Når du skal overbevise ledelsen i din virksomhed om, hvorfor content marketing er nødvendigt at komme i gang med, så er solide tal, der viser forretningsmæssige resultater uundværlige.
Desværre er en af de største udfordringer ved arbejdet med content marketing manglende evne til at måle effekten af indholdet.
Spørger man markedsføringsfolk, tyder meget på, at udfordringen især ligger i at identificere hvilke målinger og metoder, man skal anvende for effektivt at måle effekten af ens indsatser.
Det samme oplevede Pawan Deshpande, CEO hos virksomheden Curata (en tjeneste til at kuratere indhold) da han spurgte 24 content marekting-eksperter, hvilke målinger de fandt vigtigst til at vurdere content marketings effekt. De kom alle med vidt forskellige svar.
Derfor lavede han en model, hvor de forskellige typer målinger er inddelt efter fokus og kanaler. Så er det meget lettere at danne sig et overblik over, hvilke muligheder man skal overveje. I et indlæg på Content Marketing Institute går han trin for trin igennem modellens otte typer målinger.
1. Måling af forbrug. Fokus er her fokus på antallet af læsere, der forbruger dit indhold, hvilke kanaler de bruger samt hyppigheden af deres forbrug.
2. Måling af fastholdelse. Her bliver der set på, hvor effektiv du er til at fastholde dit publikums opmærksomhed ud over den indledende kontakt.
3. Måling af delinger. Det undersøges, hvilket content, der bliver delt, hvem der deler det og hvor, samt hvordan de deler det.
4. Måling af engagement. Dette er nøglen til at forstå, om dit indhold har en konkret effekt på dine læsere. Hvad gør de (hvis de overhovedet gør noget), efter at have læst dit indhold?
5. Måling af leads. Midten af salgstragten er det sted, hvor potentielle kunder bliver til leads. Derfor er det vigtigt at måle på, hvor mange nye leads, der bliver genereret, og om de eksisterende bliver rykket videre af dit content.
6. Måling af salg. Det giver lidt sig selv, men det er her i bunden af salgstragten, at der måles på, hvor meget salg, der rent faktisk er blevet genereret - og hvor mange mulige salg, som aldrig blev til noget.
7. Måling af produktion. Dette er en intern evaluering af dine content-indsatser. Det kan f.eks. være, hvor god dit team og enkelte teammedlemmer er til at overholde deadlines, hvor lang tid tager det at eksekvere en idé til et stykke indhold osv.
8. Måling af omkostninger. Punktet er et af de vigtigste (sikkert også hvis du spørger din ledelse), da du her kan få hjælpe til at beregne et afkast eller ROI for indholdet. Det indebærer alle udgifter i forbindelse med produktionen og distributionen af jeres content som f.eks. personaletid, udgifter til billeder, kanaler, software osv.
Herunder kan du se Pawan Deshpandes model:
Du kan læse hele indlægget her, hvor de otte typer målinger også er uddybet med tips og eksempler på konkrete værktøjer og kanaler.
Originalt billede: Pink Sherbet Photography / Flickr
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.