Debatten om personas er ikke til at komme uden om. Nogle elsker dem, mens andre synes, de er værdiløse. Uanset hvad din holdning må være, så er personas i dag et essentielt værktøj for mange content marketing organisationer.
Men hvad går persona-debatten egenligt ud på?
Personas er et fremragende værktøj til at optimere din marketingindsats og kvalificere udviklingen af indhold til din virksomheds primære målgrupper. Men kun, hvis du har udarbejdet dem ordentligt.
Og det er netop selve udarbejdelsen af personas, som debatten udspringer af.
Desværre oplever vi alt for ofte, at det grundige persona-arbejde bliver nedprioriteret til fordel for andre projekter. Og det betyder, at mange virksomheder bygger deres persona på overfladiske beskrivelser, der er lavet på ren og skær mavefornemmelse.
Resultatet er, at din persona kun hjælper med at kaste lys over, hvad din målgruppe foretager sig. Du mister altså muligheden for at forstå, hvorfor din målgruppe tænker og handler, som den gør.
Modstandere af persona-tankegangen mener, at personas giver et forsimplet billede af en stor gruppe mennesker. Kritikken lyder, at der givetvis må gå noget tabt i processen, når en stor målgruppe koges ned til én persona.
Et andet kritikpunkt er, at personas ikke er rigtige mennesker, men blot fiktive sammensætninger af din ideelle målgruppe. Personas kan derfor ikke tage højde for menneskelige faktorer, såsom at mennesker begår fejl eller har holdninger, der ikke kan sættes i system. Det er altså ren indbildning, at du kan afdække menneskelige behov og adfærdsmønstre gennem persona-interviews.
Andre modstandere har tilmed protesteret mod brugen af personas, da de ikke mener, at der findes nogen måde at validere nøjagtigheden af dem på.
Kræver al kritikken så en gentænkning af persona-arbejdet, spørger du?
Det er svært at sige. Dog minder debatten os om, at vi skal forholde os kritisk til vores arbejdsværktøjer, når vi beskæftiger os med content marketing og inbound marketing og altid fokusere på at gøre tingene ordentligt. Der findes nemlig en lang række retningslinjer for udarbejdelsen af personas, og du risikerer at spilde både tid og ressourcer, hvis du ignorerer dem.
Jo bedre du kender din målgruppe, desto bedre forstår du, hvilket indhold der tiltrækker den. En persona tegner et klart billede af din målgruppe på baggrund af reelle indsigter, du har indsamlet gennem interviews, data og måske endda observation, og hjælper dig med at kommunikere mere direkte til din målgruppe.
Din persona giver dig indsigt i, hvilke faktorer der trigger din målgruppes informationssøgning og hvilke indholdsformater, der tiltrækker og interesserer dem.
Din persona hjælper dig altså med at identificere din primære målgruppe på en mere dybdegående måde, fordi en persona, når den er udarbejdet ordentligt, bevæger sig langt udover demografiske variabler.
Du skal altså forholde dig kritisk til personas, der udelukkende er baseret på demografi og mavefornemmelser, fordi det har ringe betydning for, hvordan en forbruger evaluerer og vælger et produkt eller en service.
Personas skal i stedet udarbejdes med udgangspunkt i reelle forbrugerindsigter afdækket gennem interviews, hvor du lytter til din målgruppes historier. På den måde opnår du indsigt i de faktorer, der udløser målgruppens informationssøgning, og hvad der påvirker deres endelige købsbeslutning.
Og det gør dig i stand til at overveje din målgruppes købsproces fra deres synspunkt, hvilket er af stor værdi for målretningen af dine salgs- og marketingaktiviteter.
Ethvert arbejdsredskab kan bruges rigtigt og forkert, og personas er ikke anderledes. Hvis en persona anvendes forkert, som når den ikke er baseret på interviews og målgruppeanalyse og består af uklare informationer, der hverken er relevant for købsprocessen eller udelukkende er baseret på markedsundersøgelser, vil personaen give en forkert forståelse af din målgruppe og efterlade dig med en falsk følelse af tryghed.
I værste fald risikerer du altså at lave en persona, der giver et mangelfuldt billede af din primære målgruppe, hvilket kan resultere i manglende afkast fra din content marketingindsats.
Hvis du vil arbejde med personas, skal du altså lave dit analysearbejde ordentligt.
TIP: Læs hvordan du udarbejder content marketing-personaer her.
Den gode persona udarbejdes med udgangspunkt i historier fra reelle forbrugere gennem interviews, som giver dig indsigt i din målgruppes interesser og holdninger og de faktorer, der påvirker dem i købsprocessen.
Og i sidste ende vil den gode persona hjælpe dig med at skabe målrettede marketingbudskaber til forskellige forbrugere frem for ét generisk budskab til dem alle.
Så det hele starter i virkeligheden med en vurdering af, om du har ressourcerne til at lave din persona rigtigt med alt, hvad det indebærer af interviews og målgruppeanalyse. Ellers kan du ligeså godt lade være. Du spilder nemlig både din tid og virksomhedens ressourcer.
Til gengæld vil benarbejdet, hvis du gør det rigtigt, skabe stor værdi for din virksomheds marketing- og salgsafdeling og ikke mindst jeres bundlinje.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.