Hvad skal du være opmærksom på i din SEO-strategi for 2023?

Matti Ljungberg

Året 2022 var med SEO-øjne præget af et fokus på bedre brugeroplevelser og højere kvalitet af indholdet. Langt de fleste af Googles opdateringer fokuserede på at sikre, at sider med en god brugeroplevelse og indhold af høj kvalitet fik den bedste ranking.

2023 bliver overordnet præget af de samme tendenser, men med den tilføjelse, at det vil blive lettere for nye sider at konkurrere med ældre sider, hvis kvaliteten af indholdet er god nok.

Men hvordan kommer 2023 til at se ud mere konkret? Hvad skal du være opmærksom på i din SEO-strategi for 2023? Det forsøger jeg at give nogle svar på i dette blogindlæg ved at stille mig selv nogle spørgsmål.

Lad os komme i gang.

Hvad skal virksomheder vide eller have øget fokus på i forhold til SEO i 2023?

Alle virksomheder skal have øget fokus på og vide mere om SEO fremover, men hvis jeg skal afgrænse det lidt, er det især virksomheder, hvor kunderne har en længere købsrejse, som indebærer en masse research, og hvor rejsen kan variere i længde fra en uge til et år.

Grunden til, at jeg siger, at alle virksomheder skal have øget fokus på SEO, er, at det også er vigtigt at vide, hvornår SEO ikke er nødvendigt. 

Organic search er ofte den bedste kilde til konverterende trafik, og bliver det gjort korrekt har organic search en meget højere ROI end paid ads. Men. Organic search har også nogle meget klare begrænsninger:

  1. Organic search kan kun bruges til at svare på spørgsmål, der allerede eksisterer.
  2. Organisk trafik er kun en pull-kanal.
  3. Du kan ikke skabe demand med organisk trafik.

Der er også stor forskel på, hvilken form for SEO der er behov for i forskellige markeder.

Når det kommer til long form content, har SEO den bedste ROI i markeder, hvor produktkompleksiteten er relativt høj, og hvor den potentielle kunde stiller mange spørgsmål før købet. Madrasser er et godt eksempel. Man ser ofte en lang researchfase, inden kunden foretager et madraskøb. Ofte vil kunden have søgt på ting som:

  • Bedste madrasser til høje mennesker
  • Hvordan skal jeg sove, hvis jeg har rygproblemer?
  • Skal jeg sove med en pude mellem mine ben?
  • Bedste madrasser, hvis jeg sover på siden
  • Fordele ved en madras med memory skum

Der er stor forskel på, hvor langt de forskellige søgetermer er fra det endelige køb, men at svare på spørgsmålene på din side vil lede til en langt højere konverteringsrate på dit produkt.

Hvilke virksomheder er SEO især vigtigt for i 2023?

Det drejer sig især om om B2B- og SaaS-virksomheder samt virksomheder, der arbejder med tungt maskineri eller makeup/skincare. 

Alle disse virksomheder har en ting til fælles: Der er ofte en researchfase inden købet.

Google er blevet bedre til at adskille long-tail keywords for engelske søgninger, men også for mindre sprog. Nu ser vi ofte, at den klassiske guide-blogppost “Alt du skal vide om X” ranker på færre keywords, end den gjorde for et år siden. Årsagen er, at disse altomfavnende blogposts ofte er kopieret eller omskrevet fra en konkurrent samtidig med, at de sjældent er særligt brugbare for kunden.

Eksempel:

Hvis du sælger mascara online, ville du for 2-3 år siden se “Alt, du skal vide om mascara” ranke på en lang række keywords. I dag går den trafik til mere specifikke sider som “Bedste vandfaste mascara”, “Den bedste mascara til en dag på stranden” og “Mascara til folk med korte øjenvipper”.

Hvorfor har det ændret sig?

Brugerne er blevet bedre til at bruge Google til at få mere præcise søgninger. Google selv er også blevet bedre til at vise resultater med bedre E-A-T parametre (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) sammenlignet med høj PageRank. Yderligere er Googles indeksering og SERP blevet bedre med BERT og SPAM opdateringerne. På toppen af det hele er der kommet større konkurrence på high-volume og high converting keywords.

Forudser du nye store opdateringer eller mere af det samme i 2023?

Hvis man ser på de seneste år, har opdateringerne mest fokuseret på at sikre, at det bedste indhold bliver vist i SERP og afindeksere content, som har lav værdi eller dårlig kvalitet.

Jeg forventer, at Google vil fortsætte med at blive bedre til at genkende AI-genereret indhold, scraped content og andre former for indhold af lav kvalitet og dermed afindeksere det. 

Jeg forventer også, at PageRank vil have mindre betydning i fremtiden, og at vi vil se større vægt på autoritet og ekspertisemetrics som:

  • Time in market
  • Subject coverage
  • Ekspert- og forfatterprofiler

Disse metrics kombineret med de generelle user experience metrics fra Core Web Vitales (CWV) updaten vil efter min mening have højere ranking-værdi, end de har nu.

Hvilke 2022 SEO-strategier forventer du vil fortsætte med at være vigtige i 2023?

Gode brugeroplevelser både gennem CWV og gennem content af høj kvalitet vil fortsat være vigtige.

Fokus på at bygge din ekspertise gennem forfatterprofiler, ved at bruge eksperter og ved korrekt intern linking, vil også fortsætte med at være centralt og endda blive endnu vigtigere i 2023.

Derimod vil der være mindre fokus på at lave indhold baseret på den klassiske keyword-analyse, men mere fokus på at lave indhold til alle stadier af købsrejsen.

Det er i dag vigtigt, at virksomheder har svar på deres kunders potentielle pain points tilgængelige online. Det kan være, når kunden er i research-fasen eller, når købet er foretaget. Alt har en værdi og større kundetilfredshed leder til en højere konverteringsrate.

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om SEO

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.