»Dette er OASIS. Det er et sted, hvor virkelighedens grænser er din egen fantasi. Du kan gøre hvad som helst, hvor som helst. (...) Surf på en 15 meter høj monsterbølge på Hawaii. Stå på ski ned ad pyramiderne. Bestig Mount Everest med Batman. (...) Folk kommer til OASIS for alle de ting, de kan gøre, men de bliver på grund af alle de ting, de kan være: Høje, smukke, skræmmende, et andet køn, en anden art, live action, tegneserie. Det er altsammen op til dig. (...) Bortset fra at spise, sove og pauser på badeværelset, uanset hvad folk vil gøre, så gør de det i OASIS. Og da alle er her, er det her, vi møder hinanden. Det er her, vi får venner.« – Wade Watts, Ready Player One
I 2045 bruger det meste af menneskeheden OASIS. En virtual reality-simulation, hvor de kan flygte fra den virkelige verden. Være præcis dem, de ønsker at være. Gøre præcis det, de gerne vil. Et slags meta universe. Et metaverse.
Det kan godt være, at Steven Spielbergs film “Ready Player One” fra 2018 stadig er science fiction, men fremtiden er tættere på end den nogensinde har været.
Metaverset er på vej. Vi lever i en tid, hvor virtual reality og augmented reality ikke længere er noget, vi fantaserer os til eller ser i science fiction-film. Det eksisterer.
Men hvad er metaverset, og hvad betyder det for content marketing? Det skal vi se nærmere på i dette blogindlæg.
Hvad er metaverset?
Metaverset og Web 3.0
Eksisterer metaverset?
Små metaverser findes allerede
Hvad betyder metaverset for content marketing?
5 tips til content marketing i metaverset
Vær klar, men gå ikke i panik
The Metaverse, eller metaverset på dansk, er ikke et nyt begreb. Det blev opfundet af science fiction-forfatteren Neal Stephenson i bogen “Snow Crash” fra 1992.
Metaverse er en sammentrækning af ordene “meta” og “univers”, og begrebet dækker over en altomfattende, delt verden, hvor brugere frit kan interagere med hinanden. Tanken er, at metaverset på sigt bliver en regelmæssig, endda konstant, del af vores hverdag. Der findes ikke en fuldstændig fælles definition af begrebet, da der er flere holdninger til det, men typisk omfatter metaverset komponenter som:
Virtual reality er centralt i metaverset. Virtual reality er en computergeneret simulation af et miljø, som man kan interagere med ved hjælp af særligt udstyr, såsom en hjelm med en skærm indeni og handsker udstyret med sensorer.
I metaverset er disse virtuelle verdner kendetegnet ved, at de fortsætter med at eksistere, selv om du ikke er online. I princippet betyder det, at metaverset kan tilgås og befolkes som en slags anden virkelighed.
Augmented reality vil kombinere de digitale og fysiske verdner og hjælpe med at skabe en realistisk verden, man kan fordybe sig i. Augmented reality integrerer nemlig digital information f.eks. grafik med brugerens virkelige miljø i realtid. I modsætning til virtual reality, som skaber et totalt kunstigt miljø, oplever augmented reality-brugere et miljø i den virkelige verden med information "ovenpå".
Et godt eksempel på augmented reality fra et brand er IKEAs Place app, hvor du kan placere produkter fra møbelgigantens sortiment lige der, hvor du er.
Cryptovalutaer har eksisteret i nogle år efterhånden, og i metaverset kan man bruge de digitale betalingsmidler til at købe og sælge f.eks. NFT’er. De kan også bruges til at købe ting på digitale markedspladser i et metavers.
Som det ser ud lige nu, har de fleste platforme virtuelle identiteter eller avatarer, som er knyttet til kun den specifikke platform. Men i fremtiden vil metaverset måske tilllade dig at skabe en persona, som du kan tage med overalt, ligesom du i dag kopierer profilbilledet fra et socialt medie til et andet. Avataren bliver altså din anden identitet i metaverset.
Det kommende metaverse er på mange måder en konsekvens af udviklingen frem mod det, som mange kalder Web 3.0 – den tredje version af internettet. Men metaverset og Web 3.0 er ikke det samme, og de to begreber betyder ikke det samme. Lad os derfor lige hurtigt opsummere udviklingen frem mod Web 3.0, inden vi ser på sammenhængen mellem de to begreber.
Pointen er her, at Web 3.0, og de teknologier, der følger med som VR, AR og NFT’er, danner fundamentet for metaverset. Men metaverset og Web 3.0 er ikke det samme. Web 3.0 kunne eksistere uden metaverset, men metaverset kunne ikke eksistere uden Web 3.0.
Mange af de systemer, som Web 3.0 bliver bygget på, kommer også til at understøtte interaktioner i metaverset. Her er det værd at fremhæve cryptovalutaer, som er de almindelige betalingsmidler i metaverset.
Det er vigtigt at understrege, at metaverset stadig er i sin helt tidlige barndom, og at idéen defineret tidligere i dette blogindlæg ikke er realiseret endnu. Det er faktisk usandsynligt, at et sådan metaverse bliver en realitet inden for det næste årti. Hvilken form det kommer til at tage er også svært at spå om, fordi der er mange teknologier og multinationaler tech-virksomheder involveret.
Det er heller ikke sandsynligt, at vi kommer til at være så heldige med metaverset, som vi var med internettet, hvor opfinderen af World Wide Web Tim Berners-Lee gjorde det frit for alle at benytte teknologien. Det er nok mere sandsynligt, at større virksomheder vil eje metaverser baseret på deres standarder. Men hvem ved?
