Twitter er et effektivt redskab til at få dit indhold ud til vigtige influencers som fx journalister, til at positionere dig, og til at synliggøre din faglighed. Men du skal have noget på hjerte. Læs med her og få indblik i, hvordan Arla har succes med at komme ud til de rigtige med gode historier på Twitter + få vores nemme guide til at komme godt i gang.
Kom med i samtalen om dit brandDa Berlingske Business landede ude på morgenbordene en torsdag i februar 2012, var det med tre sortbrogede arlakøer på forsiden. Og koncerndirektør Tim Ørting Jørgensen. Hvilket var et resultat af en aktiv Twitter-indsats fra pressechef i Arla Foods, Theis Brøggers hånd. For nogle år siden hoppede han på Twitter med sin Arla-kasket på og har siden med succes pippet med om stort og småt fra virksomheden.
“Twitter er jo en ny frekvens at tale sammen på, som ikke findes andre steder. Her har jeg for eksempel mulighed for at vise andre sider af virksomheden, eller komme med i en samtale om Arla Foods, så jeg kan komme med input eller svare igen.”
Netop denne form for samtale og byden ind med relevant information og viden er mange journalister glade for, og for dem er Twitter derfor også et integreret arbejdsredskab til at søge viden i relevante sager, følge med og finde ideer og kilder. Det viser undersøgelsen PR Barometer Erhverv fra Analysefirmaet Aalund, hvor 268 danske journalister er blevet spurgt til deres holdning til virksomheders brug af sociale medier.
Om virksomheder skal bruge de sociale medier til at kommunikere til journalister deler dog til dels vandene, da 117 synes, det er fint, at virksomheder kommunikerer til dem på sociale medier, mod 80, der eksempelvis hellere vil have den direkte kontakt. Af dem, der er positive, foretrækker de Twitter - for som en siger i rapporten:
“Formatet og forummet tvinger virksomhederne til at formulere sig lidt kortere og på en anden måde, så det tit er nemmere at forstå, hvad der er den gode historie.”
Desuden svarede to tredjedele af journalisterne “ved ikke” til spørgsmålet om, hvordan de synes, de virksomheder, som de har indgående kendskab til, kommunikerer på de sociale medier. Dette leder hen til en anden af undersøgelsens konklusioner. Danske virksomheder halter efter lande som Norge og Sverige, hvor Aalund foretager samme undersøgelse,
Det billede genkender Theis Brøgger. Men brugt på den rigtige måde kan Twitter være et særdeles effektivt redskab til at komme ud med dit indhold og øge opmærksomheden omkring din virksomhed, er hans erfaring. Eksemplet med Berlingske Business ovenfor er langt fra eneste gang, det er lykkes ham at gøre sin virksomhed interessant for bl.a. journalister. Han bruger ofte de 140 tegn til at tale til og med journalister og byder ind med indhold, han ved interesserer dem, for en stor del af Arla Foods interageren med pressen foregår i dag på Twitter. Og Theis Brøgger er Arla Foods ansigt på Twitter, for det er ifølge ham vigtigt, at journalister ikke bare sidder og skriver med et stort Arla-Logo.
“De skal kunne regne med, at jeg er talsperson for Arla Foods. De ved, at de må citere mig for alt, hvad jeg skriver, og at jeg aldrig tweeter noget, vi ikke er klar til at uddybe i et interview.”
Netop den personlige relation og udvælgelsen af relevant information til de rigtige personer er ifølge ekspert i sociale medier og forfatter, Astrid Haug, afgørende, når du som virksomhed bruger Twitter.
“Twitter er jo et socialt netværk - med fokus på netværk - det virker ved, at du rækker ud til de andre, du er interesseret i, og så præsenterer dem for dit spændende indhold, som de så kan respondere på. På den måde opstår der gode, faglige relationer. Som jeg ser det, er det den dialogbaserede del, der er Twitters styrke.”
Astrid Haug bruger selv Twitter aktivt til at opbygge sin ekspert-status - både med henblik på sine B2B-relationer og der, hvor der foregår debatter eller andet, hvor hendes viden kan bruges.
“Det er vigtigt at holde sig orienteret om, hvad der bliver talt om. Til det bruger jeg programmet TweetDeck, og på den måde holder jeg øje med fire til fem kolonner på en gang. Jeg har også faste søgninger på eksempelvis hashtagget #dkbizz. Her holder jeg øje med, hvornår der kommer noget, hvor jeg har noget at byde ind med. På den måde har jeg også hele tiden en fornemmelse af, hvad der interesserer dem, jeg gerne vil være interessant for. “
Astrid Haug og Theis Brøgger er enige om, at det ikke er alle virksomheder, som skal pippe med på Twitter. Du skal have noget relevant og spændende indhold at byde ind med - til de rigtige.
Eller, som Theis Brøgger siger:
“Der skal kød på fuglen, før den pipper."
Har du ikke har det, skal du tie stille og bare være med på en lytter, hvilket du også kan få rigtig meget ud af, for så kan du holde øje med, hvad der foregår i din branche, interesserer dine kunder og andre vigtige personer. Men være der, det skal du, lyder det fra begge.
Er du klar til at lære mere om, hvordan du kan laver den optimale Twitter-profil, så får du guiden her.
Foto: PR
Illustration: Martin Dennis
Denne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #4.
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.