En af de store forcer ved at lave content marketing er, at det øger mængden af organisk trafik til din blog eller dit website. Men hvis du skal have trafik fra søgemaskinerne, kræver det, at de finder frem til dit indhold hurtigst muligt, efter du har publiceret eller opdateret en gammel side.
Der er bare ét problem.
Søgemaskinerne har robotter, der fiser rundt på nettet for at finde nye sider. Men robotterne fungerer ved, at de følger links fra den ene side til den anden. Når de så støder på en side, som ikke allerede er indekseret, tager robotterne stilling til, om siden er værd at have med som et muligt søgeresultat.
Men hvad nu, hvis der ikke er ret mange links til dit website eller dit blogindlæg. Hvordan skal søgemaskinerne så finde frem til dit formidable indhold?
Løsningen er at give Google og de andre søgemaskiner adgang til et såkaldt sitemap.
I gamle dage var et sitemap en håndkodet HTML-fil, der listede alle siderne på et website. Det er ikke stort anderledes end et moderne sitemap. Der er dog nogle væsentlige forskelle:
Kort fortalt er et sitemap en underside på din blog eller dit website, der indeholder al den information, søgemaskinernes robotter har brug for, for at kunne indeksere alle dine blogindlæg eller sider korrekt. Det kan være data som:
Det er ikke alle data, som er påkrævede. Men et sitemap plejer som minimum at indeholde url og datoen for seneste opdatering.
Lad det være sagt med det samme. At have et xml sitemap er ikke en garenti for, at alle dine sider bliver indekseret i søgemaskinerne. Og det gør heller ikke dine placeringer i søgemaskinernes resultater bedre.
Alligevel er der en nogle fordele:
For at få glæde af et sitemap, skal du gøre to ting:
Lad os springe ud i det.
Hvordan du lettest laver et sitemap til din blog eller dit website, afhænger af, hvilken platform du bruger.
De fleste moderne CMS’er har tilgængelige plugins eller moduler, der kan generere xml-filen for dig og publicere den som en underside. Se for eksempel Yoast SEO til Wordpress eller XML sitemap til Drupal.
Hvis du ikke er så heldig at have adgang til et CMS, der kan generere dit sitemap, har du strengt taget to muligheder. Du kan:
Nummer et kan generelt ikke anbefales. De fleste websites og blogs er meget dynamiske. Derfor ville du manuelt skulle opdatere dit sitemap, hver gang du publicerer et nyt blogindlæg eller opdaterer en side.
Derfor er du nok bedre tjent med at bruge en service som for eksempel XML-Sitemaps.com. I de fleste tilfælde skal du blot indtaste adressen på dit website eller din blog. Så scanner tjenesten alle dine sider og spytter et sitemap ud i xml-format.
Du skal ganske vist stadig opdatere dit sitemap, når du publicerer nye sider eller opdaterer gamle. Men du er fri for at gøre det i hånden.
Når du har lavet dit sitemap, skal du give søgemaskinerne adgang til det. Både Google og Bing har gjort det let for dig med Google Search Console (se vejledning her) og Bing Webmaster Tools (se vejledning her).
Giv Google adgang til dit sitemap:
Giv Bing adgang til dit sitemap:
Det var det. Du har nu tilføjet dit website eller din blog til to af de vigtigste søgemaskiner og givet dig selv større chance for, at dine sider og indlæg bliver indekseret korrekt.
God fornøjelse.
Dette er Clever Content Hack nr. 24. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.
disse indlæg om SEO
Kommentarer (1)