Facebook har begrænset den organiske rækkevidde for opdateringer. Hvis du vil være sikker på, at dit indhold kommer ud til størstedelen af dine følgere, skal du derfor bruge Facebook ads og betale ved kasse 1. Det kan til gengæld hjælpe med at skabe trafik til indholdet på din blog – og vel at mærke den rigtige trafik.
Læs vores opdaterede Facebook-annonceringguide 2021 her.
Med Facebook ads kan du nemlig rette promoveringen mod præcis den målgruppe, du ønsker at ramme, og du behøver ikke at begrænse dig til dem, der allerede følger din side.
Men hvad er det nu lige, at Facebook ads helt præcis handler om, og hvad koster det? Alt det og lidt til får du indblik i her.
Hvis du allerede har styr på de grundlæggende ting med Facebook ads, så kan du hoppe videre til indlægget her, som guider dig til, hvordan Facebook ads og native videoer kan booste din online markedsføring.
Det, du lægger op på din Facebook-side, bliver ikke længere set af alle dine fans - tværtimod har antallet været stabilt faldende i 2014.
Grunden til det er, at Facebook har begrænset den organiske rækkevidde markant ved at ændre på dets algoritmer. Den organiske rækkevidde bestemmer antallet af fans, der bliver eksponeret for dit indhold i deres news feed, når du lægger noget nyt op. De seneste ændringer i Facebooks algoritmer har for over 70 pct. af alle virksomheder betydet en nedgang på mindst 30 pct. i deres organiske rækkevidde i løbet af det seneste år.
Men Facebook er stadig ubestridt det sociale medie i Danmark med størst udbredelse. Ifølge en analyse foretaget af YouGov havde hele 93% af de adspurgte en Facebook-konto.
Derfor er det for mange virksomheder ikke en gunstig løsning helt at hoppe af netværket. Facebook har en enorm brugerdatabase både herhjemme og internationalt, som det er svært at finde andre steder, og det er en nem platform at arbejde på i forhold til at udgive sit indhold.
Det handler i stedet om, at du skal ændre måden, du markedsfører dit indhold på, og det er her, at Facebook ads kommer ind i billedet.
Der er mange forskellige måder at anvende Facebook ads på. Du får en dybdegående beskrivelse i et indlæg på Sprout Social, men her er en opsumering af det vigtigste:
Du kan booste en statusopdatering, et billede, video eller link, du allerede har postet, så det bliver vist for flere brugere. Page post engagement-annoncer er optimale til at øge engagement i form af likes, delinger og kommentarer. På billedet under kan du se, hvordan vi hos Brand Movers selv har benyttet page post engagement for en kunde.
En side med mange likes skaber troværdighed omkring dit brand, fordi det er en form for anerkendelse fra dine følgere. Annoncetypen "Page likes" er optimeret til at få flere brugere til netop at "like" din side. Det sker ved, at man laver en annonce, hvor det bliver vist, at en person har liket din side, hvor mange likes du har i alt, samt om en persons venner har liket din side.
Denne annoncetype minder meget om page post engagement, men her er det primære mål at skabe trafik til din hjemmeside. Det kan du bl.a. gøre ved at tilvælge en call-to-action-knap, der leder brugeren direkte hen til din hjemmeside.
Annoncetypen handler om, at man måler på, hvor mange af dem, der klikker på en annonce, rent faktisk også udfører en bestemt handling, man har defineret. Det fungerer i praksis ved, at man placerer et script eller en såkaldt “tracking-pixel” på den sidste side i f.eks. et salgsflow. Facebook sammenligner så dem, der har klikket på en annonce med dem, der har fået loadet scriptet eller pixlen. Det giver en konverteringsrate - f.eks. på 5 procent, hvis en 1 ud af 20 af dem, der klikker på en annonce også udfører den ønskede handling.
Kort og godt er det en annonce, der opfordrer brugere til at downloade og installere en app.
Hvis din virksomhed har et event, som I ønsker at promovere, så kan du skrive en invitation og få den vist for et segment, der måske vil være interesseret i eventet.
Annoncetypen kan med fordel anvendes, hvis du har skabt et særligt tilbud på Facebook og ønsker, at det skal eksponeres for flere Facebook-brugere. Det minder derfor meget om nogle af de andre annoncetyper, men denne form er særligt udformet til tilbud. Målet er også her at finde nye kunder og lede dem tilbage til din hjemmeside.
Uanset om du på nuværende tidspunkt er positivt eller negativt stemt overfor Facebook ads, så sidder du sikkert med spørgsmålet: “hvad koster det så”?
Det irriterende svar er, at det kan man ikke sige. Det er helt individuelt, fordi prisen bl.a. afhænger af, hvor populært dit segment er blandt andre annoncører, og hvor meget engagement du har på dit indhold i forvejen. Det man dog selv bestemmer er, hvor mange penge man vil bruge. Der er så ingen garanti for, hvor meget man får for de penge.
Facebook beskriver selv prisen således her:
“Prisen for dine annoncer på Facebook er op til dig. Du kan vælge mellem et dagligt eller et samlet budget samt mellem en budstrategi med pris pr. tusind visninger (CPM) eller pris pr. klik (CPC). Du skal kun betale for de klik eller visninger, du modtager, op til det beløb, du har angivet i dit budget.”
Hvis du har lyst til at lære mere om, hvordan Facebook ads og native videoer kan booste din online markedsføring, så læs med her.
Vil du vide mere om, hvad ændringer på Facebook betyder for din virksomhed, så kan det anbefales at læse indlægget her, som er skrevet i samarbejde med ekspert i digital kommunikation og sociale medier, Peter Svarre.
Kommentarer (2)