5 steps: Sådan øger du rækkevidde og engagement på dit content med betalt distribution

Mikkel Kruse

Lad mig gætte. Du er udfordret med brugerengagementet på dine sociale medier. Og rækkevidden på det content, du udgiver på Facebook, Instagram og LinkedIn bliver gradvist lavere og lavere.

Bare rolig. Du er ikke den eneste.

Mange virksomheder løber panden mod muren, når de deler indhold på sociale medier, fordi opslagsrækkevidden og brugerengagementet er lavere end nogensinde før. Faktisk anslås den organiske rækkevidde på Facebook til kun 1,2%.

Det er derfor nødvendigt, at du promoverer dit content for at øge rækkevidden og brugerengagementet.

Vi giver dig fem konkrete steps til, hvordan du får maksimal effekt ud af din marketingindsats med betalt distribution, og hvordan du bedst kommer i gang med at distribuere dit indhold.

Step 1: Skab fundamentet for din social media-indsats

Du skal starte med at definere fundamentet for din social media-indsats. Det lyder måske som en svær opgave, men i bund og grund kan det klares ved at besvare fire spørgsmål:

  1. Hvem er din målgruppe?
  2. Hvilken handling vil du have din målgruppe til at udføre?
  3. Hvor meget er den handling værd for dig?
  4. Hvor mange penge skal du bruge?

Når du arbejder med content-distribution, er det afgørende, at du ved, hvem din kernemålgruppe er. Ellers får du aldrig et betydeligt afkast af din marketingindsats. Det er derfor afgørende, at du er klar over, hvem det er, du gerne vil i kontakt med.

Jo mere præcis din målgruppedefinition er, desto bedre bliver resultaterne af din betalte annoncering.

Når du betaler for at placere en annonce i din målgruppes feed på eksempelvis Facebook, skal du selvfølgelig også definere hvilken handling, du gerne vil have målgruppen til at foretage sig.

Skal de besøge jeres website? Skal de downloade en E-bog? Eller skal de tilmelde sig et morgenseminar?

Med det på plads skal du finde ud af, hvad den handling er værd for dig. Det hjælper dig nemlig med at beslutte, hvor mange penge du skal bruge på din social media-kampagne.

Step 2: Planlæg din distributionsplan

Når fundamentet for din social media-indsats er på plads, er du klar til at planlægge din distributionsplan. Vi anbefaler, at du overvejer disse syv punkter, når du udarbejder din plan:

  1. Hvilke sociale platforme bruger din målgruppe? (Når de er i det rigtige mindset)
  2. Kan du varetage content-distributionen selv, eller skal du bruge en ekstern samarbejdspartner?
  3. Passer dit content og brand til platformene?
  4. Hvilke annonceformater tilbyder platformene? (video, billedkarrusel, diasshow ect.)
  5. Hvad koster det, og hvordan er prisstrukturen? (evt. inklusiv ekstern hjælp)
  6. Kan du finde proof of concept eller inspiration?
  7. Hvordan kan du måle performance og ROI?

Nogle af punkterne giver sig selv. Andre synes måske sværere at adressere. Det er dog vigtigt, at du er så grundig som muligt. Det betaler sig i sidste ende.

Vi anbefaler, at du lader dig inspirere af andre virksomheder og deres annoncering. Derudover er det også altid en god ide at finde proof of concept hos den platform, du overvejer at placere en betalt annonce på.

Har Facebook eksempelvis en case på leadgenereringsannoncer, som du kan relatere til?

Step 3: Skab et overblik over mulige social media-kanaler

Start med at lave en brainstorm hvor du noterer alle de sociale-platforme, du kan komme i tanke om. Derefter definerer du platformenes formål. Eksempelvis er Facebook god til både at generere trafik, reach og brand affinity.

På billedet ser du et eksempel på et overbliksskema.

Social Media Scheme

Step 4: Udarbejd din distributionsplan

Hos Brand Movers bruger vi altid med en distributionsplan, så vi kan bevare overblikket over vores forskellige social media-kampagner. Både med hensyn til formål, men også i forhold til budget, KPI’er og tests.

Social Media Plan

Hvis du følger vores distributionsplan, lover vi, at du er godt på vej til at få succes med din betalte annoncering. Du kan downloade planen lige her.

