Mange virksomheder døjer med den udfordring, at hver afdeling sidder i sin egen boble af systemer og programmer. De deler ikke erfaringer eller viden om kunderne med hinanden, og resultatet bliver tit, at højre hånd ikke ved, hvad den venstre hånd foretager sig.
Overvej for eksempel, hvor meget af den information, som eksempelvis kundeservice sidder med, når videre til marketing eller salg. Ikke så meget, vel?
Tænk på, hvad salg og marketing kunne gøre med for eksempel indsigt i kundernes faktiske spørgsmål og udfordringer.
Marketing ville kunne skabe content, som taler direkte ind i kundernes overvejelser og behov, mens salg ville kunne lære om, hvordan og hvornår kunderne foretrækker at blive solgt til.
Der er mange erfaringer og indsigter at hente, men silotænkning forhindrer vidensdeling, og så længe systemerne er forskellige i virksomhedens afdelinger, er det med til at understøtte arbejdet i siloerne.
HubSpot ændrer helt fundamentalt på disse udfordringer.
Platformen giver nemlig adgang til alle de typer af systemer, en virksomhed typisk har brug for, fra CRM, CMS og social media management til salgsstyring.
Når hele virksomheden arbejder med samme platform med fuldt integrerede systemer, der bygger på samme data, så er der ingen grund til, at den højre hånd ikke ved, hvad den venstre foretager sig.
I dette indlæg vil du blive klogere på, hvordan du kommer i gang med HubSpot. Vi fortæller desuden, hvad du kan med HubSpot, samt hvilke virksomheder platformen egner sig til.
HubSpot er en digital platform, der lever i “skyen”. Det betyder, at du faktisk kan du komme i gang direkte fra HubSpots hjemmeside, som du finder her: HubSpot.com.
Du opretter dig som bruger og vælger selv, hvilke dele af HubSpot du ønsker at få adgang til, samt hvilken abonnementsordning der passer til dit behov. Derefter er det i princippet “bare” at gå i gang.
HubSpot har både skrevne guides og videoguides til de forskellige systemer i platformen, som du kan bruge til at lære HubSpot bedre at kende.
Hvis du bruger noget tid på at sætte dig ind i HubSpot, kan du forholdsvis hurtigt komme i gang og få rigtig meget ud af platformen.
Din anden mulighed for at komme i gang med HubSpot er at indgå et samarbejde med én af HubSpots partnere. De kender HubSpot ud og ind og kan hjælpe dig med at finde det rette niveau til din virksomhed, sætte HubSpot op og lære dig, hvordan du får mest ud af platformen.
Alt andet lige er HubSpot som tidligere beskrevet en platform med rigtig mange muligheder og flere integrerede systemer. Selvom HubSpot bestemt er udviklet med brugeren for øje, kan der godt være en stejl læringskurve til at begynde med.
Det er her, HubSpot-partnerne kommer ind i billedet, for de kan simplificere overgangen til HubSpot og sikre, at du får størst værdi ud af den investering, det trods alt er at benytte HubSpot.
Der findes rigtig mange internationale og også danske bureauer inden for digital marketing, content marketing og selvfølgelig inbound marketing, som er HubSpot-partnere.
Hos Brand Movers er vi Platinum Partner med HubSpot, og vi har derfor stor erfaring og indsigt i alt, der har med HubSpot at gøre. Vi kan hjælpe din virksomhed med at sætte HubSpot op, undervise medarbejdere i brugen og hjælpe jer på vej.
Én af vores kerneydelser er at udarbejde indholdsbaserede marketingstrategier, som er baseret på HubSpots muligheder, og som udnytter al den data, Hubspot genererer.
Vi råder desuden over erfarne content-udviklere, som kan bidrage til udviklingen af jeres content-plan såvel som producere content i både tekst, grafik og video. Brand Movers er med andre ord en “one stop shop” for content, strategi og implementering via HubSpot.
Hvis du stadig er i tvivl om, hvorvidt HubSpot er det rigtige for din virksomhed, så kan du blive klogere ved at prøve vores HubSpot-test. Her svarer du på 10 spørgsmål om din virksomhed, og resultatet af testen viser om dine behov kan matches af HubSpot.
På tværs af marketing, salg og kundeservice er der rigtig mange processer, oplysninger og systemer at holde styr på, men med HubSpot får du en digital platform, som samler alle aktiviteterne ét sted.
De forskellige systemer er skabt til at arbejde sammen, og det gør det hele nemmere og mere effektivt end at arbejde med adskilte systemer. Du får et overblik over kundernes købsrejse, aktiviteter og adfærd præsenteret på en overskuelig måde, som betyder, du bruger mindre tid på at indhente viden og mere på at aktivere den.
HubSpot understøtter samarbejdet på tværs af afdelingerne med data som udgangspunkt og med flere leads og flere konverteringer som endeligt mål, og det gør HubSpot mere værd end summen af platformens dele.
