Drømmer du om at blive en sand mester til at skrive SEO-tekster? Så læs med her.
SEO-tekster er alle de tekster på dit website, som du ønsker at optimere til at blive fundet af søgemaskiner som eksempelvis Google.
I dette blogindlæg tager vi udgangspunkt i at skrive gode SEO-tekster til eksempelvis blogindlæg, artikler eller landing pages.
I dette blogindlæg kan du lære at skrive SEO-tekster. Du får det fulde overblik over, hvad du skal gøre for at blive en effektiv SEO-tekstforfatter.
Du bliver præsenteret for otte af de vigtigste punkter, du skal være opmærksom på, for at skrive tekster, der får både brugerne og søgemaskinerne til at juble.
Vi skal blandt andet blive klogere på søgeintention, title-tag og metabeskrivelse og gode overskrifter og indledninger, der får brugerne til at blive på din side og fortæller søgemaskinerne, hvad din side handler om.
Selvom SEO kan fremstå som en stor og kompleks disciplin, skal du bestemt ikke tøve med at kaste dig over SEO-tekster.
Med relativt få skrivetekniske forbedringer kan du blive en meget stærkere SEO-tekstforfatter, som helt automatisk genererer flere organiske kliks og dermed flere kundemuligheder til din virksomhed.
For at skrive effektive SEO-tekster skal du indarbejde følgende trin i din skriveproces:
Lad os se nærmere på de otte punkter, og hvad du skal gøre for at skrive hamrende effektive SEO-tekster.
Det allerførste, du skal gøre for at skrive effektive SEO-tekster, er at lave din søgeordsanalyse. Formålet med analysen er at identificere de søgeord, som du skal lave indhold om.
En søgeordsanalyse kan i udgangspunktet brydes op i to spørgsmål: hvad og hvorfor?
Lad os fortsætte med hvad-delen af søgeordsanalysen.
Når du vil i gang med at skrive SEO-indhold, har du formentlig en overordnet ide om hvilke emner og begreber, målgruppen er interesseret i.
Formålet med dit analysearbejde er at finde ud af præcist hvilke søgeord, din målgruppe bruger, og hvordan du skal prioritere at arbejde med dem:
Læs mere søgeordsanalyse og søgemaskineværktøjer her.
Nu har du fundet og prioriteret dine søgeord. Næste opgave er at identificere søgeintentionen bag dem.
Inden du begynder dit arbejde med at skrive SEO-artikler, har du identificeret primære og sekundære keywords, som dine tekster skal ranke på.
(Hvis du kunne tænke dig inspiration til søgeordsanalyse, kan jeg anbefale vores store manual til at få SEO ind i dit content marketing-projekt).
Umiddelbart skaber keywordet i sig selv en naturlig ramme for din tekst. Lad mig forklare: Hvis dit primære keyword er “hvordan laver man en persona”, ved du langt hen ad vejen godt, hvad din tekst skal handle om.
Men selvom det kan virke indlysende, hvad din SEO-tekst skal handle om, er det vigtigt, at du undersøger sagen til bunds. Det er lige netop det, begrebet søgeintention dækker over: Hvad er det præcist for en intention, brugere har, når de skriver et bestemt søgeord ind i Google eller andre søgemaskiner?
Eller formuleret mere direkte: Hvilken type indhold ønsker brugerne at finde, når de laver en bestemt søgning?
Det skal du finde ud af, før du begynder at skrive din tekst.
Hvis en stor andel af brugerne, som klikker på din artikel, øjeblikkeligt vender snuden den anden vej, antager søgemaskiner som Google, at der må være noget galt med dit indhold.
Når besøgende ikke foretager en anden aktivitet på din side - det kan være scroll, click etc. - tæller det som et “bounce” i søgemaskinens øjne. Det er noget rigtigt skidt for din SEO-indsats.
Søgemaskiner “straffer” nemlig indhold, som tilsyneladende ikke lever op til brugernes forventninger. Og når søgemaskiner straffer indhold, sender de det længere ned på søgeresultatsiderne.
