God marketing handler i dag om at ramme potentielle kunder på det rigtige tidspunkt med det rigtige content, og det skal helst være personaliseret - altså henvende sig direkte til kunden ud fra dennes behov og adfærd online.
Vi ville skulle løbe usandsynligt hurtigt for at gøre alt dét på egen hånd, selv hvis vi kun havde en håndfuld potentielle kunder at servicere. Virkeligheden er imidlertid, at marketingfolk, som dig og mig, forventes at levere en ideel marketingindsats for hundredvis af potentielle kunder. Hele. Tiden.
Det er lige til at få koldsved af.
Heldigvis kan du automatisere en lang række af dine marketingaktiviteter og derved gøre din indsats langt mere effektiv, uden at knække nakken.
Løsningen? Den hedder marketing automation.
I denne guide, svarer vi på de vigtigste spørgsmål om marketing automation, så du bliver klogere på, hvad det er, hvordan det fungerer, og om det er noget for din virksomhed. Det gør vi ved at besvare følgende spørgsmål:
1. Hvad er marketing automation?
2. Hvorfor skal jeg bruge marketing automation?
3. Hvordan bruger jeg marketing automation?
4. Hvad kræver det at komme i gang med marketing automation?
Marketing automation er et softwaresystem, som er designet til at hjælpe dig med at strømline og automatisere dine marketingaktiviteter, med det formål at skabe større effektivitet og bedre resultater.
Systemet kan sættes op til at udføre en lang række marketingaktiviteter, uden du behøver at foretage dig noget undervejs. Alt fra automatiserede mail-forløb og opslag på sociale medier til direkte kundekommunikation via chatbots
Med et marketing automation-system kan du desuden tracke og analysere, hvad dine leads finder interessant ved at indsamle data fra dine marketingkanaler og deres digitale adfærd på dit website.
Marketing automation giver dig mulighed for at pleje dine potentielle kunder gennem hele købsprocessen og levere relevant og målrettet indhold, der adresserer den enkeltes specifikke barrierer for at købe dit produkt.
Et system, som kan automatisere store dele af marketingindsatsen, er slet og ret grundpillen i digital markedsføring, ikke mindst inden for content-baseret marketing som Inbound.
Marketing automation:
Der har længe været fokus på brug af content, og hvordan man med digital markedsføring kan ramme mere præcist. Noget af det, som har fået mere opmærksomhed de senere år er personalisering.
Styrken i at justere marketingindsatsen på individniveau og henvende sig direkte til kunderne er kun blevet større i takt med, at flere og flere virksomheder har taget digital markedsføring til sig.
Med personalisering skærer du nemlig igennem mængden af generisk content, styrker kundeoplevelsen og skaber tillid.
Og din salgsafdeling kommer til at elske marketing automation-systemet, fordi det excellerer i at kvalificere leads og sørger desuden for at aktivere en sælger, når et lead er brandvarmt.
I marketing automation arbejder man med workflows, der automatiserer dine marketingaktiviteter. Et workflow består af nogle forskellige stykker content, som potentielle kunder eksempelvis får tilsendt via mail. Et klik på din hjemmeside eller en annonce sætter flowet i gang, og reagerer kunden positivt på indholdet, fortsætter systemet med at sende flere og mere dybdegående stykker content til kunden.
Eksempelvis kan dit marketing automation-system sende thank you-e-mails, når en besøgende downloader en e-bog på dit website, og foreslå et par blogindlæg om samme emne.
Din vigtigste opgave bliver derfor at bygge gode, strategiske workflows med kvalitetsindhold, så dit system kan klare det grove, tidskrævende arbejde med at monitorere leads, udsende e-mails og levere personaliseret indhold.
Dit marketing automation-system kan desuden fortælle dig, hvad dine potentielle kunder interesserer sig for, og hvor langt de er i købsprocessen. På den måde kan du undgå at potentielle kunder bliver irriterede over en henvendelse fra din virksomhed.
Det virker altid lidt abstrakt at fortælle om workflows og processen i marketing automation. Derfor præsenterer vi et simpelt, praktisk eksempel på et automatiseret e-mail lead nurturing workflow:
Trigger: En besøgende på dit website klikker på en call-to-action, udfylder en formular på en landing page og downloader en e-bog.
