Søgemaskineoptimering bør være et centralt element i enhver content marketing-strategi. For hvad hjælper det at producere relevant og værdifuldt indhold, hvis dine læsere aldrig finder frem til dit website?
En af hjørnestenene i søgemaskineoptimering er søgeordsanalyse. Analyse af søgeord går kort fortalt ud på at finde ud af, hvilke søgeord dine potentielle kunder bruger, når de søger efter information om det produkt, du har på hylden. Har du fx et byggemarked og skriver et blogindlæg om, hvordan man på gør-det-selv-maner kan renovere badeværelset, er det vigtigt at vide, om dine potentielle kunder søger efter "vådrumstætning" eller "tætning af badeværelser" for at finde frem til din guide, da det kan påvirke mængden af organisk trafik til din hjemmeside (gratis trafik fra søgemaskiner) dramatisk.
Søgeordsanalyse og søgemaskineoptimering generelt kan ved første øjekast virke svært og utilgængeligt, fordi det kræver, at du sætter dig ind i en række værktøjer og kan lide at jonglere lidt med regneark. Det er da også en disciplin indenfor online markedsføring, der har højt specialiserede konsulaenter og dygtige eksperter, som du mod betaling kan få til at hjælpe dig.
Søgemaskineoptimering er imidlertid ikke noget, der kan laves én gang for alle. Hver gang du skriver et nyt blogindlæg, bør du i princippet overveje, hvordan det søgemaksineoptimeres bedst muligt. Derfor er du også nødt til selv at have en grundlæggende video om SEO og søgeordsanalyse.
SEO-konsulenten Jonathan Lindahl har skrevet en meget grundig indføring i søgeordsanalyse. Faktisk den mest grundige, jeg har set på dansk. Det gode ved denne guide er, at den også tager højde for det forhold, at dansk er et meget lille sprogområde, hvilket giver nogle særlige udfordringer, når man skal finde ud af, hvilke ord dine læsere bruger, når de søger efter dit indhold.
Guiden forklarer f.eks.
Guiden er endda bygget så pædagogisk op, at du sidder tilbage med din helt egen analyse, når du når igennem.
disse indlæg om SEO
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.