Hvis ikke du målretter din marketingindsats og personaliserer indholdet, så er det svært at ramme dine leads i hjertekulen hver gang. Hvis ikke du kan tracke eller analysere dine leads’ adfærd og aktiviteter, er det på kanten til at være umuligt at effektivisere dine marketingaktiviteter og få mest ud dit budget.
Marketing automation er det nye sort, og det er der god grund til, for styrken i automatiserede processer er svær at overvurdere. Med marketing automation kan du både tiltrække og pleje potentielle kunder og kvalificere dem med relevant indhold hele vejen igennem købsrejsen.
Alt sammen gør du uden at skulle tage beslutninger på individplan og gøre tingene manuelt hver gang. Marketing automation kræver blot digitale systemer, som kan hjælpe dig med at opsætte og styre dine processer.
Vi gennemgår seks forskellige alt-i-en marketing-automatiseringsværktøjer herunder:
Vi gennemgår derefter følgende marketingaktiviteter, som du med fordel kan benytte værktøjerne til:
Arbejder du med marketing automation, eller skal du i gang med det, bør du vide, hvilke aktiviteter, du med fordel kan styre med et automatiseringsværktøj.
Det er ikke nødvendigvis alle, som har brug for værktøjer til samtlige områder og aktiviteter. Det er noget, du må finde ud af i forhold til din virksomheds marketingindsats, budget, mål og behov.
Her følger imidlertid en liste over marketingaktiviteter og -områder, som du kan vælge at benytte automatisering til. Senere i indlægget går vi mere i dybden med nogle af områderne:
Som du kan se, er der mange områder, hvor du potentielt kan automatisere processer. Hvis du skal arbejde med særskilte værktøjer til hvert område og aktivitet, kan det let blive en uoverskuelig opgave.
Det vil kræve indsigt i mange systemer og funktioner, et hav af logins, spild af ressourcer og en iboende risiko for ikke at kunne justere og effektivisere dem alle løbende.
Derfor er det første marketing-automatiseringsværktøj, som vi vil beskrive, de platforme, som samler dine forskellige aktiviteter og automatiserede processer. Sådanne platforme findes der nogle stykker af, men vi vil nu give dig overblikket.
Med en platform udviklet specifikt til marketing automation får du adgang til en bred vifte af automatiseringsværktøjer i ét system. Det giver dig bedre overblik at have aktiviteterne samlet og gør det nemmere at benytte erfaring og data til at justere de forskellige indsatser.
Som nævnt findes der flere platforme, der giver dig disse fordele, men for os hos Brand Movers er der især én platform, vi synes, der gør det lidt bedre end de andre - nemlig HubSpot.
Vi er nok lidt farvede i vores vurdering af HubSpot, eftersom vi er Guld Partners, men derudover er HubSpot også generelt den mest populære platform til marketing automation.
HubSpot samler alle de værktøjer, du har brug for i din marketingindsats, men platformen byder også på:
Dette er én af de helt store fordele ved HubSpot. Det er nemlig ikke kun en platform for marketing men for alle afdelinger i din virksomhed.
Det, der for alvor adskiller HubSpot fra de andre, er den enorme brugervenlighed, som gennemsyrer HubSpot. Når du får adgang til så mange funktioner og så meget data på en og samme tid samlet et sted, er det nødvendigt, at det alt sammen bliver præsenteret på en måde, som umiddelbart giver mening.
Det skal helst ikke kræve måneders oplæring at tage platformen i brug. Derfor får din virksomhed med HubSpot en platform, der er designet ud fra den gennemsnitlige marketing- og salgsmedarbejder, og som ikke kræver stor teknisk viden for at komme i gang.
HubSpot kan skaleres efter din virksomheds behov, og er du nysgerrig på om HubSpot kunne være noget for dig og din virksomhed, så hjælper vi gerne med en afklaring.
Du kan begynde med at tage vores HubSpot test, som afdækker og identificerer din virksomheds behov, hvorefter dette sammenholdes med, hvad HubSpot kan levere. Prøv selv - det tager kun tre minutter.