Vi går mere i dybden med de enkelte systemer, HubSpot indeholder, senere i dette indlæg, men overordnet indeholder HubSpot alt, du skal bruge i forhold til:
Arbejder du med digital marketing og marketing automation af én eller anden slags, vil du kunne drage nytte af HubSpots samlende platform. Når det er sagt, er HubSpot i udgangspunktet udviklet til brug i forbindelse med inbound marketing, og du vil således opleve at få fuld udbytte af HubSpot, hvis du arbejder med inbound.
Content marketing minder på mange områder om inbound marketing, hvilket vi forklarer nærmere i dette blogindlæg: Inbound vs. content marketing. Så også med denne marketingstrategi vil du kunne udnytte HubSpots fulde potentiale.
Der er altså masser af muligheder og funktioner i HubSpot, men hvilken effekt har det i virkeligheden? Hvordan virker det egentlig?
Det bliver let abstrakt at forklare sammenhængen mellem de forskellige Hubs i HubSpot, så i stedet vil vi illustrere, hvordan systemerne spiller sammen med et eksempel:
Mød Sarah: Hun er en potentiel kunde i din virksomhed, og nedenstående er en beskrivelse af hendes købsrejse. Læg mærke til rejsen og interaktionen med de forskellige dele af HubSpot:
Som du kan se, bevæger Sarah sig rundt mellem en række forskellige typer content, og Sarahs “rejse” skifter gnidningsfrit hænder mellem de forskellige afdelinger og systemer i takt med, at Sarah bliver kvalificeret.
Læg desuden mærke til, at Sarahs rejse ikke slutter, når hun foretager et køb. Den fortløbende kontakt med ikke mindst kundeservice er dét, som cementerer relationen til Sarah og får hende til at dele sin oplevelse online.
Med alle de muligheder, HubSpot byder på, kan man let få den fornemmelse, at det primært er en platform for store virksomheder. Det er imidlertid ikke tilfældet.
Jo, store virksomheder på enterpriseniveau får rigtig meget ud af at arbejde med HubSpot, men det gør små og mellemstore virksomheder også.
Den overskuelige præsentation og generelt intuitive måde, platformen fungerer på, gør det nemmere at overskue en stor kundeportefølje og holde styr på et hav af marketingindsatser.
Det bliver vigtigere og tydeligere, jo større virksomheden er, men alle som arbejder i marketing, i salg eller kundeservice står typisk med de samme grundlæggende udfordringer uanset størrelsen af organisationen.
Noget af det unikke ved HubSpot er, at platformen samler informationer på tværs af salg, marketing og service i ét system, og jo bedre disse afdelinger arbejder sammen, jo mere får virksomheden ud af indsatsen.
Det gælder store virksomheder såvel som SMV’er, og HubSpot er platformen, som skaber et fælles udgangspunkt på tværs af afdelingerne.
Hvis du allerede har HubSpot, men er landet på dette indlæg, fordi du ikke synes, I får nok ud af platformen, så tilbyder vi desuden en gratis audit af jeres portal.
Den vil afdække, hvilke områder I kan få mere ud af, og vi kommer desuden med konkrete forslag til, hvordan I kan udnytte platformens fulde potentiale.
Hvad får du med HubSpot?
Som beskrevet tidligere i dette blogindlæg indeholder HubSpot en række systemer, som din virksomhed kan benytte til alt fra marketing og salg til kundeservice.
Det lyder lidt salgs-agtigt, at HubSpot kan “alt”, så herunder går vi de enkelte systemer igennem for at vise mere konkret, hvad HubSpot byder på, og hvad din virksomhed kan få ud af det.
Systemerne i HubSpot er samlet på fire integrerede portaler, som de kalder Hubs:
Hver af disse hubs indeholder de funktioner, der er relevante for at kunne udføre de opgaver og aktiviteter, der hører til hvert område.
De fire Hubs trækker imidlertid på det samme datasæt, så de ændringer, der bliver registreret på en kunde i eksempelvis Service Hub, bliver samtidig ændret i Sales Hub og Marketing Hub.
HubSpots marketingsystem samler alle de funktioner, du typisk har brug for, når du arbejder med digital marketing, content marketing og inbound marketing.
Du kan udgive content i form af både skrift og video, og systemet agerer desuden mediedatabase og gør det nemt at holde styr på og udgive content.
Marketing Hub har indbygget værktøjer til at hjælpe dig med SEO, så du kan få flest øjne på dit content.
Nøglefunktioner i Marketing Hub:
Føler du nogle gange, at virksomhedens CRM kræver mere af dig end kunderne? Et godt CRM er en medspiller, du kan læne dig op af, og ikke en række systemer, som kræver din opmærksomhed i tide og utide.
Med Sales Hub fra HubSpot får du et CRM, som samler og ordner information og data for dig, så du kan koncentrere dig om kunderne.
