Hvor meget energi bruger du på meta-beskrivelsen (også kaldet meta description), når du har skrevet et blogindlæg? Sikkert ikke ret meget. Mange ved faktisk ikke, hvad en meta-beskrivelse til et blogindlæg er, og endnu flere har ikke forstået, hvorfor det er uhyggeligt vigtigt at få dem til at sidde lige i skabet hver gang. Selv om det ikke umiddelbart lyder spor sexet. Hvorfor kommer vi tilbage til.
Et eksempel på en meta-beskrivelse.
En meta-beskrivelse er et lille stykke kode med en tekst, der beskriver, hvad den enkelte side på et website handler om. Koden er skjult for den besøgende på hjemmesiden. Men det er for eksempel ofte meta-beskrivelsen, der bliver vist under titlen, når dit website optræder i søgemaskinernes resultater. Og netop derfor vil det have en afgørende betydning for, om en bruger vælger at besøge dit website frem for dine konkurrenters.
Desuden bruger flere sociale netværk også meta-beskrivelsen, når et stykke indhold bliver delt. Og hvorfor skulle du ikke gøre, hvad du kan for at se godt ud, når du dukker op i feedet på Facebook? (Se, nu blev det mere sexet, ikke?)
Meta-tagget skal nemlig være en slags salgstale for dit indhold. Men der skal ikke været noget salgsgas. Beskrivelsen skal være fokuseret og præcis. Og den må for alt i verden ikke love mere, end dit blogindlæg kan holde.
Hvordan er det nu, du skriver teksten til en call-to-action? Nemlig, du bruger opfordringer til brugeren om at gøre nogetbetemt. Og det er præcist det, dine meta-beskrivelser også skal gøre. Tænk derfor på dem som calls-to-action, og brug imperativer som “Lær hvordan …”, “Find ud af …” eller “Opdag hvorfor …” først i beskrivelsen.
Lad os tage et eksempel: Du har skrevet et blogindlæg, der handler om, hvordan man vælger det rigtige type kattemad. Indlægget har du skrevet for en webshop, der sælger foder til kæledyr. Du skal nu til at skrive meta-beskrivelsen. Den kan du passende indlede med ordene “Lær hvordan …”, fordi indlægget uddanner læseren.
Ingen brugere klikker på dit resultat, bare fordi du beder dem om det. Du skal give dem en rigtig god grund.
Derfor skal din opfordring til handling fra punkt 1 følges op med en konkret fordel, brugeren får, hvis han eller hun klikker. Her er det vigtigt, at der virkelig også er dækning for det, du lover, når brugeren klikker sig videre til dit website. Det nytter for eksempel ikke, at du lover brugeren den ultimative guide til et eller andet, hvis der kun er tale om en checkliste.
Eksempel: Vi kan nu fortsætte vores meta-beskrivelse fra eksemplet ovenfor og skrive “Lær hvordan du skal vælge kattemad, så det passer til kattens alder, helbredstilstand, størrelse m.m.”
Du skal bruge dit primære søgeord i meta-beskrivelsen. Google og de andre søgemaskiner bruger ikke meta-beskrivelsen som en faktor for, hvordan et website skal rangere. Men ordene i meta-beskrivelsen bliver fremhævet med fed, hvis de er blandt de ord, en bruger har søgt efter.
Hvis dine primære søgeord er med i meta-beskrivelsen, vil det derfor få dit resultat til at se relevant ud for brugeren.
Eksempel: I eksemplet med blogindlægget om kattemad, har du identificeret dine primære søgeord som “vælge kattefoder”. Derfor ændrer du meta-beskrivelsen fra før en smule og bruger “kattefoder” i stedet for “kattemad”: “Lær hvordan du skal vælge kattefoder, så det passer til kattens alder, helbredstilstand, størrelse m.m.”
Generelt skal du holde din meta-beskrivelse under 155 tegn inklusive mellemrum. Ellers forkorter Google din tekst, og den manøvre slipper du helt sikkert bedre fra selv at udføre.
Ok. Meta-beskrivelser er måske stadig ikke decideret sexede. Men du har forhåbentlig fået en rigtig god idé om, hvorfor de ikke desto mindre er VIRKELIG vigtige.
God fornøjelse med hacket.
Ps. har du brug for hjælp til at komme i gang med dit første blogindlæg? Vi har skrevet alt du skal vide om blogindlæg i vores nye guide her.
Dette er Clever Content Hack nr. 9. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.
disse indlæg om Blogging
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.