Du har indtil nu haft mulighed for at planlægge budgetter for individuelle annoncesæt i Facebooks Annonceadministrator, men fra september 2019 vil dine eksisterende og nye kampagner automatisk blive omstillet til budgetoptimering.
Det betyder, at du ikke længere kan planlægge budgetter på annoncesætniveau, hvilket er en stor ændring i forhold til, hvordan strukturen hidtil har været på dine Facebook-kampagner.
Selvom Facebook hævder, at deres budgetoptimering kan genere flere resultater og lavere omkostninger, er det dog en betydelig ændring for de fleste annoncører, og noget der helt sikkert vil kræve en tilpasningsperiode.
Så.. Hvis du endnu ikke har eksperimenteret med budgetoptimering, vil vi anbefale dig at begynde at teste funktionen, inden ændringen for alvor rulles ud i Facebook Annonceadministrator. Og vi hjælper dig på vej.
Læs også vores vores Facebook-annonceringsguide 2021 her.
Det er selvfølgelig svært at forudsige, hvor meget ændringen vil påvirke den måde, du hidtil har drevet dine kampagner på. Og siden Facebook endnu ikke har nogen tal på, hvor populær funktionen er, så kan vi næsten med sikkerhed konkludere, at der ikke er særligt mange, der benytter funktionen på nuværende tidspunkt.
Det bliver derfor spændende at se, hvordan den fremtidige kampagneplanlægning vil blive påvirket, da mange annoncører sikkert både vil ændre vaner og måder at køre deres kampagner på.
Budgetoptimering blev lanceret for lidt over et år siden, og det er en funktion, hvor du som annoncør tillader Facebook at distribuere dit kampagnebudget på tværs af dine annoncesæt for at opnå de bedste resultater.
Facebook prioriterer altså automatisk de annoncer, som de mener, vil give dig de bedste resultater baseret på dine ønskede mål.
Du kan vælge at indstille et dagligt eller livstidsbudget på kampagneniveau. Herefter tager Facebook kontrollen og flytter budgettet mellem dine annoncesæt for at opnå den bedste performance baseret på dine mål.
I stedet for at fastsætte et dagligt eller livstidsbudget kan du også vælge at angive bud og brugsgrænser for hvert annoncesæt. Ved at allokere mere af et budget til de annoncesæt med højeste resultater, kan du maksimere den samlede værdi af din kampagne. Det hele foregår i realtid for at fastslå den mest effektive brug af dine annoncekroner ved at reducere omkostningerne pr. resultat og øge afkastet på dine annonceudgifter.
Ifølge Facebook vil deres budgetoptimering gøre oprettelsen af kampagner lettere, og som minimum vil funktionen have en positiv effekt på de mindre erfarne annoncører, som synes budgettering kan være en svær nød at knække.
Derudover vil budgetoptimering også kunne spare dig tid og eliminere behovet for at skifte budgetter mellem dine annoncesæt manuelt.
Hvis dit mål er engagement, trafik eller leads er Facebooks budgetoptimering god til at levere resultater til den billigste pris muligt.
Flere eksperter er dog lidt usikre på, hvorvidt Facebooks algoritme er klog nok til at forstå, at selvom en bestemt målgruppe kan resultere i det billigste engagement eller registrering, er det måske ikke målgruppen med størst ROI på længere sigt.
Derudover kan funktionen give problemer for kampagner i flersprogede lande, hvor det er et krav, at budgetter bliver ligeligt fordelt mellem sprogene. Her vil man være nødsaget til at oprette flere kampagner på én gang. Mon ikke Facebook finder en løsning på lige netop dette problem inden september?
Selvom du i fremtiden ikke kan fastsætte et budget på annoncesætniveau, kan du stadig sætte dit beløb til et minimum eller maksimum. Hvis du ikke stoler på Facebooks budgetoptimering, er den eneste mulighed – indtil videre – at tvinge Facebook til at distribuere på den måde, du gerne vil have det, og her er der desværre kun én løsning. Du bliver nødt til at oprette separate kampagner per annoncesæt og sætte dit budget derefter.
Men før du går helt i panik, så giv Facebooks budgetoptimering en chance og prøv at eksperimentere lidt, så du kan lære funktionen bedre at kende.
Selvom der er længe til september er det en god ide, at du bliver fortrolig med funktionen inden den for alvor træder i kraft. På den måde er du på forkant og forstår, hvordan ændringen vil påvirke dine eksisterende og fremtidige kampagner.
I mellemtiden kan du også lære mere om budgetoptimering ved at holde øje med Facebooks officielle annoncerings- og kampagne budgetoptimerings side her.
disse indlæg om Distribution
Kommentarer (2)