Vi vil nu gennemgå fem andre udbydere af alt-i-én marketing-automatiseringsværktøjer, så du kan sammenligne og få en indsigt i markedet. De næste fem vi vil præsentere er:
Kernen i marketing automation er opsætning og styring af automatiserede workflows, som trin for trin fører en potentiel kunde gennem købsrejsen.
Omnisend adskiller sig fra mange andre platforme ved, at du kan tilføje forskellige kanaler til samme workflow. Du behøver altså ikke sætte et flow op særskilt for Facebook, e-mail og måske sms.
I stedet laver du ét flow og tilføjer de relevante kanaler, og derefter sørger systemet for, at potentielle kunder møder dit flow på en kanal, de er vant til at benytte.
Platformen Marketo er ejet af Adobe og indeholder alt, du skal bruge til din marketingindsats. Hvad enten du har brug for online annoncering, social media marketing eller marketing målrettet specifikke virksomheder med personaliseret indhold, har du adgang til de nødvendige systemer og funktioner med Marketo.
Marketo adskiller sig fra HubSpot ved, at denne platform kræver integrationer eller andre værktøjer til at understøtte den samlede marketingindsats med salg og kundeservice.
Det vil altså sige, at vil du gerne have dine salg-, kundeservice- og marketingindsatser samlet ét sted, så er Marketo ikke et godt valg. Men har du brug for et system til at lave e-mail-nurturing flows og generel marketing automatisering, så kan Marketo være et godt valg for dig og din virksomhed.
Eloqua er en del af Oracle og har et eksplicit fokus på B2B-marketing. Så hvis dét er vigtigt for dig, kan Eloqua være en løsning.
Eloqua lægger desuden vægt på at kunne integreres med andre systemer, så hvis du for eksempel i forvejen benytter et e-mail-værktøj, som du er glad for, er der en chance for, at du kan fortsætte med at benytte dette værktøj, hvis du vælger Eloqua som platform.
Ligesom Eloqua er Pardot udviklet med B2B i tankerne. Pardot indgår desuden i Salesforce’ produktpakke.
Det betyder, at du kan integrere Pardot med Salesforce’ andre systemer og således få et samlet system på tværs af salg og marketing.
Active Campaign er en automatiseringsplatform, som er målrettet e-commerce, B2B og B2C. De tilbyder automatisering inden for alle dele af marketing herunder at:
Nu hvor vi har fået de primære platforme på plads, ser vi i de næste afsnit nærmere på værktøjer, som fokuserer på specifikke marketingaktiviteter. Det første omhandler e-mail marketing automation.
Når snakken falder på marketing automation, er noget af det første, folk typisk tænker på, e-mail marketing automation.
Det er en af de ældste discipliner inden for marketing automation, og værktøjerne til disse aktiviteter er samtidig nogle af de billigste. Det betyder mange begynder deres rejse ud i marketing automation med at automatisere deres e-mail indsats.
E-mail marketing værktøjer muliggør tre primære ting:
Som du ved, spiller personaer en central rolle i dit arbejde med email marketing automation. Det er nemlig essentielt at ramme den rigtige modtager med relevant indhold på det rigtige tidspunkt i overensstemmelse med din strategi.
Du kan læse her, hvordan du via seks trin laver din ideelle personaer, eller hvordan du giver dem et eftersyn. Vi anbefaler at opdatere din personaer hvert halve år, måske er det ved at være tid?
Hvis du har haft succes med e-mailkampagner på trods af, at de blev sendt ud manuelt, så vil det formentlig være en rigtig god idé at investere lidt i én af de følgende værktøjer, som nu vil blive introduceret. Så sparer du tid og har mulighed for at dykke ned i data på en overskuelig måde.
Vi vil nu præsentere fem velkendte værktøjer til e-mail marketing automation:
Mailchimp er et af de første og stadig et af de bedste værktøjer. Værktøjet kan alt inden for automatisering af e-mails.
