8 (sikre) måder at få flere indgående links

Lars Damgaard Jensen

Hvor mange og hvem, der linker til dit website, er de allervigtigste faktorer for, hvor godt dit indhold ranker i søgemaskinerne. I Googles øjne er et link til dit indhold nemlig en slags stemme og et signal om, at dit website er til at stole på. Så jo flere gode indgående links du har, jo bedre ranker dit website. Og jo bedre dit website ranker, jo mere organisk trafik får du.

Men såkaldt linkbuilding er ikke altid for sarte SEO-sjæle.

Når du målrettet arbejder for at få flere indgående links, manipulerer du i virkeligheden også Googles algoritme til at placere dine sider bedre i søgeresultaterne. Og på den vej skal man træde varsomt. For du risikerer at blive straffet, så du slet ikke kommer med i resultaterne.

Men bare rolig. Der er masser af ting, du kan gøre, for at få flere indgående links – uden at forsøge at lege kispus med Google og de andre giganter.

Her får du vores 8 bedste linkbuilding-teknikker, der skaber indgående links uden at forsøge at narre søgemaskinerne.

Hvad er indgående links?

Indgående links er links fra et andet website til dit website. Vi kunne for eksempel lave et udgående link til Native Advertising Institutes blog, og så ville de have fået et indgående link.

Læs også: Sådan arbejder du SEO ind i dit content marketing projekt

Mange gode indgående links giver dit website to fordele:

- Du får mere trafik. Hvis nogen linker til dit website eller din blog, vil der sandsynligvis også være brugere, der klikker på det link.

- Du kommer til at ranke bedre. Indgående links fortæller søgemaskinerne, at dit website er en autoritet inden for en bestemt niche. Jo flere websites med høj autoritet, der linker til dit website, jo bedre kommer du til at ranke i søgeresultaterne.

Et godt indgående link er et link fra et website, der selv har mange indgående links og derfor har høj autoritet i søgemaskinernes øjne.

1. Publicér kontinuerligt formidabelt indhold

Måske er det banalt. Men hvis du uge efter uge bliver ved med at fornøje nettet med de bedste blogindlæg inden for din niche, skal der nok komme links af sig selv.

Det handler med andre ord om, at du skal forsøge at være det medie, alle andre gerne vil linke til. Det er ikke let, og det tager tid. Men hvem har også sagt, at det skal være let?

2. Link selv til andre blogs

En blog er en social platform. Jo mere du linker til andre blogs (især hvis du gør det konsistent), jo større er sandsynligheden for, at andre blogs linker tilbage til dig.

Et eksempel på en blog der gør brug af det: fitnesshelp.dk

3. Skriv gæsteindlæg

Producér et stykke fantastisk indhold og tilbyd det til et andet online medie, hvor det vil passe godt ind. Hvis du får det afsat, vil mediet der bringer det, garenteret også acceptere, at der bliver linket fra indlægget tilbage til din blog.

4. Lav lister

Blogindlæg med lister over online ressourcer er som regel godt indhold (især hvis du har gjort dig lidt umage og researchet grundigt på de ting, du tager med på listerne). Dels tiltrækker lister mange besøgende fra søgemaskinerne og sociale medier. Dels er lister gode at linke til for andre bloggere, fordi du allerede har brugt tiden på at kuratere og indsamle de ressourcer.

5. Skriv cases med dine mest succesfulde kunder

Hvis du får en kunde til at ligne en million i en case, du bringer på dit webite eller din blog, vil din kunde garenteret også linke til casen.

6. Lav undersøgelser

Når du blogger, linker du garenteret hele tiden til statistikker, fakta, grafer og lignende fra andre blogs. Men hvorfor ikke være den, alle andre linker til?

Lav en undersøgelse, der afdækker et område inden for din niche. Publicer så resultaterne i et blogindlæg, som er let at linke til for andre.

Du kan for eksempel lave en spørgeskema-undersøgelse, hvor du rekrutterer respondenter blandt dine egne læsere, eller du kan undersøge, hvordan et antal succesfulde virksomheder gør noget bestemt.

7. Lav inforgrafikker

Nu du har lavet din undersøgelse. Hvorfor ikke lave den om til en infografik?

Internettet bliver stadigt mere visuelt. Derfor er godt, grafisk indhold i høj kurs. Dels fordi det tager tid at lave. Tid som de fleste ikke har eller hellere vil bruge på noget andet. Dels fordi du med en god infografik kan kommunikere noget enkelt, som ellers er svært tilgængeligt, og det er en sjældenhed nu til dags.

Med en infografik i hånden er det også meget lettere for dig at tage kontakt til andre blogs, der netop står og mangler din infografik. Og hvis de bringer din grafik, er det også på sin plads at linke til kilden – nemlig dig.

8. Lav gratis værktøjer

Hvad er det nu, man hele tiden linker til i de blogindlæg med lister, jeg skrev om tidligere? Præcis – som regel er det gratis ressourcer (som for eksempel dette indlæg om gratis billeder).

Derfor er det en oplagt idé at lave gratis værktøjer, som andre kan bruge. For de vil ikke bare blive brugt. De vil også blive linket til, og dine rankings vil søge mod nye højder.

God fornøjelse.


cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 29. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

 

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om SEO

Kommentarer (7)