Vi vil ikke kalde det så let som at sælge slik til børn i en slikbutik. For det vil være en lodret løgn. Men. Hvis du først har godt og grundigt fat i et publikum, så ved du, hvad de kan lide, at de er interesserede i det, du har at sælge, og at de stoler på dig – og så er der grobund for nogle gode og loyale kunder i din butik.
Det kræver dog en god portion tålmodighed at nå i nærheden af slikbutik-stadiet, for inden du så meget som overvejer at lufte den mindste lille tanke om salg til målgruppen, skal du have opbygget et solidt og tillidsfuldt forhold til dine potentielle kunder med relevant og værdifuldt indhold.En af de største fejltagelser virksomheder begår i deres content marketing er, at de forsøger at tjene penge på indholdet, før de har opbygget et trofast publikum. Det kræver en plan og tålmodighed at opbygge et publikum, der er mere tilbøjelige til at ville købe fra dig. Men især i store virksomheder sker det næsten per automatik, at man forsøger at gøre publikum til kunder så tidligt, at virksomhedens content marketing-program aldrig får plads til at trække vejret. Ved at gøre det kommer indholdet aldrig til at opbygge en solid subscriber-liste, og vi vil aldrig se en adfærdsændring som følge af den konsekvente indflydelse af indholdet.
Hvordan gør du det så rigtig? Du følger de seks trin i Joe Pulizzis Content Inc.-model for at opbygge et solidt og trofast publikum.
På baggrund af omfattende research og en røvfuld af succesfulde cases, hvor han er gået baglæns i de respektive businessmodeller, har forfatteren og bagmanden på Content Marketing Institute sammensat en model, som han udfolder i sin nye bog Content Inc., og som du nu får essensen af her:
Først skal du finde det indholdsområde, du skal basere din forretningsmodel på. Det gør du ved at finde et sweet spot, som vil tiltrække publikum over tid. Dit såkaldte sweet spot er skæringspunktet mellem et vidensområde/en færdighed, hvor din virksomhed har kompetence og så et passions-område (noget, som din virksomhed mener, er af stor værdi for samfundet eller som har en værdi for målgruppen). Læs mere om at finde dit content sweet spot her.
Et godt eksempel er den amerikanske Andy Schneider, som har opbygget en hel forretning omkring sin celebrity-persona, the Chicken Whisperer – kyllinge-hviskeren (Det lyder bare ikke sådan helt rigtigt oversat, vel?).Andy Schneiders vidensområde er hobby-fjerkræ . For at sige det mildt, så ved Andy Schneider mere om at holde kyllinger i sin baghave end nogen anden. Samtidig har Andy Schneider en passion for undervisning. Han elsker at hjælpe sine venner med deres kylling-i-baghaven-projekter, når han kan.
Her efter skal du finde dit content-tilt – eller en content-niche – et område med meget lidt eller intet konkurrence på content, og hvor du rent faktisk kan placere dig selv som den førende informationskilde. Her er Claus Pilgaard, nok mere kendt som Chili Klaus, et godt eksempel. Han er kendt for den måde, han taler om chili og især sine YouTube-optrædender, hvor han fortæller om smagen på de chilier, han spiser.Flere af hans videoer har adskillige millioner visninger. Claus Pilgaards sweet spot var hans blanding af evnen til at performe og hans passion for chilipebre. Han erfarede, at der var virkelig meget indhold om, hvor stærke chilier er, men et såkaldt content gap omkring smagen af pebrene. Claus Pilgaard har altid haft en passion for chilipebre, men hans forretningsmodel begyndte først at udvikle sig, da han begyndte at fortælle en anderledes historie – med god brug af hans kropssprog i reaktionen på at blive udsat for de stærke pebre. Smags-tilføjelsen til sit sweet spot var hans tilt.
Nu skal du i gang med arbejdet og opbygge din platform. Det foregår fuldstændig ligesom, når du bygger et hus. Inden du du begynder at male og lægge gulv, skal du selvfølgelig have en plan for huset og støbe fundamentet. Det gør du ved at vælge en hovedkanal ( video, blog , podcast , etc.)., hvor du konstant genererer værdifuldt indhold.
Basen inkluderer:
Forretningsmodellen handler om at opbygge publikum. Så når du nu har valgt din platform, gælder det om at øge trafikken, så du kan gøre engangslæsere til subscrivers. Her bliver de sociale medier og søgemaskine-optimering et seriøst hovedelement. Målet er selvfølgelig ikke bare at øge trafikken, men øge muligheden for at flere konverterer og bliver til subscrivere – publikum. Her er det antallet af tilmeldinger, du skal gøre til dit succesparameter og måle på. Det er næsten umuligt at begynde at tjene penge og få dit publikum til at vokse, hvis du ikke først har fået læseren til at gøre noget og faktisk skrive sig op til dit indhold.
Når du har opbygget et stærkt, loyalt og voksende publikum, så er det på tide, at du spreder dit indhold mere ud fra dit oprindelige hovedindhold. Tænk på det som en blæksprutte, hvor hver content-kanal er en af armene.Hvor mange af disse arme kan du slynge rundt om læseren for at holde dem tæt på dig (og få dem til at komme tilbage efter mere)?
Nu er tiden kommet.
For på dette tidspunkt er du bevæbnet med nok information om dine subcscrivere (både kvalitativt og kvantitativt) til, at en lang række muligheder for at tjene penge vil komme op af sig selv. Det kunne være konsulentbistand, at sælge software, at beholde en kunde længere eller ultimativt set – at en kunde køber mere, når de køber.
Over tid begynder vi at forstå det publikum, vi har fat i, bedre end nogen anden – i så høj grad, at vi også bedre forstår, hvad denne målgruppe vil købe. Derfor siger Joe Pulizzi: “Hvis du først har opbygget et trofast publikum, kan du sælge dem alt.”
Foto: Pr, Collusor og Raphaël Fournier.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.