De første 65 tegn af din tekst er altafgørende for, om dine læsere bliver hængende på din hjemmeside, eller om de skynder sig videre.
Tegnene danner selvfølgelig de ord, der udgør din teksts overskrift, og den skal have masser af kærlighed, før den kan bruges.
En overskrift er nemlig simpelthen den korte meddelelse, der indleder, sammenfatter eller antyder, hvad teksten handler om. Derfor er den vigtig.
Ifølge reklame-guruen David Ogilvy bliver overskriften læst af fem gange så mange mennesker, som resten af dit indhold gør.
Giv derfor dine overskrifter al den opmærksomhed, de fortjener.
Heldigvis er det ikke raketvidenskab at skrive fængende overskrifter. Til gengæld kræver det omhu, omtanke og en smule kreativitet.
I dette indlæg har vi samlet otte essentielle tips og tricks, som du kan bruge som værktøjer til, hvordan du kan skrive en fængende overskrift, næste gang du sidder og bider negle over din skriveblokade.
Læs med nedenfor og bliv klogere på, hvordan du skriver fængende overskrifter, der virker.
Først skal du vide, at en god og fængende overskrift ikke har noget med stor litteraturkendskab at gøre.
Hvis du har det sådan, skal du derfor ændre dit mindset omkring det at skrive. Drop præstationsangsten og alle de urimelige krav, som du måske sætter dig selv.
Gå ind til processen med et smil og oprejst pande. Det skal være sjovt at skrive, og med sådan en tilgang kan du lettere gå til arbejdet. Denne systematik er, hvad det kræver at kunne skrive godt.
Hvorvidt du skal skrive overskriften først eller sidst er en smagssag. Dog skal du under alle omstændigheder have en overskrift at arbejde ud fra.
Det er bare lettere at lave den endelige overskrift, når du har resten af din tekst på plads.
Forbered dig desuden på at bruge længere tid på de første 65 anslag, som en overskrift maks. må indeholde, end du har gjort på resten af din tekst.
Hvis du skriver til Gud og hvermand, skriver du til ingen. Derfor er det smartest at fokusere på at fange den fjerdedel af dine brugere, som har de bedste odds for at blive kunder.
Har du eksempelvis allerede lavet personaer på baggrund af din ideelle kunde, og skriver du overskriften med personaen in mente, sikrer du dig, at du ikke konverterer den slags kunder, du alligevel ikke ønsker at have i din butik.
Brug desuden lidt krudt på at udarbejde en tone-of-voice for din virksomhed. Det gør det meget lettere at omsætte til virkelighed, når du først sidder ved tasterne.
Når du ved, hvem din overskrift henvender sig til, skal du finde ud af, hvad der gør dit produkt mere unikt end dine konkurrenters, og som samtidig er meget eftertragtet for din persona. Det, du her kommer frem til, skal være essensen af din overskrift.
Det kan eksempelvis være din særlige tilgang, proces eller lignende. Så længe det er unikt for netop din forretning og dermed eftertragtet blandt dine ideelle kunder.
Nedenfor er der nogle eksempler på overskrifter, hvor en særlig tilgang skiller sig ud, og hvor det unikke kommer frem:
I de to første overskrifter bliver vi introduceret til nogle produkter og deres værdi hver især. På den måde skiller overskrifterne sig ud ved at berige os med værdifuld information, som er unikt for de to virksomheder og derfor deres ideelle kunder.
Den tredje overskrift skiller sig ud ved at efterlade sine læsere spørgende tilbage. Her bliver vi også introduceret til produktet, som er Den Gamle Fabriks marmelade-opskrifter, hvor værdien ligger i de Fem gode grunde, som læseren altså skal læse sig frem til i den resterende tekst.
Der findes forskellige måder at opbygge gode overskrifter på. Vil du eksempelvis gerne skrive overskrifter til et blogindlæg, er der en grundlæggende type, du kan tage udgangspunkt i.
Til den følger en model, som derefter opdeles i tre grundfelter.