Du kan f.eks. sende mails ud fra triggers, som bygger på leads adfærd, eller sende mails ud til højt-engagerede læsere på det rigtige tidspunkt, samt slå e-commerce fra hos dine leads.
Constant Contact er perfekt til mindre virksomheder og non-profit, fordi der er skåret nogle features fra, som betyder, at det er mere overskueligt, men uden du savner de essentielle funktioner i din e-mail strategi.
Du kan via den mindste pakke på fem brugere både sende ubegrænsede e-mails, få gratis e-mail templates, sende sign-up forms, tracke og rapportere data samt udarbejde simpel e-commerce marketing.
Customer.io er god, hvis din virksomhed er abonnementsbaseret, da Customer.io hjælper dig med at holde kontakten til kunderne gennem hele deres tid som abonnent.
Customer.io integrerer direkte med Python, Go og Ruby og delvist med Segment, Zapier m.fl.
Automizy fokuserer på åbningsraten for dine e-mails og tilbyder samtidigt en række funktioner, så du kan forbedre antallet af åbnede mails. Med Automizy kan du også lave landing pages, sign-up forms m.m.
Automizy bruger desuden kunstig intelligens til at optimere subject line på dine e-mails for at øge åbningsraten.
Automizy integrerer med mange systemer inden for både salg, e-commerce, automatisering m.fl. Værktøjet integrerer med f.eks. Zapier, Beacon, Card2WP, Salestools og mange andre.
Drip er god, hvis du har en webbutik, da Drip kan integreres med dine e-commerce værktøjer herunder Shopify, WooCommerce og BigCommerce.
Du kan også skabe personaliserede kampagner og e-mails, som er baseret på dine kunders adfærd i din webbutik.
Nu hvor vi har fået automatiseringsværktøjerne til e-mails på plads, vil vi i næste afsnit præsentere dig for automatisering af sociale medier, som med stor fordel er en marketingindsats, du bør automatisere.
Sociale medier bliver i dag både brugt til organisk og betalt distribution. Det er samtidig kommunikationskanaler, der tillader direkte kommunikation med nye potentielle kunder, og sociale medier er derfor interessant for både marketing, salg og kundeservice.
Der findes desuden adskillige sociale medier i dag, og det kan være en udfordring at udnytte potentialet fuldt ud, da de fungerer forskelligt, og dataet er isoleret på hver platform i stedet for at være samlet ét sted.
Derfor er det typisk en god idé for en virksomhed at have et system, der indsamler al data ét sted for at skabe et samlet overblik.
På den måde kan du sammenligne performance og se reach, samt du sparer tid ved ikke at skulle gå ind på hvert socialt medie.
Vi vil nu introducere de tre mest brugte systemer til at automatisere sociale medier:
Hootsuite er omfattende, fordi det indeholder alle de funktioner, som du får brug for til at opsætte, monitorere og udvikle distribution af content samt annoncering på de sociale medier. Du kan også holde øje med kommentarer, direkte beskeder og meget andet.
Buffer er primært et værktøj, som gør det muligt at planlægge og udgive content, men nyere funktioner tillader dig også at samarbejde med andre dele af virksomheden om f.eks. kundernes henvendelser.
Sprout Social har et veritabelt hav af funktioner, som udover marketing også dækker kundeservice og employee advocacy samt indsamling og analyse af data. Sprout Social egner sig desuden til at arbejde i teams med social media marketing.
Har du endnu ikke lavet en strategi til dine sociale medier, så download vores tjekliste her, og se, om du har det hele med. Ellers kan du læse, hvordan du via seks trin udarbejder din strategi her.
En effektiv købsrejse, eller lead nurturing flow, er afhængig af, at der bliver fulgt op på leadet på det rigtige tidspunkt, og det kan være svært uden automatiserede processer.
Med værktøjerne vi introducerer i dette afsnit kan du opsætte processer for både leadgenerering, lead scoring og lead nurturing, men lad os først ridse de tre discipliner op.