Download distributionsplanen her

Step 5: Eksekvér din distributionsplan

Nu er du nået til det sidste step i vores guide. Og det mest simple. Du er nemlig klar til at eksekvere din social media-distributionsplan.

champagne pop

Husk altid at overvåge din kampagne løbende og tilpas din indsats, hvis der er behov for det.

Sæt SMARTE mål for din social media-indsats

Mål danner fundamentet for din social media-indsats. Med mål kan du nemlig bevise effektiviteten af dine anstrengelser og blive motiveret til at give den en ekstra skalle.

Problemet er bare, at rigtig mange marketingafdelinger sætter mål, der ikke er målbare, uspecifikke, uopnåelige, irrelevante eller ikke har en specifik deadline.

Derfor skal du bruge SMART-modellen, når du sætter mål for din social media-indsats. Hvert bogstav i modellen står for en kvalitet, som dine mål skal leve op til. Dine mål skal være:

  • Specific (specifikke)
  • Measurable (målbare)
  • Attainable (opnåelige)
  • Relevant (relevante)
  • Timely (tidsbaseret)

Det er svært at måle en indsats, der ikke er specifik eller entydig. Derfor skal dine mål være formuleret, så der ikke hersker nogen tvivl om, hvad det er, der måles på. Dine mål skal også være målbare med de ressourcer, du har til din rådighed. Eksempelvis giver Facebooks Business Manager dig mulighed for at måle på konverteringer fra dine betalte annoncer.

Dine mål skal være ambitiøse, men de skal også være realistiske at indfri. Ellers bliver det hurtigt surt, når virkeligheden melder sig. Selvfølgelig skal dine mål også være relevante i forhold til din marketingstrategi.

Sidst men ikke mindst skal du have en deadline for, hvornår dine mål skal være indfriet. Ellers kan du ikke prioritere dine ressourcer og evaluere din indsats.

Lad os tage et eksempel på et SMART-mål:

Du skal øge dine månedlige website-klik med 10 pct. fra 100 til 110 ved udgangen af 2019.

En case fra Brand Movers’ nyhedsbrev

Selvom dine potentielle kunder har skrevet sig op til at modtage dit nyhedsbrev, er det langt fra sikkert, at de åbner dine emails.

For et par måneder siden besluttede vi derfor at lave et eksperimentet med betalt distribution for at øge åbningsraten på vores nyhedsbrev.

Vi havde lige udsendt et nyhedsbrev om betalt distribution, som performede bedre end gennemsnittet med en åbningsrate på 43.8 pct og en click rate på 10.9 pct. Normalvis ligger vores åbningsrate et sted mellem 30-40 pct.

Newsletter metrics

Brand Movers Newsletter

Et par dage efter vi sendte nyhedsbrevet, segmenterede vi vores nyhedsbrevsliste og lavede to nye lister. En liste med abonnenter som ikke havde åbnet det specifikke nyhedsbrev, og en liste med abonnenter som havde åbnet det, men ikke havde klikket på vores historier.

Vi præsenterede herefter de to “målgrupper” for vores historier ved hjælp af Facebook-annoncer, hvilket resulterede i en click rate, som voksede med yderligere 7 pct. for den nette sum af 100 kr.

Brand Movers mobilannonceOg det er jo fantastiske resultater for meget små penge. Og klart et eksperiment som vi vil anbefale alle med et nyhedsbrev at prøve.

Men hvad koster betalt distribution så?

Annoncering kan koste alt fra et par hundrede kroner til flere millioner. Det er derfor umuligt at give et konkret svar på, hvor mange penge du skal bruge til din social media-indsats.

Hvor meget du skal bruge på betalt distribution, vil altid være bestemt af hvem din målgruppe er, hvad du vil have dem til at gøre, og hvor meget deres handling er værd for dig.

Vores anbefaling er, at du prøver dig frem. Som vist kan du få stor effekt for bare 100 kr., hvis du er præcis nok med din segmentering af målgruppen.


Bliv klogere på dine muligheder med annoncering

Hos brand Movers hjælper vi dig gerne med at blive klogere på, hvordan betalt distribution kan skabe værdi for din virksomhed. Tøv ikke med at kontakte os for et uforpligtende møde, så vi kan vise dig, hvordan betalt distribution kan øge trafikken til dit website og rækkevidden på dit content.

Book dit møde om betalt distribution her

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Distribution

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.