Hvert år udgiver Content Marketing Institute og Marketing Profs en stor rapport om content marketing-målsætninger, budgetter og trends for det kommende år. Rapporten for B2B content marketing 2020 giver en masse interessante indsigter – jeg synes, at du selv skal prøve at dykke ned i den.
En del af rapporten er viet til “Metrics and Goals” (metrics og mål) – altid et interessant emne inden for marketing, og et marketers ofte går til med en smule forsigtighed. Der er en del forskellige mål hos B2B-virksomheder, der er blevet nået med hjælp fra content marketing i 2019.
Det viser content marketings potentiale og anvendelighed. Det kan hjælp med at opnå alt fra forøget brand awareness til at generere omsætning, men et andet punkt, som det kaster lys over, er, at det er vigtigt at have klare mål, når man arbejder med content marketing. Selvom det er brugbart for mange ting, er det vigtigt at have en klar ide om, hvorfor man gør det.
Hvis du ser på skemaet herover, kan de forskellige mål grupperes i tre forskellige kategorier: Først og fremmest er der bredere målsætninger, som f.eks. at øge brand awareness, bygge tillid og bygge loyalitet. I den anden ende af spektret har vi en gruppe af mere veldefinerede mål – f.eks. at generere omsætning, drive besøgende til events og bygge publikum. Og i midten finder vi mål som f.eks. uddanne publikum, nurture subscribers og støtte lanceringen af produkter – disse er specifikke men har et bredere sigte. Dette er et godt udgangspunkt for at opstille mål for dit content marketing-program – du skal bestemme dig for, hvad du sigter efter. Er det klart definerede aktiviteter eller har du et bredere sigte?
Alle tre kategorier er oplagte mål for et B2B content marketing-program. Det afhænger i virkeligheden af, hvilken type produkter eller løsninger du sælger. Hvis din virksomhed f.eks. sælger komplekse løsninger med en salgsproces, der tager flere år, giver det ikke mening at sætte mål for at generere omsætning. Hvis du på den anden sige sælger standardprodukter med en hurtig salgsproces og få tilbagevendende kunder, er loyalitet ikke en del af ligningen. Eller for at vælge et tredje eksempel; at have øget loyalitet som et mål for dit content marketing-program, når der er masser af muligheder for krydssalg og opsalg, giver masser af mening.
En anden ting, som du sikkert vil finde brugbar, er SMART. Brug SMART til at definere dine mål. SMART står for:
Jeg har altid synes, at SMART-goals er en effektiv reminder om at sætte realistiske mål frem for at lave realistiske ønskelister.
Det første skridt mod at definere målene for din content marketing er at se på det overordnede formål: Hvis du vil have flere mennesker til at kende din virksomhed, og hvad den tilbyder, så er brand awareness et godt mål at vælge. At uddanne publikum om, hvad du gør, og hvordan det kan hjælpe dem, er et andet.
Hvis du på den anden side har en klart defineret målgruppe i tankerne, og du gerne vil gøre nogle af dem til kunder, så giver lead-generering og at bygge en base af abonnenter perfekt mening.
En tredje mulighed er, at du vil arbejde med content marketing for at promovere specifikke produkter eller andre ydelser, din virksomhed måtte have – f.eks. inden for vedligehold eller services. Hvis det forholder sig sådan, kan dine mål blive sat omkring salg eller deltagere.
Den røde tråd bag at sætte brugbare mål er at begynde med et klart formål, oversætte det til klare og målbare mål, og endelig definere metrics, der kan hjælpe dig med at analysere, om de mål bliver nået.
Det er sikkert muligt at have mere end et mål for dit content marketing-program, men du bør være forsigtig med at gøre det. Hvis du har flere mål, vil det ikke kun blive svært at måle dem, det bliver også svært overhovedet at opnå målene.
Hvis du f.eks. bestemmer dig for, at målene for din content marketing er at skabe brand awareness, generere slag og få flere folk til at skrive sig op til et nyhedsbrev – det er tre meget forskellige typer af aktiviteter. De kræver alle tre content flows, der driver brugeren fra awareness til decision, og der vil være meget lidt overlap mellem de forskellige flows. At drive et content marketing-program, der sigter at opfylde de tre målsætninger, vil kræve meget arbejde.
En bedre mulighed er at bygge content marketing i faser. Her hos Brand Movers bruger vi en model, vi kalder: Build, Win, Grow.
Det fungerer på følgende måde: Når du begynder et content marketing program, er du i Build-fasen. Du prøver at trække publikum til dit indhold og inspirere dem. Relevante mål i denne fase er at øge awareness og engagement.
Den anden fase handler om at vinde potentielle kunder og øge værdien af dem. Her kan du arbejde med mål som antal abonnenter og lead generation.
Endelig har vi Grow-fasen, hvor du prøver at fastholde op/krydssælge. Her kan dine mål være loyalitet eller omsætning.
Hvis du arbejder sådan, vil du ikke have problemer med at have mere end et mål – de understøtter hinanden og stemmer overens med den fase din content marketing er i. Med det sagt, så er det altid en god ide at minimere antallet af mål, så du har en realistisk mulighed for at opnå dem.
Content marketing kan blive brugt til at opnå mange forskellige mål. Det vigtigste er at have en klar ide om, hvad du vil opnå og lade dine mål afspejle det.
At bruge en SMART-model vil hjælpe dig med at definere mål, som er klare og realistiske.
Opstil mål baseret på, hvilken fase din content marketing er i. Brug Grow, Build, Win til at forstå, hvad du skal fokusere på.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.