Sådan bruger du Snapchat til at distribuere dit indhold

Pernille Uhd Kristiansen

Er dit publikum (nogenlunde) mellem 18 og 30 år, og kæmper du for at ramme dem med lige nu og her-indhold, som de føler er autentisk, troværdigt og nærværende?

Snapchat er løsningen. 

Det er nemlig her din målgruppe ynder at hænge ud, og skruer du dit indhold rigtigt sammen, så har du en gylden chance for at fange deres flyvske opmærksomhed. Men det kræver mere end det rigtige indhold at lykkes her. Det kræver en plan. 

Derfor skal du tænke Snapchat med i din sociale medie-strategi, for “snappen” er ikke bare det hurtigst voksende sociale medie på markedet, det er også et fantastisk værktøj at bruge i content marketing.

Hvis du kan finde ud af at bruge det, kan Snapchat, som lader dig live chatte og dele billeder og videoer på max ti sekunder med dine forbindelser, nemlig være din direkte adgang til et publikum, som ifølge flere undersøgelser ikke længere gider Facebook.

Se her, hvordan du med fire enkle trin distribuerer dit indhold med Snapchat

Som virksomhed kan du f.eks. give dit publikum dagens tip, på samme måde som Food Network gør med video og tekst her:

Skrmbillede_2016-08-15_kl._08.34.17.png

Eller vise fordelene ved dit produkt, som VR technology med video gør her:

Skrmbillede_2016-08-15_kl._08.38.34.png
Synes du det virker uoverskueligt? Det er det ikke – det kommer vi til. Men inden du opgiver tanken på forhånd, så tag lige et kig på fakta og se, om det kan overbevise dig:

  • Snapchat har hver dag +10 milliarder video-views.
  • Mere end 100 millioner Snapchat-brugere er aktive hver dag.
  • Snapchat er det hurtigst voksende sociale medie på markedet. Også i Danmark.
  • På tre år er antallet af danske brugere steget med 140 procent
    77 procent af brugerne er over 18 år.
  • Tre ud af fire af danske brugere er under 30 år
  • Mere end 60 procent af amerikanere mellem 14 og 34 år er snapchattere.
  • 45 procent af amerikanske college-studerende vil åbne et snap fra et brand, de ikke kender. 73 procent vil åbne et fra et brand, de kender.

Sagt med andre ord: Snapchat åbner døren til et kæmpe publikum, som kan være svær at fange andre steder.

Derfor skal du bruge snapchat i content marketing

På trods af de overbevisende fakta er Facebook stadig det sociale medie, som virksomheder oftest tyer til, når de beslutter sig for at markedsføre sig selv på sociale medier. Faktisk vælger kun to procent Snapchat.  

Men selvom det måske nok – med fakta i baghovedet – kan virke lidt mystisk, så er det ikke nødvendigvis dårligt nyt. I hvert fald ikke for dig, der læser her. Den begrænsede brug af Snapchat betyder nemlig også, at din virksomhed har mulighed for at komme først (næsten, Spies har været der) på et marked, hvor publikum venter med åbne arme.

Derudover lader Snapchat dig være kreativ, det er billigt, og så er brugerne såkaldte ‘big buyers’ (76 procent af alle Snapchat-brugere har købt et produkt online inden for den sidste måned).

Sådan bruger du Snapchat i dit content marketing-arbejde

Som det gælder for de ‘gamle’ sociale medier i content marketing, gælder det også med Snapchat i content marketing. Det handler i bund og grund om at få trafik til dit indhold, så du kan øge dit antal følgere, højne engagementet, høste sign-ups eller få flere ind på dit site.

Det er ret nemt at komme i gang. Det eneste, du skal gøre, er:

  • Downloade app’en fra iTunes store eller Google Play. Når den er installeret, opretter du en konto.
  • Tilføje venner (ved at trykke på det lille spøgelse øverst på din skærm) og find inspiration.
  • Skabe indhold og send snaps.

Og hvis du nu tænker ‘Hva’ for noget indhold?’, så læs videre. For selvom du måske tror det modsatte, så har du helt sikkert indhold, som er Snapchat-værdigt. Du kan nemlig bruge Snapchat til at:

  • Fange de små øjeblikke: Når du vælger Snapchat, skal du først og fremmest gøre dig selv meget bevidst om, at du nu bevæger dig væk fra traditionel marketing. Nu skal tingene være spontane og (udadtil) knapt så gennemtænkte som tidligere. Du skal vise små, personlige, særligt øjeblikke.
  • Promovere events: Hvis du afholder eller deltager i et event (åbningen af din nye café, et jubilæum, en messe, en konference, et kursus, et velgørenhedsarrangement eller noget helt syvende), kan du med Snapchat give dit publikum direkte indblik i, hvad du foretager dig, uanset hvor de befinder sig.
  • Tease for nye produkter: Snapchat er en oplagt måde at vise dit publikum, hvad du har på tegnebrættet eller på vej i produktionen. Med billederne eller videoerne, som kun varer et par sekunder kan du “tease” dit publikum og skabe en hel del buzz om, hvad du har gang i.
  • Tage publikum med ‘Behind the scenes’: Du kan også vælge at bruge Snapchat til at tage dit publikum med bag om dit produkt, dit event eller din service. Brug app’en til at vise, hvilket arbejde der ligger bag levering.
  • Promovere andet indhold: De små korte videoer, som Snapchat er så god til, er oplagte til at tease for indhold på andre kanaler. Du kan f.eks. bruge app’en til at fortælle, at der nu er et nyt indlæg på din blog.
  • Give tilbud eller rabatkuponer: Her er en, hvor Snapchat virkelig kan vise sit værd. Brug mediet til at skabe incitament hos dit publikum, og få dem til at bevæge sig ind på dit site. Det kan du for eksempel gøre ved at promovere konkurrencer, spil, rabatter, premium-indhold og særtilbud.

Generelt er det vigtigt, at du husker at bruge Snapchat til det, mediet er bedst til. Nemlig til at vise publikum en mere personlig og intim side af dit brand og give dem kort og letfordøjeligt indhold, som kan ses, når der er brug for en lille pause.

Heldigvis hjælper Snapchat dig på vej, fordi du ikke kan lave videoer, der er mere end 10 sekunder lange. På den måde kommer du aldrig til at falde i fælden og kvæle dit publikum med lange, kedsommelige klip.

Sådan får du følgere på Snapchat

Når du er overbevist om, at Snapchat er mediet for dig og du har oprettet din konto, er det tid til at skaffe følgere. Start med et lille engageret publikum, som lader dig undersøge, hvad der virker, og hvad du skal tilpasse. Der er ingen grund til at jagte det helt store publikum, før du har styr på, hvad det er, din modtager vil have.

Du kan få følgere på flere måder:

  • Skriv om din snapchat-konto på din blog.
  • Nævn din konto på andre af dine sociale medie-platforme.
  • Promover indhold, som kun er tilgængelige på Snapchat, på andre medier.
  • Opret en konkurrence for nye følgere - og promover konkurrencen via andre kanaler.
  • Brug influenter. Det gjorde Spies f.eks., da de bad SoMe-fænomenet Anders Hemmingsen sprede ordet om deres kampagne, PYTkuren. På den måde kom Spies ud til Anders Hemmingsens allerede etablerede, store publikum og sprang dermed arbejdet med følge-indsamling over.

Du er nu klar til at komme i gang på snapchat. Du skal bare:

  • Oprette en konto
  • Tilføje venner
  • Vælge og producere dit indhold, og
  • Udbygge dit publikum
God fornøjelse - vi ses på snappen.

cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 31. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

 

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Distribution

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.