Forestil dig, hvad det betyder for dit indhold.
Du kan skrive en god og gennemresearchet artikel, som du bruger masser af tid på, men hvis den ikke lever op til søgeintentionen i de keywords, du prøver at ranke på, får du intet udbytte af dit hårde arbejde.
Der er især to problemer, du kan støde på i forhold til søgeintentionen:
Eksempel: Du vil ranke på “hurtige pastaretter”. Din SEO-tekst er en opskrift, som du i toppen af siden angiver til at tage 30 minutter at tilberede. De opskrifter, der ligger øverst på SERP (search engine result page) for “hurtige pastaretter”, angiver en tilberedningstid på ti minutter. Det betyder, at størstedelen af de brugere, som søger efter “hurtige pastaretter”, vil spise NU. De har ikke 30 minutter til at lave et måltid. Derfor passer din SEO-tekst/opskrift ikke til søgeintentionen og din side kommer til tumle ned ad søgeresultatlisten.
Eksempel: “Rengøring af sofa” er dit keyword. Du har en sindssygt fed casehistorie om en helt unik og flot gammel sofa, din virksomhed har rengjort med en bestemt metode, som kun din virksomhed mestrer. Det er på mange måder en god og interessant tekst, som umiddelbart lever op til substansen i dit keyword. Problemet er bare, at din tekst slet ikke passer til søgeintentionen. Det, brugerne forventer at finde, er guidende indhold om, hvordan de selv kan rengøre en sofa. De vil læse en guide fyldt med ekspertråd og tips og tricks og nyttige grafiske illustrationer af, hvordan de skal gribe problemet an. Derfor vil mange brugere “bounce” direkte tilbage på SERP’en, når de opdager, at din artikel ikke er opbygget som en guide, men som en artikel om et enkeltstående rengøringsprojekt.
Det kan have katastrofale konsekvenser for din samlede SEO-indsats, hvis dine tekster rammer forbi søgeintentionen i de keywords, du arbejder med.
Så nu skal du høre godt efter: der findes nemlig en superenkel metode til at undgå bøvl med søgeintentionen.
Du skal bruge Googles søgeresultater til at guide dig i den rigtige retning. Uanset, hvordan vi vender og drejer det, er faktum, at de sider, som ligger i top 10 på et bestemt søgeord, gør en helt masse rigtigt i forhold til søgeintentionen.
Din vigtigste opgave er at analysere topresultaterne og identificere fællestrækkene. Det er det, som fagfolk kalder en “SERP analyse”.
Du skal holde øje med:
Din SERP-analyse handler dybest set om at forstå, hvordan topresultaterne er blevet topresultaterne. Efterfølgende skal du bare gøre det endnu bedre og en topplacering vil blive din!
Tidligere var keyword density en af de vigtigste parametre, når du skulle skrive en effektiv SEO-tekst. Kort fortalt dækker begrebet over den procentdel, som det primære søgeord udgør af det samlede antal ord i en tekst. En tekst på 300 ord, hvor det primære søgeord indgår seks gange, har eksempelvis en keyword density på to.
Der har været skiftende meninger om, hvor høj keyword density ideelt set skal være. For 10 år siden var søgemaskiner markant mindre intelligente end i dag, og du kunne faktisk opnå en høj søgeposition ved at stopfodre en tekst med dit søgeord.
I dag er virkeligheden en helt anden. Google er en vanvittigt avanceret og nuanceret søgemaskine, som ingen af os nok helt forstår omfanget af. Du kan ikke længere forblænde Google med en proper omgang keyword stuffing.
I dag handler SEO om at lave gennemarbejdet, grundigt og brugervenligt indhold, som matcher søgeintentionen.
Når Google analyserer din tekst, og hvordan brugerne interagerer med den, bliver en ufatteligt lang række faktorer taget ind i regnestykket. Keyword density betyder - isoleret set - ingenting. Det gør til gengæld hvor lang tid brugere er på siden, hvor brugervenlig siden er, om din tekst bliver delt, om din tekst får links fra andre sider med høj autoritet og en helt masse andet.
