I år har content marketing-strategi været et af de helt store emner branchen. Og en uundværlig del af din strategi er konkrete, målbare og realistiske mål. Nu får jeg det til at lyde som noget, man bare lige gør, hvilket bestemt ikke er tilfældet. Det kan ofte føles som rent gætværk, hvilket aldrig er en god strategi, når det kommer til succesen med dit hårde arbejde.
Her kommer den hjælpende hånd. Mike Lemire, der er inbound marketing-konsultant hos HubSpot, har skrevet et indlæg, hvor han via SMART-modellen giver dig værktøjerne til at lave en plan for dine marketingmål.
Som en bonus finder du i indlægget også en gratis skabelon, du kan downloade og implementere direkte i din egen planlægning. Du finder skabelonen her.
Allerførst - hvad er det lige, SMART-modellen er? Det er den model, som helt simpelt opstiller nogle specifikke rammer for de mål, du sætter dig. Med andre ord hjælper modellen dig til at sikre, at du har sat dig de rigtige mål, så du dertil kan anvende målene som reelle og troværdige KPI’er (key performance indicators).
Her er et overblik over betydningen af SMART-modellen:
I den følgende gennemgang vil SMART-modellen blive gennemgået i 5 trin med udgangspunkt i den skabelon, som du kan downloade gratis hos HubSpot. Er du ikke interesseret i skabelonen, kan du sagtens læse med alligevel.
Du skal skrive dine mål ned - det er ikke nok blot at have dem i dit hoved. I skabelonen skal du i den orange boks skrive et mål (med konkrete tal).
Hos HubSpot har de fundet ud af, at de fleste markedsføringsfolk har et af følgende tre mål:
Derfor vil du i skabelonen blive præsenteret for disse tre mål - vælg det, som beskriver din situation bedst.
Dette er det sværeste trin, og det er her, at skabelonen for alvor er en hjælp. Hvis f.eks. dit mål er at konvertere flere leads til kunder, kan du i skabelonen indtaste, hvor mange besøgende du har pr. måned og din nuværende konverteringsrate - og herefter udregner skabelonen et realistisk mål for dig. Bruger du ikke skabelonen, kræver det, at du selv foretager disse beregninger. Men husk, at det handler om ikke at basere dine tal på gætværk.
Ved at vælge konkrete deadlines for dine mål, er det langt nemmere bl.a. at overskue, hvor meget energi du skal lægge i dine sideløbende markedsførings-aktiviteter.
I dette trin vælger du, hvor mange timer du pr. uge vil afsætte til at nå målene. Her handler det om at være realistisk - vær sikker på, at dit team rent faktisk har de ressourcer og den tid, du har afsæt.
Ved at nedskrive dine største udfordringer, kan du allerede nu begynde at lægge en plan for, hvordan du skal tackle eventuelle forhindringer. Hvis du f.eks. ved, at kæden let hopper af din cykel, så er det en god ide at have et par handsker klar i tasken, så du hurtigt kan sætte kæden på igen, hvis uheldet er ude under cykelturen. På samme måde kan du planlægge dig ud af forhindringer for dine mål og således hurtigt komme videre.
I Mike Lemires indlæg kommer kan med en afsluttende bemærkning, som jeg tror er meget overset: Husk at planlægge at fejre det, når du har nået dine mål! Hvis du først fejrer det, når du står på endestationen, bliver det en meget lang rejse.
Læs hele indlægget her, hvor der også for hvert trin er illustrationer til, hvordan du trin for trin bruger skabelonen.
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.