Hvordan opnår danske virksomheder succes med content marketing? Det satte vi os for at undersøge.
Hvert år gennemfører Brand Movers og Dansk Markedsføring den største undersøgelse af virksomheder og organisationers brug af content marketing i Danmark.
I år har vi spurgt 480 danske marketingfolk om, hvordan de bruger content marketing og effekten af deres content marketingindsats. På baggrund af undersøgelsen har vi skrevet en rapport, der er spækket med viden, statistik og best practices: Content Marketing i Danmark 2018.
I dette blogindlæg giver vi dig de 5 vigtigste resultater, der giver dig en del af svaret på, hvordan du får succes med content marketing i din virksomhed.
Vi ser, at alt for mange danske virksomheder kæmper med at få styr på deres content marketing-strategi. Enormt mange mangler en strategi (31 pct.), og størstedelen af dem, der har en strategi, har ikke nedskrevet den (43 pct.).
Og det er på trods af, at en nedskrevet strategi er blandt de allervigtigste faktorer for danske virksomheders succes med content marketing. Rapporten konkluderer nemlig, at 64 pct. af de virksomheder, der har succes med content marketing, også har en nedskrevet strategi.
Det er altså nødvendigt, at du laver en strategi for din content marketingindsats og nedskriver dine strategiske overvejelser, hvis du vil have succes.
Hvis du endnu ikke er overbevist om effekten af en nedskrevet strategi, får du her syv gode grunde til at komme i gang. Vi har nemlig også sammenlignet virksomheder, der har en nedskrevet content marketing-strategi med virksomheder uden en nedskrevet strategi.
Betalt distribution er begyndt at fylde mere og mere i de danske virksomheders content marketing-budgetter. Vores undersøgelse konkluderer, at 33 pct. af danske virksomheder vil bruge en større andel af deres content-budget på betalt distribution i 2018.
Vi er overbeviste om, at denne prioritering kun bliver større i fremtiden, da den organiske rækkevidde og brugerengagement på sociale medier er stødt faldende, mens konkurrencen i søgemaskinerne hele tiden bliver stærkere.
Det er derfor nødvendigt, at du distribuerer og promoverer dit content for at tiltrække de rigtige forbrugere mere effektivt og målrettet, end hvad organiske søgninger og delinger på sociale medier er i stand til.
Vores undersøgelse viser da også, at Search Engine Marketing (Google Ads), sponsorerede opdateringer på sociale medier og annoncer på sociale medier vurderes som de 3 mest effektive betalte kanaler.
Det kommer dog ikke som nogen overraskelse, da konkurrencen om forbrugernes opmærksomhed hele tiden bliver større. De sociale medier, og særligt Facebook, Instagram og LinkedIn, kræver derfor betaling, hvis din målgruppe skal eksponeres for dit content.
Undersøgelsen konkluderer, at hele 42 pct. af danske virksomheder vurderer sponsorerede opslag på sociale medier som effektive, mens 40 pct. også vurderer annoncer på sociale medier som effektive.
Betalt distribution på sociale medier er altså en meget populær markedsføringsform, hvilket sandsynligvis skyldes den store brugerskare, de gode segmenteringsmuligheder samt den effektive målretning af content.
Vores undersøgelse konkluderer, at hele 33 pct. af danske virksomheder har svært ved at vurdere kvaliteten af samarbejdet mellem salg og marketing, mens 21 pct. ikke ved om de samarbejder.
De høje tal kan skyldes et manglende overblik, som skulle komme fra den content marketing strategi, der ikke eksisterer eller er nedskrevet. Den hypotese understøttes også af undersøgelsens analyse, der viser, at virksomheder med en nedskrevet content marketing-strategi har et signifikant bedre samarbejde mellem salg og marketing end virksomheder uden en nedskrevet strategi.
Det er altså nødvendigt, at du forbedrer samarbejdet mellem din salgs- og marketingafdeling, hvis du vil have succes.
Det er meget positivt for vores branche, at content-produktionen ser ud til at boome i 2018. Men det stiller selvfølgelig også en række krav til kvalitet og nye content-formater, hvis dit content ikke skal drukne i mængden – det såkaldte information overload-fænomen.
Derfor er det heller ikke overraskende, at flere danske virksomheder satser på nye content-formater som video. Faktisk viser vores undersøgelse, at hele 61 pct. vil prioritere video højere i 2018 sammenlignet med sidste år.
Når mængden af content stiger, vil konkurrencen om forbrugernes opmærksomhed også stige, og det åbenlyse svar er, at forbrugerne vil vælge content med højere kvalitet.
Kvalitets-content kan have mange former. Noget er unikt og engagerende, mens andet er underholdende og behovsafdækkende. I stedet for at famle i blinde og producere en masse content baseret på mavefornemmelser, skal du finde ud af, hvilket indhold din målgruppe savner.
Og til det formål er personas meget nyttige, fordi en persona konkretiserer din målgruppes behov, forventninger og mål.
26 pct. af danske virksomheder benytter et marketing automation system, og det vidner om, at marketing automation er ved at få fodfæste i den danske content marketing-branche. Undersøgelsen viser også, at HubSpot er den mest populære platform blandt de virksomheder, der bruger marketing automation.
Et marketing automation system som HubSpot rummer alle de marketingværktøjer, du har brug for og samler værktøjer og data i én platform, så du får et 360 graders perspektiv på dine leads. Eksempelvis bliver ROI meget lettere at måle, når du kan følge hvert enkelt lead i hele købsrejsen fra den første kontakt til den sidste konvertering.
Marketing automation fokuserer på data frem for mavefornemmelser og hjælper dig med at fokusere din marketingindsats, så du får succes med at kvalificere og konvertere dine leads til kunder gennem data og værdiskabende content.
Det kommer derfor ikke som nogen overraskelse, at flertallet af danske virksomheder ønsker at forbedre deres konvertering, skabe relevans i deres content og indsamle data ved hjælp af deres marketing automation-platform.
Alt i alt tegner undersøgelsen et billede af, at vi er en content marketing-branche i rivende udvikling. Og hvert år står vi stærkere. Derfor skal vi også passe på, at vi ikke famler i blinde. For én ting er sikkert: Danske virksomheder med en nedskrevet content marketing-strategi oplever størst succes.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.