlig opgradering, når der findes alternativer som Buffer på markedet.
SocialOomph findes i en gratis udgave, en luksus Twitter-udgave og en ‘professional’ udgave. Den gratis variant har begrænsede funktioner, og herfra kan du kun arbejde med Twitter. Det er stadig muligt at planlægge tweets og stille dem i kø, men i et begrænset omfang. Luksus Twitter-udgaven koster omkring syv dollars hver 14. dag, og her får du ubegrænset adgang til alle SocialOomphs Twitter-funktioner. Facebook og Linkedin er stadig uden for rækkevidde. Dem får du først adgang til med ‘professional’-profilen. Den koster omkring 18 dollars hver 14. dag.
SocialOomph har sin egen begynderguide, som du kan hoppe rundt i, mens du prøver dig frem.
Her er et program, som automatisk deler indlæg på sociale medier i det øjeblik, du publicerer dem på din blog.
Hvis du har en blog, ved du, hvor tidskrævende det kan være at dele indholdet på sociale medier. Der sker et eller andet, og her taler jeg af erfaring, når man har færdiggjort et stykke indhold. Så skal det bare UD, og det sidste man har lyst er at skulle logge ind på 3-4 konti for at dele indholdet på sociale medier. Den opgave tager Dlvr.it sig af.
Dlvr.it fungerer sådan, at du forbinder din blogs RSS-feed til dine konti på sociale medier. Programmet er kompatibelt med flere forskellige sociale medier som Facebook, Twitter og Linkedin. Men det er ikke det eneste.
Indtil for et par år siden eksiterede Dlvr.it i en gratis version, men den fest er forbi. Nu bliver du nødt til at vælge mellem et månedligt abonnement til 9,99 US dollars (cirka 65 kroner) og et helårligt abonnement til den meget mærkelige pris af 101,89 US dollars (cirka 660 kroner).
Dlvr.it har på deres egen hjemmeside en begynderguide. Den er helt klart værd at tygge sig igennem, før du går igang.
Buffer, SocialOomph og Dlvr.it har det til fælles, at de har meget mere at byde på, end hvad der er beskrevet her. De har også til fælles, at de umiddelbart kan meget af det samme. Det er først, når man begynder at arbejde med programmerne, at forskellene træder frem.
Vi foreslår, at du giver hvert program en chance. Leg med dem. Herefter kan du afgøre hvilket et, der passer bedst til dine behov.
God fornøjelse!
Dette er Clever Content Hack nr. 23. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.
disse indlæg om Distribution
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.