Hvad er content marketing?

Adam Villaume

“Det er noget med indhold, ikk’?”

Sådan reagerer mange, når vi snakker om content marketing. Selvom interessen for content marketing er steget markant de senere år, er der nemlig stadig mange, der har svært ved at sætte fingeren på præcis, hvad content marketing er. 

Derfor gennemgår vi i dette indlæg alt, du bør vide om content marketing: Hvad det er, hvorfor det virker, og hvordan det virker. Vi kommer også ind på, hvad content marketing IKKE er.

Derudover giver vi nogle eksempler på, hvordan vores kunder arbejder med content marketing, og beskriver sammenhængen med marketing automation og platformen HubSpot, som er et centralt værktøj for content marketing.

Indlægget gør dig altså klogere på content marketing, giver dig indblik i, hvordan strategien kan bruges, og indsigt i både, hvorfor den virker, og hvad der skal til for, at du kan få succes med content marketing.

Men lad os begynde med at bekræfte: Ja, content marketing er “noget med indhold”. 

Kort fortalt er content marketing en indholdsbaseret markedsføringsstrategi, som hos strategiens arnested, Content Marketing Institute, er defineret således:

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Formålet med content marketing er altså i princippet det samme som med andre markedsføringsstrategier: at skaffe flere leads, få dem til at købe dine produkter eller services og dermed bidrage positivt til din bundlinje.

Det, der adskiller strategien fra andre mere traditionelle markedsføringsstrategier, er især måden, content marketing opnår dette på.

Vil du have tilsendt 21 danske og internationale eksperters forudsigelser om content marketing i 2021, så du som operativ medarbejder eller chef ved, hvor du vil få mest ud af at sætte ind i år? Nu har du mulighed for at hente e-bogen “21 content marketing-forudsigelser for 2021”.

21 content marketing-forudsigelser for 2021

 

Hvad betyder content marketing?

Som det fremgår af navnet, er content marketing en tilgang til marketing, hvor indhold udgør et centralt element. Uden indhold, altså content, er der ganske enkelt ikke tale om content marketing. 

Men det er ikke nok at skrive et blogindlæg eller optage en video og smide det på hjemmesiden. Der er nemlig en række forhold omkring emnevalg, kvalitet, distributionskanaler og andre ting, der skal overvejes og tænkes ind i dit content, før det er content marketing.

Overordnet er det sammenhængen mellem de forskellige stykker indhold, som gør content marketing til en effektiv strategi. Uden sammenhængen, altså det strategiske element, risikerer du i stedet blot at producere content, der kommer til at stå som en serie af løse tanker.

Det svarer lidt til forskellen på et hus og en bunke mursten. De består begge af mursten, men det er kun huset, du for alvor kan bruge til noget.

Når content er udviklet og skabt med præcise formål til hvert niveau i købsrejsen “and beyond”, er content marketing en markedsføringsstrategi, som:

  • tiltrækker flere potentielle kunder med relevant content
  • kvalificerer kunderne med dybdegående content
  • med indhold styrer potentielle kunder frem mod at foretage en ønsket handling
  • genererer salg og mersalg på lang sigt gennem endnu mere content

Som du kan læse, indgår content som det bærende element i hvert punkt, og dét er den egentlige betydning af content marketing: At det netop er en strategi, som ikke blot benytter sig af content, men hvor content er essensen i strategien.

Hvis du synes det lyder lidt som inbound marketing, så tager du bestemt ikke fejl. Content marketing minder på mange måder om inbound marketing. 

Vi har faktisk beskrevet præcis, hvordan vi ser forholdet mellem de to marketingstrategier i denne artikel: Content marketing vs inbound marketing

Hvorfor fokusere på content marketing?

Hvor mange gange dagligt vælger du en reklame fra? Klikker på det lille kryds, der får reklameboksen til at forsvinde, skynder dig at scrolle videre til det næste eller smider trykte reklamer ud?

Personligt placerer vi musen præcis, hvor YouTubes “Spring annonce over”-knap vil komme til syne, med det samme når en reklame går i gang.

Hvorfor? Fordi reklamer ikke handler om vores interesser.