Nøglefunktioner i Sales Hub:
Udfordringen for kundeservice i dag ligger først og fremmest i, at kommunikationen er så let tilgængelig, at kunderne forventer et hurtigt svar, uanset hvornår på dagen de henvender sig. At leve op til den forventning besværliggøres af, at der i dag er så mange kanaler at kontakte en virksomhed på.
E-mail, sociale medier, kontaktformularer og chat på egen hjemmeside er nogle af de mest brugte, men det kan være svært at holde tungen lige i munden og få styr på kommunikationen fra et stort antalt kunder på tværs af de forskellige kanaler.
Nøglefunktioner i Service Hub:
Du får dermed større overblik, bedre kommunikation med kunderne og adgang til automatiserede processer med HubSpot.
HubSpots content management-system gør det nemt at designe og bygge landing pages og hele websites. Med skabeloner, der er lette at bruge og ændre på, samt drag’n’drop funktionalitet og automatiserede tips undervejs sikrer CMS Hub, at din hjemmeside bliver skabt med brugeren i fokus.
Omvendt giver CMS Hub også mulighed for, at dine egne designere og programmører kan ændre alt i designet og udvikle et website, der er unikt for din forretning, og som passer bedst til jeres ønsker og til kundernes behov.
Men har I allerede et velfungerende site i eksempelvis Wordpress, så kan HubSpot integreres i det. I behøver altså ikke nødvendigvis skifte hjemmesiden ud for at komme i gang med HubSpot.
Nøglefunktioner i CMS Hub:
Det er i dag mere end nogensinde før relationer, der sælger. Det betyder, at jo stærkere en relation, du kan skabe mellem en potentiel kunde og din virksomhed, jo større er chancen for, at den potentielle kunde bliver slet og ret til en “kunde”.
Derfor skaber en personaliseret oplevelse også flere kunder, idet personaliseringen skaber bedre og dybere relationer.
Med HubSpot kan du personliggøre alt fra hjemmesider og landing pages til e-mails og dermed sikre, at potentielle kunder interagerer med dit content på en måde, som passer til dem.
Personalisering foregår ved, at når en person, som HubSpot kan tracke, besøger en personaliseret landing page eller et stykke content, så ændres dele af indholdet ud fra de oplysninger, der er samlet om for eksempel personens virksomhed eller stilling.
Det betyder, at hvis du har oplysninger om en virksomheds størrelse og omsætning stående i dit CRM, kan et stykke content blive ændret, så det afspejler kundens virkelighed.
For at give mulighed for personalisering, skal du indsætte en “token” i det stykke content, du gerne vil personalisere. Det kan for eksempel være artikler, blogindlæg eller landing pages. Disse tokens refererer til informationer i dit CRM-system.
En “Company”-token kan eksempelvis trække information fra systemet om blandt andet en virksomheds navn, branche og omsætning. En “Contact”-token trækker information fra kontaktoplysningerne i CRM-systemet om stilling, navn og e-mail.
Det er altså den token, du vælger at bruge i et stykke content, som styrer hvilke oplysninger, der bliver ændret.
Synes du, at de mange funktioner og systemer i HubSpot virker som en stor mundfuld?
Det kan godt virke lidt voldsomt, når vi på denne måde gennemgår, hvad HubSpot indeholder, og, spoiler alert, vi har ikke engang taget alt med i dette blogindlæg!
HubSpot har imidlertid lavet en lang række kurser og guides, som de kalder HubSpot Academy. Akademiet består af en samling af tekster, artikler, guides og videokurser, som uddanner dig i såvel HubSpots funktioner som de marketingdiscipliner, HubSpot er skabt til at understøtte.
HubSpot Academy tilbyder kurser i blandt andet:
Som kunde får du adgang til samtlige kurser og guides, men der ligger også en del kurser, som er frit tilgængelige for alle, og dem kan du få glæde af, allerede før du investerer i HubSpot, og på den måde få en forsmag på, hvad HubSpot er og kan.
Du finder de gratis kurser ved at følge dette link: Free courses
Hos Brand Movers har vi selv gode erfaringer med kurserne i HubSpot Academy, men vores erfaring med at implementere HubSpot hos virksomheder finder du ikke i en videoguide på nettet.
Det er individuelt, hvad en virksomhed har af kompetencer, og hvad en organisation har brug for af viden og kurser for at kunne få mest ud af en platform som HubSpot.
Som HubSpot-partner hjælper vi gerne med at sammensætte en “studieplan” til relevante afdelinger i jeres organisation. Vi underviser også gerne grupper eller ved “sidemandsoplæring” i de funktioner af HubSpot, I har brug for.
Kontakt én af vores konsulenter for at høre nærmere.
Du kan også starte med at læse vores gratis e-bog om 20 lette hacks til at toptune din HubSpot portal. Den lærer dig at få mest ud af systemet gennem en samling af praktiske erfaringer fra vores arbejde med HubSpot.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.