Lad os starte med modellen:
Indledning - handling + nøgleord - løfte
Denne formel giver os tre grundfelter:
Forfelt: Indleder/vækker interesse
Centralfelt: Handling og nøgleord
Slutfelt: Løfte
Denne type overskrift indledes altid med et biord, stedord eller et tal. Biordet eller stedordet kaldes også for trigger-ordet, da ordets formål er at vække læserens interesse.
Det vil derfor være en god idé at indlede din overskrift med et af ordene nedenfor:
Disse ord får dine læsere til at stille sig selv spørgsmål. De skal tænke hvad, hvem, hvordan og hvorfor?
De skal stå tilbage med en undrende fornemmelse i kroppen, der leder til nysgerrighed. Denne effekt er med til at gøre din overskrift fængende.
Nu har vi styr på indledningen og diverse trigger-ord, og det er derfor tid til at kigge på det centrale grundfelt. Det er nemlig her, at overskriftens handling kommer til udtryk.
Her er nøgleordet samtidig inkorporeret, hvilket også fungerer som dit søgeord. Centralfeltet er ofte opbygget af et udsagnsord eller et personligt stedord.
Et eksempel kan være overskriften på dette blogindlæg: “Guide: Sådan skriver du en perfekt overskrift, der fænger”.
Her er centralfeltet “skriver du en perfekt overskrift”, som er blogindlæggets handling.
Til sidst har vi slutfeltet, som skal vise læseren, hvad de får ud af at læse din tekst. I vores eksempel er slutfeltet: “der fænger”.
Slutfeltet skal altså indeholde overskriftens værdi, og dermed tekstens værdi, som er det, læserne kan tage med sig, når de har læst din tekst færdig.
Du får et solidt udgangspunkt, hvis du laver mindst 25 forskellige udgaver af din overskrift. Du kan for eksempel skifte kedelige ord ud med spændende synonymer og skabe billeder i ordene ved at bruge humor. Show it, don’t tell it!
At lave 25 forskellige overskrifter er samtidig en rigtig god øvelse i at skrive godt og interessant. Jo flere overskrifter du skriver med tiden, desto bedre bliver dit udgangspunkt.
Nu når du har 25 forslag, er det tid til at sortere i dem. Lad kun de virkelig gode kandidater blive tilbage. De dårlige forslag er som regel dem, der starter med “Vi” eller “Vores” og ikke tager udgangspunkt i dine potentielle kunders behov.
Du kan også finde mange håbløse kandidater blandt de meget lange overskrifter og blandt de meget korte.
Det er nu tid til at tage dine finalister med på en prøvetur. Indsæt kandidaterne på den side, hvor de rent faktisk skal bruges. Forestil dig, at du selv er bruger. Hvilke overskrifter virker mest overbevisende nu?
Uanset hvad kan du aldrig sætte dig 100 pct. i dine læseres sted. Derfor bliver du nødt til at teste dine endelige overskrifter for at finde ud af, hvad der i virkeligheden virker bedst.
Det gør du ved at tage en såkaldt splittest på dine overskrifter, som kan gøres i Google Analytics og WordPress.
Hvis du arbejder med din markedsføring i HubSpot, er der flere værktøjer, der gør det muligt at splitteste dit content – både e-mail marketing, men også landing pages og meget andet.
Funktionerne til splittesting i HubSpot gør det muligt for dig at automatisere processen, så HubSpot selv vælger den version af e-mailen eller landing pagen, der virker bedst på modtageren.
Hvis du har gået med tankerne om at investere i HubSpot CRM og marketing automation, så har vi gjort det nemt for dig ved at udvikle en gratis HubSpot-test.
Her besvarer du 10 korte spørgsmål om din virksomheds marketing- og salgsindsats, hvorefter du med det samme får svar på, om HubSpot er en platform, der egner sig til din forretning.
Tag vores gratis HubSpot-test her.
Det er yderst vigtigt, at dit primære søgeord er inkluderet i din overskrift. Prøv at indsætte det i den overskrift, der vandt splittesten.
Når det er gjort, så forsøg med endnu en splittest, der undersøger, om placeringen af søgeordet påvirker konverteringsraten negativt.
Er det ikke tilfældet, har du en vinder. Bliver konverteringsraten derimod påvirket negativt, bliver du nødt til at træde et skridt tilbage og i stedet forsøge med en anden overskrift.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.