Content marketing kan kun fungere, hvis det udspringer af kundernes behov. Problemet er bare, at det som regel er marketingafdelingen, der får hele ansvaret for at implementere og drive content marketingindsatsen. Hvorfor er det et problem? Fordi marketingafdelingen ikke nødvendigvis er i kontakt med kunderne på daglig basis. Det er til gengæld afdelinger som support og salg. Derfor er det vigtigt, at du bygger din content marketing-indsats på en content-kultur, der gennemstrømmer hele virksomheden.
Vi har spurgt Marcus Sheridan om, hvordan man skaber en content-kultur, der går på tværs af en virksomheds afdelinger.
Jeg ser på det sådan her: Der findes programmer og kulturer. Programmer er noget, din chef får dig til at gøre, og du gør det i seks måneder. Og så dør det. Programmer er meget kortlivede.
Og så er der kulturer. Kulturer er en del af din organisation. Og hvis vi ser på, hvad content marketing virkelig er, er det ideen om, at der findes en lærer i hver enkelt af os. Og det vi har at sige er værdifuldt og kan gøre en forskel. Hvis vi forstår det, kan vi udbrede en kultur, hvor vi er lærere og kommunikatører i vores organisation, og så er du nærmest ustoppelig som virksomhed. Og det er det punkt, du skal nå hen til.
Det kræver fire ting:
For det første skal du have buy-in fra ledelsen. Hvis ledelsen ikke er med, får du nogle seriøse udfordringer. Det fungerer ikke uden. Det skal komme oppefra og ned, når det kommer til at skabe en content-kultur.
For det andet skal du have buy-in fra de ansatte også. Faktisk skal det at hjælpe med content marketing-indsatsen være en del af deres jobbeskrivelse. Hvis de ser på det som: “Hvis jeg når det i dag er det ok, eller går det også nok” – går det ikke. Alle er i marketing.
Den næste du skal have har jeg set utallige eksempler på mangle. Du skal have en katalysator. En content-cheerleader. Du kan kalde den person en Chief Content Officer, content manager – jeg er ligeglad, hvad du kalder den person. Men den person skal være dygtig. Det skal være én person, og personen skal være den centrale ressource, man kan gå til, når man skal finde ud af alt om virksomhedens content. Alt indhold passerer gennem denne person, og personen hjælper de andre medarbejder i processen med at blive en lærer, underviser og content-producent.
Og endelig: Hvis du beder dine medarbejder gøre noget, skal de kunne følge din vision. Derfor er en workshop næsten altid uundgåelig. Når jeg kommer til Content14, laver jeg en workshop, og alle vil gå derfra og tænke: Det var lige præcis det her, jeg havde brug for. Men det er ikke nok, hvis alle på den workshop forstår det.
Så pointen er, at ledelsen skal forstå visionen, der i sidste ende består af tre ting:
Hvis ledelsen forstå de tre ting og kan kommunikere det på en workshop, bliver din content-indsats en succes.
Det var derfor Steve Jobs underviste sin ansatte, hver gang et nyt produkt kom på gaden, hvor han kommunikerede visionen bag produktet. Det samme skal ske, hvis du vil skabe din egen content-kultur. Jeg har testet det igen og igen. Virksomheder der laver en workshop for hele organisationen, der forklarer hvad content marketing er, hvordan det fungerer og hvorfor det skal implementeres har fænomenalt mere succes.
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.