Bundlinjen: Du skal lave det bedste indhold, du kan. Hvis du laver gennemarbejdet, grundigt og brugervenligt indhold, skal søgeordet nok være tilstrækkeligt repræsenteret i din tekst.
Overskriften på en artikel, et blogindlæg eller en artikel er altid vigtig, men især i forhold til SEO er det altafgørende, at du får mest muligt juice ud af din overskrift.
Lad mig forklare hvorfor:
En fængende overskrift er selvfølgelig også et stykke kreativt arbejde. Du skal altid først og fremmest skrive til mennesker og ikke til søgemaskiner. En god overskrift skal være pirrende og give lyst til at læse videre. Det gør du ved at spille på følelsesmæssige tangenter som glæde, overraskelse eller frygt.
Læs mere om gode overskrifter her, hvor vi går i dybden med overskrifter og nogle af de modeller, du kan tage udgangspunkt i, når du skriver en god overskrift.
Title-tag og metabeskrivelse er korte tekster, men de har stor betydning, når du skal hjælpe søgemaskiner og mennesker med at forstå, hvad din tekst handler om.
Den vigtigste opgave for dit title-tag og metabeskrivelse er at sikre en høj CTR (click-through-rate). Du skal først og fremmest skrive tekst, som giver mennesker lyst til at klikke på lige præcist dit link.
Det optimale format for dit title-tag er, at du nævner dit primære søgeord, og teksten skal indeholde et CTA.
Sådan her:
SEO-tekster: Få de bedste skrivetips til at booste organisk trafik
Du kan tjekke her, hvordan dit title-tag kommer til at se ud i SERPS, og det er helt gratis.
Målet med din metabeskrivelse er at få forbrugerne til at klikke på dit søgeresultat. Hvis din metabeskrivelse indeholder netop de nøgleord, forbrugerne indtaster i Google, markeres de med fed, og det forbedrer dine chancer for at blive klikket på.
Søgemaskiner bruger ikke metabeskrivelsen til at rangerere dit content, men beskrivelsen er et vigtigt parameter, når det kommer til at øge din click-through-rate.
Husk altid at have en klar call-to-action i din metabeskrivelse. Eksempelvis “Læs her”, “Klik her”, “Lær at”, “Få de bedste råd til” etc.
Kort sagt skal du skrive en tekst på 140-160 tegn, du selv vil klikke på. Vores erfaring siger, at det er en god idé at indlede beskrivelsen med et retorisk spørgsmål.
Overskriften er din første store krog til at fastholde læseren. Indledningen er din næste store krog.
Lad mig begynde med det helt formelle, keyword-tekniske først:
Det er nemt nok at finde plads til dit nøgleord i din indledning. Men der er mere end det.
Den svære del er nemlig at skrive en fængende indledning, som får brugere til at blive på siden. Hvordan du gør det, skal vi se nærmere på nu.
En god og fængende indledning skal opnå to ting:
Det kræver øvelse at skrive en god indledning, og det er en del af skrivearbejdet, du skal prioritere at bruge en del tid på. Det giver ikke mening at lægge alt din energi i tekstens sidste tre fjerdedele, hvis du taber dine læsere i begyndelsen.
Selv for trænede indledningsskribenter kan det være svært at knække koden. Derfor kan det være en stor fordel at tage udgangspunkt i en skrivemodel, som gør en del af arbejdet for dig.
Jeg har før beskrevet PAS-modellen, og den kan også bruges til indledninger. I korte træk går modellen ud på først at etablere det problem, din tekst beskæftiger sig ud, derefter uddybe problemet og få læseren til at indse, hvor kritisk situationen er for til sidst at præsentere løsningen.
Du kan læse mere om PAS-modellen her.
Når du skriver din SEO-tekst, skal du altid tænke på læseren først. Uanset om du skriver et blogindlæg, artikel, landing page, guide eller noget femte, er din vigtigste opgave at skabe et godt og brugbart stykke indhold til læseren. Ellers kan alle overvejelser om SEO være ligegyldige.
