Google Analytics er et fremragende gratis værktøj til indsamle data om dine besøgendes brug af dit website eller din blog.
Men vidste du, at du med nogle simple teknikker kan give Google Analytics superkræfter og få detaljeret statistik på, præcis hvilke content marketing-aktiviteter, der bidrager mest til at skabe trafik? Så kan aktiviteterne sammenlignes, og du kan fokusere på det, der giver de bedste resultater.
På den måde kan du finde frem til for eksempel de mest effektive statusopdateringer, nyhedsbreve eller banner-annoncer for den sags skyld.
Det kræver blot, at du bruger såkaldt kampagnesporing, når du linker til dit indhold fra sociale medier, en e-bog, et nyhedsbrev, eller hvor du nu kunne tænkes at generere trafik fra.
I Google Analytics kan du under rapporten “Kanaler” som standard for eksempel se, om dine besøgende kommer til dit website:
Tallene er dog generelle, og det er derfor begrænset, hvad du i praksis kan bruge dem til.
De siger for eksempel ikke noget om, hvilken statusopdatering på LinkedIn, eller hvilken udgave af nyhedsbrevet, de kom fra. Trafik fra LinkedIn vil blot optræde som “Social”, og trafik fra dit nyhedsbrev vil som regel blive registreret som direkte trafik.
Sådan laver du kampagnesporing på content marketing
Kampagnesporing går kort fortalt ud på, at du forsyner url’en i dit link (for eksempel “www.ditwebsite.dk/e-bog”) med ekstra information, som Google Analytics opsamler. Et url med kampagnesporing kunne for eksempel se sådan ud:
Bare rolig. Du skal ikke selv skrive det lange link med alle de ekstra informationer. Det får vi hjælp til af Google.
Kampagnesporing giver dig mulighed for at give Google Analytics følgende informationer om trafikken:
Oversat til almindeligt dansk betyder det:
Kampagnekilde, kampagnemedium og kampagnenavn skal angives, når du laver kampagnesporing, mens kampagneindhold kan bruges, hvis du har brug for det.
Det lyder måske alt sammen meget godt – men også lidt forvirrende. Lad os derfor tage et eksempel.
Forestil dig, at du bruger jeres Company Page på LinkedIn som marketingkanal. Her poster du ofte links til jeres website (lad os kalde det “www.ditwebsite.dk”). I har lavet en ny e-bog (lad os kalde den “Ny e-bog”, og du er nu klar til at linke til den landing page, hvor besøgende skal indtaste deres information for at få adgang til den (lad os kalde den www.ditwebsite.dk/e-bog”. Derfor har du skrevet to statusopdateringer, som skal postes på LinkedIn med to ugers mellemrum. Lad os kalde opdateringerne for “statusopdatering1” og “statusopdatering2”.
Du får nu din url med kampagnesporing i det grå felt nederst. Kopier url’en og brug den i din første statusopdatering på LinkedIn.
Gentag processen ovenfor for at generere en ny url til din anden statusopdatering. Skriv denne gang “statusopdatering2” i “Kampagneindhold” i stedet for “statusopdatering1”.
Og nu til det sjove. Når dine følgere på LinkedIn begynder at trykke på de to links, du har indsat i statusopdateringerne i eksemplet ovenfor, begynder Google Analytics at registrere trafikken som kampagnetrafik.
For at se tallene, skal du vælge “Anskaffelse”, “Kampagnetrafik” og “Alle kampagner”.
God fornøjelse.
Dette er Clever Content Hack nr. 25. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.