Den traditionelle måde at arbejde med marketing og salg er forældet og kræver nytænkning. Den moderne køber søger information og afdækker behov på egen hånd – i hvert fald langt hen ad vejen. Faktisk anslås det, at købere er omtrent 60 % igennem deres købsproces, når de kontakter en salgsrepræsentant.
For at blive taget i betragtning i købsprocessen er det derfor vigtigt, at din virksomhed kommunikerer på en måde, som tiltaler din køber, når vedkommende søger efter information på nettet. Men hvordan fortæller du så en værdiskabende historie om dine produkter og løsninger, som tiltaler din køber? Det gør du med inbound marketing og HubSpot. Og ingen platform er bedre til inbound marketing og marketing automation end HubSpot.
HubSpot er platformen, som danner grundlag for B2B-virksomheders arbejde med inbound marketing og salg. Kort sagt er HubSpot en komplet inbound marketing automation-platform, som er skræddersyet til at sætte turbo på din marketingindsats og leadgenering.
Det er en ny måde at tænke marketing, hvor fokus er på data frem for mavefornemmelser. Med HubSpot er der fokus på at tiltrække besøgende på alle stadier i købsprocessen, konvertere dem til leads og modne dem hele vejen gennem salgstragten. Det sker via automatiseret marketing samt en integreret, databeriget salgsindsats. Hermed er din kommunikation altid målrettet det enkelte lead og tilpasset vedkommendes stadie i kunderejsen.
HubSpot rummer alle de værktøjer, du har brug for i forbindelse med salg og marketing herunder CRM, CMS, SEO, Social Media Management og salgsstyring. HubSpot samler tilmed værktøjer og data i én platform, så du får et 360 graders perspektiv på dine leads. Du kan se hvilke værktøjer, der er integreret i HubSpot-platformen her.
Ved at samle både marketingværktøjer og data i én platform bliver du i stand til at se sammenhænge, der ikke umiddelbart er tilgængelige i adskilte marketingsystemer. Eksempelvis har du mulighed for at sammenligne et givent leads engagement i dine e-mails med vedkommendes adfærd på din hjemmeside.
Der findes selvfølgelig også andre systemer, der samler alle marketingindsatser ét sted, men ingen gør det ligeså brugervenligt som HubSpot. HubSpot er nemlig tilpasset den "gennemsnitlige" marketingmedarbejder og kræver derfor ingen væsentlig teknisk ekspertise.
Det er en vigtig detalje at nævne, at HubSpot ikke har gjort sig brugervenligt på bekostning af avancerede funktioner. Eksempelvis kan du lave smart call-to-actions, hvor bannere, links eller sågar hele indholdsstykker på din blog eller hjemmeside former sig efter, hvad den besøgende allerede har læst, foretaget sig eller hvor købsklar vedkommende er. Det er en højteknologisk og meget effektfuld funktion, som HubSpot har gjort simpel og brugervenlig. Og det er ganske nemt og hurtigt at sætte op selv for en, der aldrig har arbejdet med kodning eller webdesign før.
Smart CTAs har desuden en effektfuld indflydelse på konverteringsraten gennem salgstragten, fordi du kan være sikker på altid at præsentere det helt rigtige stykke content, seminar eller salgstilbud på det helt rigtige tidspunkt for hvert enkelt lead.
Med HubSpot kan du kvalificere dine leads på baggrund af deres interesse i din virksomhed samt, hvorledes de opfylder dine opsatte kriterier for nye potentielle kunder. Det er meget gavnligt, da disse data klæder salgsafdelingen meget bedre på til at foretage et salg. De databårne indsigter afslører nemlig, hvilket stadie i kunderejsen dine leads befinder sig på, og det er ganske afgørende for kvalificeringen af deres potentiale.
At HubSpot samler alle værktøjer i én platform har væsentlige ressourcefordele, da det sparer tid i det daglige arbejde. Marketingteamet bliver nemlig fri for at navigere rundt i flere forskellige marketingsystemer for at eksekvere kampagner og udgive content.
En anden tidsbesparende faktor findes i kvalificeringen af leads. De databårne indsigter gør kvalitetsvurderingen nemmere, og det betyder, at marketingteamet er bedre klædt på til at levere varme leads til salgsafdelingen. På den måde sparer salgsafdelingen vigtig arbejdstid, da de bliver fri for at forholde sig til leads af lav kvalitet.
HubSpot er et fantastisk værktøj til at opbygge og styrke relationer mellem din virksomhed og dine kunder. De databårne indsigter giver dig nemlig mulighed for at lære dine leads og kunder bedre at kende samt at personalisere dit content.
Ved at tilbyde personaliseret content øger du effektiviteten af din marketingindsats og hjælper dine leads og kunder ved at inspirere dem, informere dem og besvare deres spørgsmål. Det højner dine muligheder for at opbygge stærke relationer. Og vigtigst af alt, så øges dit salg.
Ved at opsætte et automatisk workflow sikrer du ligeledes, at der altid sendes opfølgende e-mails ud til dine leads og kunder. På den måde nedprioriteres ingen, og du glemmer aldrig at følge op på interessante leads og kunder. Det styrker dine relationer – både nye som gamle.
Tip: Lær, hvordan du laver et effektfuldt flow af velkomstmails til dit nyhedsbrev.
HubSpot giver dig rig mulighed for at evaluere dine marketingindsatser. Eksempelvis bliver ROI meget lettere at måle, når du kan følge hvert enkelt lead i hele kunderejsen fra den første kontakt til den sidste konvertering.
HubSpots marketing-dashboard giver dig et enestående indblik i kvaliteten af din marketinginsats, hvor du kan følge med i, hvordan dine indsatser performer. Og det er jo fantastisk, men også en smule nedslående til tider. Dashboardet viser nemlig, hvor du har succes, og hvor du skal stramme dig an. Hermed bliver du i stand til at optimere din marketingindsats på bedste vis.
Kort sagt danner HubSpot-platformen grundlag for arbejdet med inbound marketing og hjælper dig med at fokusere din marketingindsats, så du får succes med at konvertere og kvalificere dine leads til kunder gennem værdiskabende content.
Hos Brand Movers hjælper vi dig gerne med at blive klogere på, hvordan HubSpot kan skabe værdi for din virksomhed. Tøv ikke med at kontakte os for et uforpligtende møde, så vi kan vise dig, hvordan HubSpot kan sætte turbo på din marketingindsats og leadgenerering.
disse indlæg om Marketing Automation
Kommentarer (2)