Er TikTok noget for B2B-virksomheder? Tre eksempler viser vejen

Anders Engbjerg Vinderslev

I det her blogindlæg kan du læse om tre vidt forskellige B2B-virksomheder, som har fået succes på TikTok. 

Du kan også finde ud af, om lige præcist din B2B-virksomhed skal på TikTok. 

Og så kan du læse alle de interessante grunde til, hvorfor det vil være tåbeligt som dansk B2B-virksomhed at gå udenom TikTok, når I planlægger jeres SoMe-tilstedeværelse. 

SÅ! Lad os komme i gang.  

Indholdsfortegnelse

1. What’s the fuzz: Derfor skal B2B-virksomheder gå op i TikTok
2. Hvad gør TikTok særligt interessant for B2B-virksomheder?
2.1 Engagement
2.2 Billig produktion
3. Tre gode eksempler: B2B-virksomheder på TikTok
3.1 Smartsheet
3.2 Semrush
3.3 Shopify
4. Organisk eller paid?
5. Konklusion: Prøv TikTok

1. What’s the fuzz: Derfor skal B2B-virksomheder gå op i TikTok

Okay, først og fremmest er TikTok, i disse år, det hurtigst voksende sociale medie i verden.

Platformen blev globalt tilgængelig i 2018 og opnåede allerede i sit første leveår en milliard downloads. I dag har TikTok over en milliard aktive brugere om måneden. Og selvom man nogle gange godt kunne få det indtryk, så er TikTok ikke bare et eller andet esoterisk fænomen, der primært udspiller sig i Asien og ikke vedkommer dig: TikTok er OGSÅ det hurtigst voksende sociale medie i Danmark. 

Det er især hos den yngre målgruppe, at TikTok står stærkt. Eller yngre og yngre (endnu en TikTok-fordom), vi taler ikke kun om de største børn og yngste teenangers: den dominerende demografi på TikTok er 18-24 år, kvinder og generelt bare mennesker på under 35 år. 

Så hvis din B2B-virksomhed er en virksomhed, der gerne vil i kontakt med beslutningstagere og interessenter, som stadig har størstedelen af livet foran sig, ja så vil det være fuldstændigt mærkværdigt ikke at se nærmere på TikTok. 

Nogle af de andre sociale medier ville formentlig, hvis de lagde sig på psykologbriksen, tale henført om perioden fra cirka 2005-2012, mens en tåre triller ned ad den ene kind (host, Facebook). 

TikTok, til gengæld, TikTok er på vej FREM. 

2. Hvad gør TikTok særligt interessant for B2B-virksomheder?

Det er et rigtigt godt spørgsmål! Der er nemlig, nu du spørger, to ting, som gør TikTok ekstra interessant for B2B-virksomheder: 

2.1 Engagement

Først og fremmest er TikTok allerede nu kendt for at være det sociale medie, hvor brugerne sammenlignet med eksempelvis Facebook, Instagram og LinkedIn bruger helt sindssygt meget tid og virkelig kan engageres. Betydeligt længere tid end på de tre førnævnte faktisk. Denne statistik fra USA - som i forhold til SoMe plejer at være et vue ind i fremtiden for det nordeuropæiske marked - viser, at voksne amerikanere - 18 år og op efter - bruger 45,8 minutter på TikTok om dagen. Det er over et kvarter mere, end de bruger på Facebook og Instagram. Derfor, B2B-virksomheder: Hvis I lærer at begå jer på TikTok, får I adgang til et univers, hvor brugerne elsker at være og bruger voldsomt meget tid på engagere sig med indholdet. 

2.2 Billig produktion

TikTok-indhold er billigt at producere! Brug 15 minutter på TikTok og du vil se det: de små videoer er SIMPLE. Sådan noget som lyd og billedkvalitet, lyssætning, klippeteknik, etc., det er ikke et issue her. Det ligger ikke i ånden, at videoerne skal være lækre og velproducerede. TikTok handler om at lave noget ægte – med et menneske i fokus. Det handler om at lege med på de trends, memes, dansemoves, challenges, der til enhver tid sætter dagsordenen på TikTok. Det er ikke nødvendigvis nemt, og det kræver, du følger med, men rent teknisk er videoerne billige at producere. Derfor kan du, som B2B-virksomhed, relativt omkostningsfrit og ikke-ressourcekrævende begynde at lege med og finde den stil, som performer bedst for jer. 

3. Tre gode eksempler: B2B-virksomheder på TikTok

Det fedeste ved TikTok er, hvor simpelt og nærmest spontant det hele er. Det gælder også B2B-virksomheders tilstedeværelse på platformen. 

De dygtige folk ovre hos Sproutsocial har samlet et lille potpourri af B2B-virksomheder, som mæsker sig i engagement på TikTok. Og de ser ud til at have det skidesjovt på samme tid!  

Som vi skal se her, behøver din virksomhed ikke at sælge, hvad ved jeg, røgmaskiner til diskoteker eller rumraketter til NASA, eller et andet enormt fascinerende og meget visuelt imponerende produkt for at lege med på TikTok. Nærmest alt kan være med her. Det handler om ideen. 

3.1 Smartsheet

Den her er sjov, fordi, hold da op, det er ikke ligefrem en virksomhed med et super sexet og visuelt indbydende produkt, vi har her. 

Smartsheet laver digitale planlægningsredskaber til virksomheder. Gaaaaab! Så det, de har gjort på TikTok, er at udvælge nogle af de trends og challenges etc., som relaterer til Smartsheets produkt, og så har de leget med på TikToks præmisser. Dvs. low-cost videoer med rigtige mennesker, som gør de ting, som man nu gør på TikTok.

