En e-bog er en fremragende mulighed for at komme et spadestik dybere ned i dit stofområde, end et enkelt blogindlæg eller en video tillader. Og endnu vigtigere:
Med en vellykket e-bog genererer du spandevis af brandvarme leads til din salgstragt.
Men hvis du skal skrive en e-bog, der giver dig succes, kræver det blandt andet, at den:
Vi har dedikeret dette hack til alle e-bogs-novicer, så det bliver lidt lettere at skrive den første e-bog.
Hvorfor er som regel et rigtig godt spørgsmål at starte med at stille sig selv.
Der er en række grunde til, at du bør implementere e-bøger i din indholdsstrategi. Dem skal du kende, før du går igang.
De tre vigtigste er:
En e-bog tager lang tid at lave. Relativt lang tid hvert fald – måske ti eller tyve gange så lang tid som et almindeligt blogindlæg. Derfor skal du vælge et emne, som du ved interesserer din målgruppe, og som du selv har masser af viden om.
Hvis du har brug for inspiration til at finde den rigtige idé, så læs vores hack med 30 ideer til blogindlæg. Her får du hjælp til, hvordan du kan finde de emner, som fanger dit publikum. Ideerne kan også bruges til e-bøger.
En landing page er en side, brugerne henter din e-bog fra. Det er samtidig her, at du får en del af dit udbytte fra e-bogen: Data om brugerne, deres e-mail-adresser, signups til dit nyhedsbrev eller tilladelse til at kontakte dem.
Du designer din landing page med det formål, at det højest mulige antal brugere skal konvertere. Det vil sige udfylde den formular, som resulterer i, at brugeren får adgang til at downloade e-bogen – mod at du til gengæld får informationer om brugeren. Vi har selv skrevet om den svære kunst at lave en velfungerende landing page, men tre tommelfingerregler er:
Hvis du vil vide mere, har HubSpot skrevet en udførlig guide til, hvordan du designer en landing page.
Hvis dit content management system ikke giver dig mulighed for at oprette landing pages, kan du for eksempel bruge en tjeneste som Instapage, hvor du let og hurtigt kan oprette professionelle sider, der ligner en million og generer masser af leads.
Der er meget forskelligt software, du kan bruge til at lave en e-bog. Hvilken løsning, der er den bedste for dig, afhænger dels af dit budget og dels af din erfaring med grafisk arbejde.
Gennemsnitslængden på en roman er 60.000-80.000 ord. Typisk er en e-bog væsentligt kortere. Faktisk ligger det gennemsnitlige antal ord for en e-bog omkring 3.000-15.000 ord med 5.000 som det mest almindelige ifølge Hubspot.
Husk på, at e-bogen er digital, og at de fleste læser indholdet på en tablet eller pc. Det er de færreste, som vil sidde og læse fra en skærm i flere timer, så præsenter dine pointer kort og præcist.
En e-bog opbygges typisk efter følgende skabelon:
Du skal have en plan for hver af e-bogens sider. Læseren falder fra, hvis indholdet begynder at stikke i forskellige retninger. Det kan du få ved udfylde følgende punkter for hver side:
Hvis du har udfyldt de fire punkter, er du sikker på, at den røde tråd i e-bogen bevares, og at du efterfølgende kan opnå det maksimale antal læsere.
Som sagt: E-bogens visuelle udtryk er altafgørende.
Der findes en række professionelle billedbureauer, som med bugnende arkiver har et solidt udvalg, næsten uanset hvilket emne du skriver om. Priserne varierer og følger ofte kvaliteten, men de er alle sammen brugbare. Du kan finde en guide til dem her.
En lækker forside kan selvfølgelig have mange forskellige udtryk. Men der er nogle huskeregler, som du med fordel kan skrive dig bag øret:
Overskriften på din forside skal have en anden farve end forsidens baggrund. Efter din e-bog publiceres, vil den på (forhåbentligt) mange platforme blive præsenteret med et lille billede af forsiden. Her er det vigtigt, at overskriften er så tydelig og letlæselig som overhovedet mulig.
Skriv overskriften med store, fede bogstaver. Undgå at eksperimentere med fine, håndskrevne snit, der nemt kan få et sløret udtryk i mindre billedformater.
Forsidebilledet skal være af en vis kvalitet og helst i 300 DPI (dots per inch). Når en bruger strækker din e-bog ud i fuld skærm, må billedet ikke pixelere. Forsidebilledet skal tematisk være perfekt afstemt med e-bogens indhold.
Design forsiden i den visuelle stil, du i forvejen benytter på din blog eller dit website. Hvis der er farver, du ofte forbinder med dit brand, så genbrug dem på forsiden. Sæt et logo i hjørnet, og brug de skrifttyper, du normalt gør online. Det er altsammen med til at gøre e-bogen genkendelig som din e-bog.
Lav en sjov overskrift. En skør overskrift. Vælg et sjovt billede. Et skørt billede. Det her er en opfordring til at tænke en smule skævt med dit cover. Overvej om du kan arbejde et ordspil eller en pudsig association ind i din forside. Som Nicole Dean gjorde med sin populære e-bog om at blogge for pengenes skyld:
Så! Med disse otte tips i baghovedet skulle du gerne være klædt på til at gå i gang med din første e-bog. Husk på:
Dette er Clever Content Hack nr. 12. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.
disse indlæg om Leadgenerering
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.