Mens vi venter på det altomfavnende metaverse, eksisterer der faktisk allerede eksempler på virtuelle rum, der kan karakteriseres som proto-metaverser. Et af de første eksempler på sådan en virtuel verden var Second Life, der blev lanceret i 2003 og stadig eksisterer i dag med over en million aktive brugere.
Flere andre kendte eksempler er World of Warcraft, Fortnite og Roblox for bare at nævne nogle få.
Selvom metaverset potentielt kan få indflydelse på alle mennesker i samfundet, er der særligt en gruppe, der vil opleve de største forandringer: Content creators.
Som Mark Zuckerberg, CEO for Meta, har sagt:
»Når alt kommer til alt, er det content creators og udviklere, som skal bygge metaverset og gøre det ægte.«
Det betyder også, at potentialet for content marketing i metaverset er enormt. Det åbner for nye måder at opleve og interagere med publikum om sit indhold og giver virksomheder nye muligheder for at skabe forbindelser med deres kunder på et dybere niveau end før.
Men det er svært at sige præcis, hvordan content i metaverset præcis kommer til at se ud på lang sigt blandt andet, fordi metaverset i sci-fi versionen jo ikke helt eksisterer endnu, men også fordi mulighederne potentielt kan være uanede. Content marketers vil kunne skabe content-oplevelser, som kun er begrænset af deres egen og deres teams fantasi.
Med det sagt er der allerede begyndt at vise sig forskellige måder at producere indhold på til metaverset, som er her for at blive. Det skal vi se nærmere på nu.
For selvom indholdet ændrer format, er principperne for god content marketing nemlig stadig de samme. Uanset hvilket indhold du producerer til metaverset, skal det være sjovt, unikt, engagerende, intelligent og værdifuldt nok til at fastholde opmærksomheden fra et krævende publikum.
En stor del af kraften i metaverset vil komme fra blockchain-teknologi, cryptovalutater og non-fungible tokens eller NFT’er. Derfor er det vigtigt at forstå disse teknologier. Ikke kun fordi disse emner vil blive ved med at være populære, men også fordi de er det fundament metaversets økonomi er bygget på.
Især NFT’er giver dig i fremtiden mulighed for at skabe indhold, der kan danne grundlag for at udforske nye forretningsmodeller inden for sponsoreret indhold og influencer marketing.
Blogposts, videoer og fotografier vil stadig være værdifulde og brugbare i metaverset, men der vil også være mulighed for at bruge helt nye formater, der før kun var noget eksperter kunne give sig i kast med.
Rundvisning og ture i dynamiske virtuelle settings vil udgøre den type content og oplevelser, som folk vil være på udkig efter.
Er du f.eks. et rejsebureau, der sælger rejser til Malaga i Spanien, ville det i traditionel content marketing være oplagt at skrive blogsposts med flotte billeder og relevant information om byen suppleret med videoer, der viser seværdigheder og steder at besøge. I metaverset kan du tage det langt videre og lave en virtuel guidet tur gennem byen, vise de forskellige hoteller frem, så gæsterne kan vælge det bedste og meget mere.
Det lyder jo alt sammen meget godt, men at skabe dybe virtual reality-oplevelser er noget helt andet end at bygge i verden i 3D.
Den gode nyhed er, at nye værktøjer til at lave den slags indhold bliver lanceret hele tiden. Man kunne nævne Unreal Engine og Blender, men der findes mange andre. Unreal Engine 5, som er den seneste version af grafik-motoren, er det bedste eksempel på et værktøj, som gør det nemt at skabe realistiske 3D-miljøer. Det skyldes i høj grad programmets store bibliotek af gratis 3D-objekter baseret på rigtige genstande.
At mestre disse værktøjer kan potentielt tage din content marketing til helt nye niveauer.
Vi har allerede været vidner til en helt ny form for underholdningsindhold i metaverset kaldet massive interactive live events eller MILEs. Begrebet dækker over sportsbegivenheder, store koncerter, stand up shows og andre publikumsbegivenheder streamet inde i metaverset.
Et eksempel er den koncert med Ariana Grande, der blev streamet i Fortnite i august 2021, som en del af hendes Rift Tour. Begivenheden tiltrak millioner af seere før, under og efter showet.
Koncertens og andre events succes tyder på, at live streaming af begivenheder vil blive en central del af content marketing i metaverset.
Sponsorering af content er et andet eksempel på klassisk content marketing, der kan bliver tilpasset og optimeret til metaverset. Brands gør allerede flittigt brug af det gaming metaverser.
I Fortnite, som vi tidligere har nævnt, er skins og outfits til ens avatar f.eks. i høj kurs, og mange brands benytter sig allerede af muligheden for at lave skins, som promoverer deres produkt. Da filmen John Wick 3 var på vej til at få premiere, lancerede man f.eks. et skin i Fortnite, så man kunne spille som hovedpersonen John Wick.
NFT’er vil højst sandsynligt også blive fremtrædende i sponsorede udgaver, mens nye forretningsmodeller for influencere baseret på virtuelle produkter og e-commerce vil tage fart.
Metaverset vil forandre måden, vi bruger internettet på. Nye betalingsformer skaber nye forretningsmuligheder, fordi de forandrer måden, vi køber produkter på. Men selvom teknologien udvikler sig hurtigt, er metaverset fra “Ready Player One” ikke en realitet endnu.
Som virksomhed og brand kan man dog godt begynde at forberede sig på at lave indhold på en ny måde. Metaverset vil kræve nye kompetencer og en frisk tilgang til content marketing. Og de mange nye muligheder kan måske virke overvældende, men i bund og grund handler det stadig om at skabe engagerende historier som er værd at dele og så i den virtuelle verden.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.