Begynd lige med at forestille dig det her: Du blander betalt annoncering med indhold, der er så godt og værdifuldt for målgruppen, at ingen vil løfte så meget som et øjenbryn, hvis de får det serveret i stedet for det indhold, de egentlig var kommet efter.
Tillykke - du har netop produceret vellykket native advertising – content marketings nye, smarte ven, som for tiden er på alles læber.
Brand Movers' søsterselskab, Native Advertising Institute, definerer native advertising som:
"Paid advertising where the ad matches the form, feel and function of the content of the media on which it appears".
Native advertising går kort og godt ud på at skabe annoncer, der i form og funktion matcher indholdet på det medie, man betaler for at få annoncen i. Native ads skal altså matche konteksten, så brugeren ikke oplever at blive forstyrret i det mediebrug, som vedkommende netop er i gang med.
Hvis du for eksempel er i gang med at læse dig igennem din daglige Politiken, så skal du bare fortsætte med det, henover den uforstyrrende native ad, som altså skal virke på samme måde på dig, som en af de andre artikler i avisen. Oplysende og passende i kontekst. Mere om det herunder.
Native advertising er i familie med content marketing. Hvor native advertising handler om at få eller købe sig til plads til sit indhold på andres kanaler, så handler content marketing om at producere relevant og værdifuldt indhold til egne kanaler.
Designmæssigt skal native ads ligne det medie, som de optræder i. Selve indholdet bør spille på de samme redaktionelle virkemidler som et traditionelt medie og have samme høje kvalitet.
Indholdet skal øge værdien af brugerens oplevelse på mediet og ikke brøle køb, køb, køb et eller andet bestemt produkt. Målet er at engagere og tiltrække en konkret målgruppe og få brugeren til at føle, gøre eller have en holdning til bestemte ting.
Få tre tips til, hvordan du laver de bedste native ads her.
Native ads kan meget let forveksles med redaktionelt indhold. Metoden balancerer derfor på kanten af markedsføringslovens paragraf 4 og de presseetiske regler om at fastholde et skel mellem kommercielt og redaktionelt indhold. Det er derfor yderst vigtigt, at annoncen er mærket.
Brugerne må ikke være i tvivl om, at det er betalt indhold, de præsenteres for. Hvis mærkningen ikke er i orden, vil det få fatale konsekvenser for native advertising som disciplin, da brugerne vil miste tilliden til formatet.
Ja, bestemt. Mange danske virksomheder er hoppet med på native advertising-vognen. Læs mere om det her. For eksempel bringer flere store medier som Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet sponsoreret content i form af advertorials og premium web content.
På Ekstra Bladet kan du for eksempel se, hvordan den tidligere cykelrytter Jesper Skibby medvirker i en artikel og video, der er produceret i samarbejde med Steff Houlberg.
Det er en konsekvens af, at de traditionelle annonceringsformater ikke længere har samme effekt og ofte betragtes som et forstyrrende element af brugeren. På sociale medier vinder native advertising frem og udfordrer de traditionelle bannerannoncer. Det skyldes blandt andet, at native ads klarer sig rigtig godt på mobile platforme.
Jeg håber, at du blev lidt klogere på, hvad native advertising går ud på. Hvis du har lyst til at udforske native advertising-universet på egen hånd, så kan du besøge Native Advertising Institute her.
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.