Trin 1: Dit system sender en automatiseret e-mail med en tak til din kontakt, der downloadede e-bogen.
Trin 2: Et par dage senere sender dit system en automatiseret opfølgningse-mail til samme kontakt og tilbyder hende at downloade et casestudie om emnet.
Trin 3: Kontakten downloader dit casestudie, og samtidig får din salgsafdeling en automatiseret e-mailnotifikation, så de kan følge op på det nu varme lead. Din kontakt vil nemlig være langt mere kvalificeret inden for emnet og længere i sin købsproces. Og nu er det tid til, at en sælger overtager.
Der kan selvfølgelig være mange flere trin i et workflow, og det bør der helt sikkert være. Eksemplet viser blot princippet i workflows. Eksempelvis kan du lave et flow på 10 e-mails ved tilmelding til dit nyhedsbrev, som indeholder en hitparade af dit bedste evergreen content.
Og det er netop fordelen ved marketing automation. Systemet giver marketingfolk som dig en masse muligheder for at målrette din kommunikation, og workflows sikrer, der hele tiden bliver fulgt op på dine leads uden, du skal gøre noget manuelt.
Overordnet kræver marketing automation både en content baseret marketingstrategi, som sætter rammerne, også budgetmæssigt, for arbejdet med marketing automation. Det kræver også produktionen af en række forskellige typer content, fra e-mails og blogindlæg til e-bøger, infografikker og videoer.
Men helt konkret i forhold til marketing automation kræver det blot adgang til noget software, hvor du kan sætte workflows op. Du skal kunne styre indholdet i de forskellige trin, rækkefølgen de bliver sendt i, og opsætte triggers for hvornår kunden skal have dem.
Hvis du blot har behov for at kunne arbejde med automatiserede e-mails, kan en platform som MailChimp eller Sender opfylde mange af dine behov.
For mellemstore og større virksomheder vil disse dog typisk være for simple. Her er der brug for en større grad af kontrol og flere muligheder for at skabe sammenhæng og synergi på tværs af forskellige marketingindsatser.
Det er her de dedikerede marketingplatforme kommer ind i billedet. Marketo, Eloqua og Pardot er store spillere og gode bud på platforme, som bidrager med alle de elementer, marketingafdelingen har brug for – men en virksomhed består af mere end en marketingafdeling.
En kunde har ofte kontakt med både marketing, salg og kundeservice, foruden eventuelle rådgivere eller konsulenter, og måske netop derfor er den mest populære platform én, som samler salg, service og marketing i ét system.
Den platform hedder HubSpot.
HubSpot rummer alle de værktøjer, du har brug for i forbindelse med salg og marketing, herunder CRM, CMS, SEO, social media management, conversational marketing, e-mail marketing, blogging og salgsstyring.
Du kan se en liste over hvilke værktøjer, der er integreret i HubSpot-platformen her.
Med HubSpot er der fokus på at tiltrække besøgende til dit website i alle stadier i købsprocessen, konvertere dem til leads og modne dem hele vejen gennem salgstragten. Kort sagt sørger HubSpot for, at du får et 360 graders perspektiv på dine leads.
Det sker med marketing automation samt en integreret, databeriget salgsindsats. På den måde er din kommunikation altid målrettet det enkelte lead og tilpasset vedkommendes stadie i købsprocessen.
HubSpot er desuden tilpasset den “gennemsnitlige” marketingmedarbejder og kræver derfor ingen væsentlig teknisk ekspertise at bruge.
TIP: Går du og overvejer, hvilket marketing automation-system, der passer dig bedst? Her er 5 grunde til, at HubSpot bør være med i dine overvejelser.
Er jeres virksomhed udfordret af for mange forskellige systemer til marketing, salg og kundeservice, som svækker den samlede indsats?
Tag vores test og find ud af, om HubSpot kan være løsningen for din forretning.
Hos Brand Movers hjælper vi dig gerne med at blive klogere på, hvordan marketing automation kan optimere din marketingindsats.
Kontakt os for et uforpligtende møde om alt fra strategi til implementering og eksekvering af marketing automation. Vi kan hjælpe med det hele - også overgangen til og arbejdet med HubSpot.
Vi er certificeret HubSpot-partner, og vi har specialister, der kan hjælpe dig godt i gang med en understøttende leadgenererende strategi.
disse indlæg om Marketing Automation
Kommentarer (1)