LeadgenereringEr den betegnelse, der bruges, når der indsamles informationer om potentielle kunder. Du kan også definere det som konverteringsprocessen af brugere til leads.
Lead scoringEr en måde at automatisere lead-behandling. Det giver især mening at automatisere denne del, hvis man får mange leads ind. Man definerer et leads forskellige online-aktiviteter i point, som derefter udregnes til samlet score f.eks. er et “book et møde” mere værd i point end at læse et blogindlæg. Lead scoring giver marketing og salg et indblik i, hvor langt leads er i salgstragten, altså mellem interesse, beslutning og konvertering.
Lead nurturingEr en teknik, som skaber gode relationer og tillid mellem dine leads og din virksomhed. Lead nurturing skal sørge for at dine leads har en god oplevelse på købsrejsen, når de er i kontakt med din virksomheds services, produkter og ydelser.
Læs mere om leads i vores artikel: Hvad er et lead, og hvad er leadgenerering?
I den digitale kunderejse kan du se, hvilke potentielle kontaktpunkter dine leads kan have med dig, dine ansatte og din virksomhed. Hvis du gerne vil vide mere om kunderejser inden for B2B, B2C, e-commerce eller retail, så kan du se nogle eksempler her.
Vi har udvalgt tre værktøjer, som giver dig mulighed for at styre hele lead nurturing flowet.
De mest relevante værktøjer er:
Leadfeeder indsamler og kategoriserer oplysninger om dine potentielle kunder, der besøger din virksomhed online. Du får et overblik over kunderne og kan opsætte automatiske processer for, hvem der skal følge op på en given kunde.
Act-On forbinder potentielle kunders online aktivitet med din virksomheds marketing- og salgsafdeling. Det gør det nemmere at udpege interessante leads.
LeadSquared har fokus på lead nurturing, hvor du kan opsætte triggers for din marketingindsats og automatisere handlinger, som skubber kunden videre på købsrejsen i den retning, som du ønsker.
Med LeadSquared kan du i din omni-channel-kommunikation opsætte triggers på din valgte kanal f.eks. e-mail, SMS, opringning m.fl. Disse triggers udløses ud fra databaseret aktiviteter, som dine leads foretager sig digitalt.
Det er ikke ualmindeligt at annoncere på sociale medier, Google Ads og på native kanaler, men det er almindeligt, at de fleste virksomheder distribuerer indhold og har data flere steder på deres betalte distribution.
Derfor er det vigtigt, at man har et automatiseringsværktøj, som skaber et samlet overblik over ens kampagner og dermed bedre rapporteringsmuligheder af indsamlet data.
Annoncering i dag handler om at kunne holde øje med udviklingen og reagere, når tendenser viser sig, for på den måde at udnytte budgettet bedst muligt og sikre en høj ROI. Det kræver indsigt i, hvad der foregår online og mulighed for nemt at optimere kampagnerne.
Vi har valgt at introducere dig for fire systemer, som automatiserer kampagner:
AdRoll er formentlig et af de bedst kendte værktøjer til at håndtere digital annoncering. Værktøjet kan nemlig styre kampagner på alt fra sociale medier til e-mail og display.
Derudover kan du med AdRoll forlænge kommunikationen med kunderne gennem re-targeting, da AdRoll sørger for at forblive top of mind ved at kombinere dine annoncer med målrettede e-mails.
Metadata.io er et af de eneste værktøjer, som giver dig mulighed for at arbejde med marketing målrettet B2B-virksomheder.
I Metadata.io kan du nemlig matche personlige e-mails med legitime forretnings-e-mails for derefter at matche dem med Metadatas database med 1,5 mia. B2B-profiler.
Metadata.io integrerer desuden med andre systemer f.eks. LinkedIn, HubSpot, Quora, Marketo, Eloqua, Sales Force m.fl.
Zalster håndterer annoncering på sociale medier, primært Facebook og Instagram. Zalster indeholder flere funktioner end mediernes egne systemer, når det kommer til eksempelvis rapportering og kreative værktøjer.
