Du går glip af en masse delinger, likes, retweets, kommentarer og ikke mindst trafik, hvis du ikke bruger illustrationer, når du deler indhold på sociale medier.
Alligevel har du garanteret sendt utallige stykker indhold ud på Facebook, LinkedIn, Twitter eller et af de andre sociale medier uden en god illustration.
Og det er ikke så mærkeligt. For det første kan det være svært at finde gode illustrationer til mange stykker indhold, hvilket nok også grunden til, at vi ser så mange dødsyge stockbilleder til ellers gode blogindlæg.
For det andet viser alle de sociale medier billeder vidt forskelligt. Derfor risikerer du, at et billede, der ligner en million på Twitter, bliver beskåret helt skørt på Facebook.
Heldigvis findes der masser af suveræne værktøjer, du kan bruge til at designe illustrationer og infografikker, lave citater om til grafiske mesterværker, lave GIF’er, beskære og formattere.
I dette hack giver vi dig ti tips til, hvordan du laver billeder, der giver dit indhold virale vinger, så du får meget mere trafik og engagement ud af de sociale kanaler.
Du behøver ikke købe hele Adobe-pakken og bruge en måned på at lære Photoshop. Der findes glimrende online og brugervenlige alternativer. Især hvis du har det fint med at gå på kompromis med, hvor mange funktioner, du skal have til rådighed.
Canva er drag’n’drop-billedredigering, hvor alle kan være med. Så snart du har oprettet en konto, har du adgang til skabeloner, der gør det let at lave billeder i de rigtige formater til for eksempel opdateringer til Facebook eller et cover til en e-bog.
Ligesom Canva.com er Pablo et forsøg på at gøre flot, grafisk arbejde en smal sag, selvom man ikke skriver Art Director på CV’et. Du kan søge i mere end 50.000 billeder, som du kan bruge i dine designs. Og det er let at beskære dit færdige mesterværk, så det passer til dit foretrukne sociale netværk.
Du kender måske bedst PowerPoint fra endeløse slideshows til kedelige møder. Men som brugervenligt grafisk værktøj er PowerPoint faktisk ikke helt tosset. Og du behøver ikke engang at have det installeret på computeren længere.
Placeit gør det let at lave cool billeder, hvor dit website er placeret i supertjekkede stock-omgivelser. Du skal bare vælge, hvilket stock-billede af for eksempel en iPhone, Mac eller iPad, du gerne vil have vist dine screenshots på. Så kører det for dig.
Infografikker er en suveræn måde at præsentere ellers svært tilgængeligt data. Desuden er infografikker genialt indhold på sociale medier, og du er næsten sikker på, at de både genererer trafik og værdifulde, indgående links.
Udfordringen er altid, at gode infografikker kræver mange ressourcer at lave. Men nu kan du skyde genvej og bruge et af de mange online-baserede værktøjer, der gør det muligt at bruge figurer og grafer, der allerede designede, og som kan tilpasses dine data.
Med Venngage kan du let visualiser data med grafer, kort og ikoner. Der findes masser skabeloner, og du kan selv tilpasse farver og fonte.
Infogr.am minder meget om Venngage. Men her har du også mulighed for at lave responsive infografikker og embedde dem direkte på din blog, som hvis du skulle embedde en video fra Youtube. Ikke så tosset, vel?
Har du også svært ved at finde på en genial illustration til dit blogindlæg? I indlægget har du garanteret skrevet noget genialt, der kan bruges som et citat. Recite hjælper dig med at få citatet til at ligne en million. Hermed har du et godt billede, der kan bruges sammen med dit blogindlæg, når du deler det på LinkedIn, Facebook eller Twitter.
Mens internettet endnu var ungt, var det smagløse GIF-animationer, der informerede os alle sammen om, at websites var “Under Construction”.
GIF’erne kom i skammekrogen for pludselig at komme på mode igen. Og nu er de ikke til at komme udenom.
Imgflip gør det let at forvandle to eller flere billeder til levende GIF’ere uden at skulle installere software på computeren. Du kan også uploade en stump video og bruge den.
Der er ingen grund til at investere i dyrt billedredigeringssoftware, hvis du bare skal beskære billeder. Og det skal man ofte. Med Social Image Resizer Tool kan du hurtigt uploade et billede fra computeren eller tage det direkte fra et website, beskære det og downloade det igen. Færdigt arbejde.
De billeder, du bruger på dit website, må ikke være for store. Så tager det alt for lang tid for dine besøgende, når hver side skal vises. Og det er kun blevet vigtigere i takt med, at flere og flere bruger deres internetforbindelse i telefonen til at surfe rundt på nettet. Desuden elsker Google websites, der loader hurtigt.
Derfor skal du sørge for, at dine illustrationer er godt komprimerede, så de “vejer” så lidt som muligt, uden at det går ud over billedkvaliteten.
Den øvelse kan man klare i Photoshop, hvis man er til den slags. Eller man kan hoppe ind på Smush.it og lade den tjeneste gøre det for dig. Det er meget lettere. Man behøver ikke at installere noget software på computeren. Komprimering skulle efter sigende også være bedre, end det en Photoshop-pro kan præstere.
That’s it. Så er der ingen undskyldninger for at dele blogindlæg på sociale medier, uden at have unikke illustrationer til at give dine opdateringer virale vinger.
Dette er Clever Content Hack nr. 16. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.
disse indlæg om Social media
Kommentarer (3)