Jay Baer var en af hovedtalerne på Content14. Da han kom ned fra scenen tog vi ham til side og bad ham opridse hovedpunkterne fra oplægget.
“Det var fantastisk at tale til Clever Content Conference i den bedste by i Europa - København! Jeg talte om Youtility: Hvordan du gør din marketing så brugbar, at folk ville betale for den.
En af de store udfordringer, virksomheder har i dag, er, at de er begyndt at lave content, og det er godt, men der er så meget af det, at spørgsmålet hurtigt bliver: Hvordan står du ud fra mængden? Hvordan får du dit indhold ud til brugerne, så bruger det og deler det?
Jeg tror, at løsningen er, at man ikke bekymrer sig så meget om at være fantastisk men i stedet fokusere på at lave content, der er brugbart, og som dine brugere rent faktisk efterspørger.
Den gode nyhed er, at der er masser af gode eksempler på den slags indhold – også her i Danmark. Danmark er et af de lande i verden, hvor content marketing ser ud til at have en meget lys fremtid, fordi historiefortællingen er rodfæstet i landets historie, der går tusindvis af år tilbage. Det betyder, at historiefortællingen er en del af kulturen, og det kan man virkelig mærke.
En virksomhed som Mærsk Line er et rigtig godt eksempel på en dansk virksomhed, der både laver fantastiske Youtility og social media. Hos Mærsk Line er de rigtig gode til at fortælle historier - især i meget små brudstykker. Og selvom det er en stor og indviklet virksomhed, siger de ikke: “Hey, lad mig nu fortælle alt om vores globale virksomhed”. Nej, de siger f.eks.: “Se det her billede – det giver dig en forsmag på den store historie”.
Og så er der Jyske Bank og deres online tv-kanal. Her fortæller de ikke kun historier om de finansielle markeder eller bankvirksomhed. De fortæller historier om teknologi, markedsføring og alle mulige slags virksomheder. Tilsammen fortæller det en større historie om brandet. Og det er noget af det, sofistikerede content marketers bliver bedre og bedre til – at fortælle historier der er større. Ikke bare historier om deres produkter og ydelser – men historier om et større emne, som folk faktisk interesserer sig for.
Når man laver content marketing og skaber et værktøj, der kun handler om ens produkt eller ydelse, har vi et andet navn for det. Det er ikke content marketing. Det er en brochure. Og en brochure er noget man bare smider væk igen. Derfor tager kloge content marketers udgangspunkt i det, deres kunder i virkeligheden har brug for. I mange tilfælde er det ikke jeres produkter eller ydelser. Det er noget større.
Som marketer er det en fantastisk mulighed at få lov og ressourcer til at arbejde som en dokumentarist eller journalist ville arbejde. Det har aldrig været mere interessant og spændende at være content marketer, og mine venner hos Brand Movers er garanter for den bevægelse i Danmark. Jeg er virkelig glad for at være en del af Content14 og kan ikke vente til næste år - jeg kommer tilbage! På den ene eller anden måde.”
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.