Trapica hjælper dig på de sociale medier ved at benytte kunstig intelligens til at finde den mest specifikke og relevante målgruppe.
Marketing automation er fantastisk, hvis du interesserer dig for loyalty and referral marketing. Hvis du vælger at automatisere sin loyalty og referral marketing, kan du måle på dine indsatser, din omtale og engagerer dine kunder.
Det er en marketingdisciplin, som ofte bliver overset, men er en vigtig del af inbound marketing, da de tilsammen omhandler at øge og vedligeholde dine kunder, samt udnytte positiv omtale, dvs. word of mouth.
Loyalty marketing
Er grundlæggende en strategi, som bygger på at øge og vedligeholde eksisterende kunder gennem fordelagtige initiativer for kunden f.eks. gratis gaver, rabatkoder og eksklusive tilbud.
Formålet med loyalty marketing er at skabe tillid ved at belønne kunderne for deres engagement og loyalitet for ens virksomhed.
Referral marketing
Er en strategi, som ønsker at skabe word-of-mouth hos eksisterende kunder. Det vil sige at du som virksomhed laver initiativer, som fremmer dine kunder til at anbefale og introducere deres familie, venner, kontakter og samarbejdspartnere til at blive nye kunder hos dig.
Det handler altså overordnet set om at få kunder til at dele deres gode oplevelser i deres netværk enten fysisk eller online ved at dele billeder på Instagram, tagge og kommentere på Facebook eller anmelde på platforme som TrustPilot.
Hvis dine kunder skal dele deres gode oplevelser kræver det dels, at du opfordrer dem til at dele deres oplevelse, og at du gør processen så nem som mulig for kunderne.
Vi vil nu introducere tre værktøjer, som kan automatisere loyalty og referral marketing:
TapMango er en loyalitetsplatform, der gør det nemt at strukturere belønninger og inspirere til at anbefale virksomheden.
TapMango gør brug af gamification ved at inddrage spilelementer, når dine kunder omtaler din virksomhed og jeres produkt. Det kan f.eks. være gennem point, tilbud og kuponer, som de kan vinde, når de omtaler jer.
Værktøjet kan derudover integreres med POS-systemerne Toast, Vend, Mindbody, Clover m.fl.
Referral Rock et en referral platform, som hjælper dig med at være proaktiv og få fat i kunderne med henblik på refer-a-friend eller influencer marketing.
Værktøjet kan integreres med HubSpot, SalesForce, MailChimp, Marketo og mange flere.
Ambassador er en anden referral platform, som grundlæggende har de samme funktionaliteter og features som Rock Referral.
I Ambassador kan du opsætte belønninger og incitamenter samt teste dem, så du lærer, hvad der virker bedst for dine kunder.
Værktøjet kan integreres med HubSpot, SalesForce, Mailchimp, Campaign Monitor m.fl.
Som du kan se, er der mange værktøjer og mange funktioner, som du potentielt skal have adgang til og lære at bruge. Det er derfor, at vi ofte anbefaler en samlet platform til din marketing automation for at få flere leads, mere trafik og flere glade kunder.
Som nævnt anbefaler vi HubSpot, og vi tager gerne et uforpligtende møde om mulighederne for din virksomhed.
Hvis du kan nikke genkendende til følgende standpunkter, er det måske på tide at tage fat i os:
Vi kan bl.a. hjælpe dig med opbygge stærke lead nurturing flows, samle dine SoMe-aktiviteter et sted, opsætte målbare kampagner og udarbejde en strategi.
På den måde kan du monitorere alle dine automatiserede marketingaktiviteter et sted - og vi skal nok hjælpe dig med, at I når jeres mål.
Bestil et gratis audit af jeres HubSpot-portal, og lad vores konsulenter afdække, hvad der virker for jer, og hvor I vil kunne drage yderligere fordel af HubSpot.
disse indlæg om Marketing Automation
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.