 

Læg mærke til, hvordan Smartsheet bruger hashtags til at distribuere deres indhold, og hvor ekstremt simpel videoen er. De medvirkende er medarbejdere hos Smartsheet. Det bliver ikke meget nemmere, og helt ærligt, hvor lang tid har det taget at lave den video? Det handler om at få ideen. Den er blevet set 27.000 gange. 

Der ligger mange væsentligt dyrere B2B-produktioner på Youtube, som ikke har en tiendedel af de views. 

Resultat

Ifølge marketingchefen hos Smartsheet har virksomheden engageret sit “community” og udbredt kendskabet til Smartsheet via TikTok. Det har ikke været nogen dyr investering, man har for så vidt bare “leget” sig frem til engagementet og en masse views. 

3.2 Semrush

Semrush laver software til at søgemaskineoptimering, som hjælper virksomheder med at opnå organisk trafik. B2B? Jep? Noget stærkt visuelt produkt? NEJ!

Alligevel har de opnået god performance på TikTok. Den her video er f.eks. blevet set over 140.000 gange:

 

 

Videoen tager udgangspunkt i et sjovt lille faktum, de er faldet over fra deres egen data (folk søger meget på, hvordan hunde vil bære bukser!), og så har Semrush-teamet taget en række andre, relevante hashtags, og videoen har spredt sig som en steppebrand. Igen: der medvirker ingen skuespillere, og videoen er, ser det ud til, bare skudt på en ny telefon. Alligevel skaber den voldsomt meget engagement for Semrush på TikTok!

Resultat

Semrush bruger blandt andet TikTok til at engagere de mennesker, som sidder og arbejder med Semrush ude hos virksomhederne. Strategien er at få skabt “interne ambassadører” ude hos virksomhederne ved at engagere Semrushs “community” på en sympatisk, humoristisk og informativ måde på TikTok. Og det fungerer! 

3.3 Shopify

Webshop-udviklerne fra Spotify har udviklet en stærk B2B-identitet på TikTok ved at lave det, de kalder “entreprenør-content”. Sjove, indsigtsfulde og ærlige videoer om op- og nedturene ved at være en nystartet virksomhed med webshop.

Shopifys TikTok-filosofi er, at det i sidste ende ikke betyder det store, om du er et B2B- eller B2C-brand på TikTok. Hvis du laver indhold med udgangspunkt i TikTok-universet og dit eget community, bliver du belønnet i engagement.

 

 

Det her er jo en super simpel video, men den tager udgangspunkt i en TikTok-sound, bruger nogle smarte og relevante hashtags og er i øjenhøjde med målgruppen. Den har 270.000 views.

Resultat

Tonsvis af engagement med SMV business owners og front end developers over hele verden. Ved hjælp af TikTok har Shopify ikke kun fået sit navn foran tusindvis af medlemmer fra sin interessent-sfære, man har fået mulighed for interagere med sit community og vise sit brand som en empatisk og indsigtsfuld sparringspartner for SMV’er over hele verden.

4. Organisk eller paid?

Yes! De tre virksomheder, vi netop har set, har en standard virksomhedsprofil på TikTok og opnår størstedelen af deres engagement på samme vilkår som alle private brugere. 

Du kan selvfølgelig godt booste dit indhold på TikTok, og der er mulighed for at lave alle mulige smarte konverterende greb med CTA-knapper, landing pages, branded hashtags og meget mere, som du kender fra eksempelvis Facebook (læs mere i vores store TikTok-annonceringsguide her)

Men du kan OGSÅ GODT vælge at gå den organiske vej og se, hvor langt det rækker for din virksomhed. Hvis du bruger lidt på at forstå dit community på TikTok og den grundlæggende dynamik på TikTok (med trendsbaserede indholdskoncepter), kan du godt make it big uden at betale. 

5. Konklusion: Prøv TikTok

Det vil efter min bedste overbevisning være fuldstændigt gakgak, hvis du som B2B-virksomhed vælger at ignorere de muligheder, der i TikTok.

1. Det er en kæmpe platform med over en milliard aktive brugere (og det hurtigst voksen sociale medie i Danmark)
2. Det er den SoMe-platform, hvor brugerne bruger mest tid
3. Low cost-videoformat. Du kan lege med uden, at det koster dig en formue i produktionsomkostninger

Så, basically, what’s not to like? Hvorfor skulle B2B-virksomheder ikke passe ind på TikTok? Der er alle mulige vigtige B2B-marketingfunktioner, som helt naturligt passer ind på TikTok. Eksempelvis employer branding. 

Du skal udvikle et videoformat, der er jeres kendetegn. Med humor, insights og forståelse for de problemstillinger, der er i dit community. Det kan godt tage “lang tid” og kræve en eksperimenterende fase, det gjorde det også for Shopify, som i dag er kæmpestore på TikTok med over 170.000 følgere. 

Det er vigtigt at være aktuel på TikTok. Du skal ramme hashtags og trends, imens de er brandvarme. Få en eller to af dine medarbejdere til at bruge en times tid om ugen til at følge med på TikTok. Bare snuse rundt. Søge på de hashtags der relaterer til din branche. Og bum, en dag, vil der være noget, et emne, tema, en problemstilling, I kan sige noget om. Og så er det med at være hurtig med den gode indholdsidé. Igen: Det behøver ikke at være velproduceret, men der skal være et glimt i øjet og et menneske i fokus. 

TikTok var på et tidspunkt lidt en joke.  Sådan er det ikke mere. Der er 1.000.000.000 aktive brugere om måneden. Der er “eye balls to be had”. Hvis din B2B-virksomhed ikke kan finde på noget at gøre med dén mulighed, ja så er det ikke TikTok, der er noget i vejen med.

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Social media

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.