I dette års udgave af vores undersøgelse: Content Marketing i Danmark 2019, spurgte vi de deltagende marketingfolk, hvad deres største udfordringer er. Her er en top tre over de ting, der holder dem vågne om natten:
Disse tre ting giver de største bekymringer for danske marketingfolk, men der er ingen grund til at tro, situationen er noget unikt dansk fænomen. Mange marketers verden over kæmper med præcis de samme udfordringer.
Det interessante er, at der særligt er én ting, som vil kunne hjælpe marketingfolk et godt stykke af vejen mod at løse disse konkrete udfordringer såvel som mange andre.
En nedskrevet og implementeret content marketing strategi.
Og for at gøre det endnu mere interessant, kan vi tage et kig på, hvordan de samme marketers svarede, da vi spurgte til deres strategi.
Tallene taler for sig selv:Hvilket betyder, at 74% enten ikke har en strategi eller også, er den ikke tilgængelig. Kun 26% har en content marketing strategi, der er skrevet ned (og formentlig formidlet).
Begynder du at kunne se en sammenhæng?
Det gør vi, så tillad os at tegne den tydeligere op.
Det lader til at mange marketers er lidt i tvivl om brugen af strategier (hvilket måske forklarer, hvorfor de ikke laver dem), men faktisk simplificerer en strategi dit arbejde.
En effektfuld strategi besvarer alle dine spørgsmål - og gør det på en måde, som er nem at forstå og gør det samtidig let at finde konkrete oplysninger.
Tip: Læs vores 10-trinsguide til, hvordan du laver en succesfuld content marketing strategi.
En content marketing strategi besvarer klart og tydeligt spørgsmål som disse:
Virker nogle af de spørgsmål bekendte? Præcis! Det er løsningerne på de tre største udfordringer identificeret i vores rapport om content marketing i Danmark.
Med andre ord: De tre største udfordringer, mange content marketers står ansigt til ansigt med i hverdagen, kunne alle løses med en nedskrevet strategi.
Men kun en fjerdedel af de deltagende virksomheder i vores undersøgelse havde taget sig tid til at skrive en strategi ned for deres content marketing.
Det er nemt at trække en fed, lige streg fra A (vores største udfordringer) til B (vores manglende strategi), når vi kigger lidt nærmere efter.
Og løsningen er såre simpel: Tag dig tid til at investere i en omfattende og nedskrevet strategi. Den vil hen ad vejen spare dig en masse tid, penge og frustration.
Mange virksomheder verden over arbejder allerede med content marketing og en god portion af dem mangler sikkert stadig en strategi. Hvis det er tilfældet i din virksomhed, tænker du måske, at det er bedst bare at fortsætte som hidtil - det har jo virket godt nok indtil nu. Men der er god grund til at genoverveje den indstilling.
Selv hvis din content marketing plan er sat i gang og kører derudad, kan du nemlig forbedre den betragteligt med en strategi ved hånden. Når først din strategi er på plads, vil du få glæde af den på en række forskellige områder.
Hvis du derimod skal til at begynde at arbejde med content marketing, eller overvejer det, er det det helt rigtige tidspunkt at investere i en strategi. Den vil hjælpe med at prioritere og få mere ud af, hvad du har, specielt i perioder, hvor ressourcerne er knappe og tiden kostbar.
En sidste lektie fra vores undersøgelse - som samtidig er en lektie, vi ser gentaget i alle andre undersøgelser om content marketing - er, at content marketing er langsigtet, og jo længere tid du fortsætter aktiviteterne, jo bedre resultater vil du skabe.
Men det kræver stor vedholdenhed, et skarpt fokus og sikker retningsfornemmelse at holde gang i en langsigtet content marketing plan. Har du en strategi, vil den hjælpe dig med både at holde fokus og retning samt sikre, at du producerer og distribuerer det nødvendige content.
Så, hvis du er træt af at kæmpe med de samme udfordringer hele tiden og “godt nok” ikke passer til dine og din virksomheds ambitioner - kort sagt, hvis du vil have succes med content marketing - er en nedskrevet og implementeret strategi et must.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.