Med en veldrevet blog og en masse veldrejet content har onlineværktøjet Planday stor succes med at skabe både trafik, leads og betalende kunder.
På bare tolv måneder har Planday, der laver online vagtplanssystemer, øget antallet af besøgende på deres hjemmeside med 1.600 pct., skabt næsten 1.300 pct. flere leads og 2.000 pct. flere kunder i butikken. Christian Brøndum, der er administrerende direktør hos Planday, fortæller her om strategien bag bloggen og deler ud af sine bedste råd om content marketing.
Hvorfor startede I bloggen?Vi vil gerne være verdens største virksomhed inden for online vagtplanssystemer. En undersøgelse fra Creandum DD viste, at 80 pct. af alle de virksomheder, der laver vagtplaner, bruger ustrukturerede og fejlbarlige systemer. Så potentialet til vækst var til stede, men hvordan kunne vi komme i kontakt med vores målgruppe?
Gammeldags salgsargumenter er ikke længere effektive - du er nødt til at tilbyde noget, der giver mulige kunder værdi, før de bliver lydhøre over for dig. Derfor besluttede vi at lave en blog med fokus på content, der skaber værdi for vores målgruppe ved at hjælpe dem med at løse deres arbejdsrelaterede problemer.
Vores målgruppe er både store og små B2B-virksomheder i hele verden, der arbejder med vagtplaner. Det vil sige restauratører, hoteller, retail, biografer, call-centre, supermarkeder, fitnesscentre og lignende.
Første skridt var at få en langt bedre forståelse for, hvad vores målgruppe har af problemer. Hvad bekymrer dem? Hvad er deres udfordringer? Hvad holder dem vågne om natten? Vi brugte en del tid på simpelthen at tale med vores målgruppe, hvorefter vi lavede præcise personaer - både af virksomhedsejerne, men også af de influencers, som ville kunne påvirke beslutningstagerne.
Vores strategi er at give mulige kunder præcis det content, de har brug for - og dertil tilpasse content-opbygningen i forhold til, hvor langt i købsbeslutningsprocessen kunden er. Ved at bruge værktøjer som HubSpot kan vi følge med i de mulige kunders adfærd, vurdere hvor engagerede de er og på den måde vide, hvilket content vi skal pushe til dem.
Vi deler alle bloggens besøgende op i tre kategorier, alt efter hvor i købsbeslutningsfasen de befinder sig:
1. Awareness fasen: Her handler det om at trække dem ind på bloggen, hvilket vi gør ved at lave søgeordsanalyser på, hvad målgruppen søger på, når de skal optimere deres virksomhed. Så finder vi de emner, hvor Google har informations huller, da vi på den måde har mulighed for at ranke højere i søgeresultaterne, fordi konkurrencen om klikkene på den måde er lavere. Så vores content, som vi producerer til kunder i denne fase, har ikke nødvendigvis et direkte link over til Plandays produkt.
2. Consideration fasen: Her har vores content et mere fokus, som ligger tættere op af Planday produktet f.eks. hedder et blogindlæg The Easiest Way to Create Your Restaurant Employee Handbook”. Det er et eksempel på, at vi begynder at styre over på et mere internt fokus, da det er først skridt til at vi kan begynde at pushe vores produkt, som jo er et internt redskab. Et push kunne være at tilbyde en e-bog om medarbejderhåndtering til gengæld et lead.
3. Decision fasen: Det ultimative mål for vores blog er, at en besøgende skriver sig op til en trial på vores produkt. Så når vi kan se på vores HubSpot analyser, at en mulig kunde nærmer sig decision fasen, sender vi en mail til denne. Vi gør mailen personlig ved at bruge brugerens fornavn og skriver f.eks.: “Vi håber du har haft glæde af e-bogen - hvis du kunne lide den, så vil du måske også kunne lide disse to artikel om vores system, der kan hjælpe dig med din medarbejderhåndtering.”
For os handler det om hele tiden at producere bedre og bedre content. For vi kan se, at jo mere værdifuldt contentet er for vores målgruppe, jo mere tillid og engagement bliver vi belønnet med. Men det er en konstant proces at forbedre vores content-produktion – f.eks. i forhold til at optimere overskrifter, øge konverterings- raten og skabe mere præcise personaer.
Vi kunnet se en stigning af tillid og engagement fra målgruppen - men også en helt konkret stigning i antallet af besøgende, som ender med at blive købende kunder. I maj sidste år havde vi 1.208 unikke besøgende på vores side - i maj i år havde vi 21.067. I samme periode er vi gået fra 8 til 111 inbound leads og fra 0 til 20 inbound kunder.
Planday sigter efter at være verdens bedste alt i et-online vagtplanssystem. Plandays online system skal gøre vagtplanlægning og medarbejderhåndtering nemt, hurtigt og mobilt. Virksomheden er i 2012 og 2013 blevet tildelt Børsens Gazelle-pris. Du kan læse om virksomheden og finde bloggen på her.
Denne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #2. Du kan finde den og alle andre udgaver af magasinet her.
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.