"Mad er det mest benyttede søgeord på internettet. Lige efter porno.”
Sådan lyder det fra Richard Herd, der sammen med Jamie Oliver har udviklet den populære Food Tube-kanal på YouTube.
Richard Herds og Jamie Olivers hjertebarn ”Food Tube” er et hit på YouTube over 1,4 million subscribers.
De lancerede kanalen i januar 2013 og har sidenhen opbygget et af de mest populære samlingspunkter for madentusiaster på verdens største videoportal. Not bad, not bad at all.
"Vi oplevede, at vores tv-programmer ikke længere var i stand til at opnå de samme seertal som tidligere. Det er en generel tendens i Storbritannien. Seerne flygter hen til online videoer, og vi vil gerne følge med dem," siger Richard Herd.
Han har i mange år samarbejdet med Jamie Oliver omkring nogle af den engelske koks mest populære programmer. I løbet af 2012 så makkerparret skriften på væggen og begyndte at forberede deres skifte til YouTube.
I dag er Richard Herd network manager på Food Tube, chefen bag kameraet, der holder styr på alt indhold til kanalen.
Med en baggrund i traditionelt flow-tv var det noget af en omvæltning, da Oliver og Herd skiftede platform til YouTube. Det skulle man i hvert fald tro. Duoen selv var ubekymret og regnede med, at deres erfaring var en stor fordel i et digitalt video-univers.
"Vi tænkte, at det her bliver nemt nok. Vi har en masse viden fra tv, og Jamie Oliver er et af de største brands inden for genren. Vi troede, at vi bare kunne skrive på Facebook “hey, vi laver de her videoer”, og så ville folk se dem. Men sådan var det slet ikke," siger Richard Herd.
"I løbet af de første par videoer, vi postede, mistede vi 40 pct. af vores seere inden klippet var færdigt. Det var et kæmpe chok. Når folk ser tv, er de afslappede og sidder med deres kaffe. Når folk ser videoer på internettet, er de interaktive og klikker videre, hvis indholdet keder dem. Vi blev nødt til at uddanne os selv i en helt ny skabelon for indhold."
Læs mere om, hvordan du får succes med dine videoer på YouTube her.
Tempo, tempo, tempo. Det var den første nye læresætning, som Richard Herd tog til sig. Fra tv var han vant til flere minutters træden vande, inden et program sådan rigtigt gik i gang. Den går ikke på nettet. Her varer en hel video lige så lang tid, som træden vande gjorde på tv.
"I dag kører vi direkte på. “Jeg skal lave en lækker lasagne” og så går vi i gang. Der skal ikke gå mere end fem sekunder, før videoens handling starter. Det er vigtigt, at vi på den måde har omstillet os til brugernes forventninger på en platform som YouTube."
Ifølge Richard Herd viser det nemlig, at de tager mediet seriøst.
"Vi forventer ikke, at publikum falder ned af stolen og ændrer vaner, fordi vi har Jamie Oliver. Vi lytter til publikum, og det er måske den allervigtigste erkendelse på YouTube: Lyt til publikum," siger han.
Kom ud med dit budskab så hurtigt som muligt. Hvor, hvad, hvordan på fem sekunder. Videoer må under ingen omstændigheder være længere end syv minutter.
Forstå hvad dit publikum har lyst til. Vær ydmyg når du lytter til kritik. Hvis du missede første gang, vil det ikke nytte noget at holde fast i samme koncept.
Betragt dit publikum som fans. Hvis du laver noget godt indhold, vil dine fans gerne dele og forsvare det. Dine fans er en potentielt fantastisk distributionskanal. Gør det nemt at finde og dele dit indhold.
Foto: Flickr: really short
disse indlæg om Video marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.