Heldigvis kan du koncentrere dig om at lave godt indhold. Du skal ikke anstrenge dig for at proppe din tekst med nøgleord på bekostning af tekstens kvalitet.
At “proppe” din SEO tekst med søgeord er unødvendigt og i værste fald skadeligt for din side.
Ved at gå i dybden med et emne og sørge for den bedst mulige læseroplevelse, vil du helt automatisk give Google tilstrækkeligt med semantisk indhold til at forstå, hvad siden handler om og rangere den korrekt.
Nogle enkelte tips til forbedre dit blogindlægs performance:
Lyder det mærkeligt at kalde en tekst for brugervenlig?
Lad mig forklare, hvad betegnelsen “brugervenlig tekst” dækker over.
Forestil dig en skala, hvor du i den ene ende har 8000 tætskrevne ord uden afsnit, mellemrubrikker, punktopstillinger, billeder eller noget andet, der bryder teksten op i mindre, spiselige bidder. En wall of text.
Forestil dig nu teksten i den helt modsatte ende af skalaen. Hvordan ser den ud? Det er den her tekst, du skal skrive.
En brugervenlig tekst gør det nemt og behageligt at være læser.
Jeg anbefaler, at du strukturerer din tekst efter følgende principper:
Et af de parametre, som søgemaskinerne vurderer din tekst ud fra, er brugernes time spend on page.
Når læsere bruger lang tid på din tekst (alt over 2-3 minutter i gennemsnit er rigtigt godt) indikerer det overfor eksempelvis Google, at det her er en god tekst. Det er brænde på dit organiske bål og hjælper din tekst med at stige i rankings.
Jo mere brugervenlig, du kan gøre din tekst, desto mere naturligt bliver det for læseren at hænge på og læse videre. Derfor skal du bruge tid på at skrive brugervenlige tekster.
Nu har vi lige talt om værdien af time spend on page. Set i det lys, kan det virke selvmodsigende at udstyre din tekst med links til andre sider.
Ikke desto mindre er velvalgte interne og eksterne links en vigtig del af en god SEO-tekst.
Derfor:
Der er særligt to grunde til, at du skal bruge billeder, animationer og infografikker i dine SEO-tekster:
Her er det f.eks. en word cloud, der viser, hvilke ord, der er flest af i dette blogindlæg:
Du kan få inspiration til at lave dine grafiske elementer i denne artikel
Nu har vi gennemgået de otte punkter, du skal være opmærksom på for at skrive gode SEO-tekster:
En SEO-tekst er en artikel, blogindlæg, landing page eller lignende, som er skrevet med det formål at opnå en topplacering på søgemaskinernes resultatsider. Eksempelvis Google. SEO-tekster er optimeret til at blive fundet af søgemaskiner ved at bruge bestemte ord (søgeord) og ved at levere præcist det stykke indhold, brugerne ønsker at finde, når de laver en bestemt søgning (søgeintention).
For at skrive en SEO-tekst skal du først lave en søgeordsanalyse, hvor du finder de søgeord, som du vil forsøge at rangere på. Bagefter skal du analysere de nuværende topresultater for at identificere deres opbygning, struktur, hvilke emnepunkter de afdækker, visuelle elementer etc. Topresultaterne viser dig, hvilken type indhold brugerne efterspørger. Når du har lavet benarbejdet, kan du gå i gang med at skrive din SEO-tekst.
En SEO-tekst skal være gennemarbejdet, grundig og udtømmende i forhold til det emne, du skriver om. Hvor langt dét er, afhænger af den enkelte tekst.
Du laver god SEO ved at forstå søgeintentionen bag søgeordene og ved at lave gennemarbejdet indhold, som læserne kan bruge til noget.
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization: Du optimerer dit indhold til søgemaskinerne.
Det er en god ide at nævne søgeordet i din overskrift (h1) og tidligt i brødteksten. Herudover er der ikke nogen særlige krav til, hvor mange gange du skal nævne søgeordet. Det vigtige er kvaliteten og opbygningen af din tekst.
disse indlæg om Blogging
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.