En traditionel markedsføringsstrategi handler om, hvad virksomheden gerne vil have, vi ved om dem og deres produkt. Det kan godt være virksomheden synes, det er super vigtigt eller interessant, at deres produkt nu er blevet bedre, længere, mindre, hurtigere eller billigere, men reklamen har et fundamentalt problem.

Vi har ikke valgt at få oplysningerne.

Typisk er vi i gang med noget andet, noget vi har valgt at bruge tid på, når en reklame dukker frem. Reklamen bliver et benspænd, noget der står i vejen for, at vi kan komme videre med vores interesse.

Derfor har vi travlt med at få reklamen af vejen.

I content marketing er reklamen skiftet ud med content og skruet sammen på en sådan måde, at indholdet er dét, folk vælger at bruge tid på. Content afbryder ikke den artikel, du sidder og læser på nettet, content er den artikel, du sidder og læser på nettet.

Det er en markant anden måde at tænke marketing på, og det tager afsæt i én vigtig læresætning:

Content marketing handler ikke om din virksomhed

Det lyder måske provokerende, og som den omvendte verden sammenlignet med traditionelle strategier. 

Hvordan kan du sælge virksomhedens produkter uden at fremhæve dem?

Svaret ligger i at beskæftige sig med det interessefællesskab, din virksomhed deler med kunderne.

På den måde kan virksomheden tiltrække potentielle kunders opmærksomhed og gennem relevant content af høj kvalitet vise, at virksomheden har viden, knowhow og kompetencer. Det vækker tillid hos kunderne, hvilket betyder, at flere vælger din virksomhed som leverandør.

Med interessefællesskab mener vi emner og problemstillinger, som er relevante både for potentielle kunder og for din virksomheds aktiviteter.

Tag én af vores kunder, Satair, som eksempel. Satair leverer reservedele til flyindustrien. Det ville være oplagt at lave artikler om forskellige flydele og fremhæve, hvordan Satair leverer delene hurtigt og billigt, eksempelvis. 

I stedet fortæller Satair, hvordan det går i flyindustrien generelt, om tendenser og fremtidsscenarier – både teknologisk og i forhold til nye regler og krav. Satair fortæller om vedligeholdelse af fly, og hvordan man kan spotte fugt i brændstoftanke. På den måde hjælper Satair potentielle kunder med deres hverdag og problemer.

Ved at fokusere på kundernes udfordringer og interesser – dét, de orienterer sig imod – fanger Satair deres opmærksomhed, og derefter gælder det om at fastholde dem.

Hvordan virker content marketing?

Content marketing udnytter altså potentielle kunders videbegær og nysgerrighed til at fange deres opmærksomhed og begynde en købsrejse. Det sker på grund af en anden ting, der adskiller content marketing fra traditionelle reklamer.

Content bliver nemlig udgivet på virksomhedens egne kanaler. Når en potentiel kunde klikker sig ind for at læse en artikel, ligger den artikel på virksomhedens eget site. Kunden er altså allerede i butikken så at sige.

Når kunden læser dette stykke content, er der links og CTA’er, der foreslår andre stykker content, kunden kunne være interesseret i.

Rækkefølgen af disse stykker content er planlagt nøje og med et specifikt formål: at kvalificere kunden.

Skridt for skridt, ét stykke content af gangen, får kunderne mere at vide om udfordringerne i deres hverdag, og hvordan de kan imødekomme disse udfordringer. Samtidig bevæger kunden sig tættere på produktet, tættere på at foretage et køb.

Det lyder måske som om, kunderne nærmest bliver ført bag lyset, men husk på, at content ligger på virksomhedens eget site. Content er derfor omgivet af virksomhedens navn, logo og en masse andet, der fortæller kunden præcis, hvor de befinder sig, og der er typisk heller ingen tvivl om formålet med eksempelvis artiklen.

Pointen er, at fordi der er fokus på kundens behov, gør det ikke noget, at indholdet har et marketingformål.

Bare se på denne kommentar til én af artiklerne i Santanders content hub kaldet “Magasinet”:

content marketing kommentar

Det er i øvrigt en kommentar til en artiklen “Hvad koster det at campere?”, og ret beset ligger dét emne langt fra Santanders primære aktivitet, nemlig at låne penge ud. 

Men Santander Consumer Bank udbyder også lån til at købe en campingvogn, så ved at have en række artikler og videoer i Magasinet, som italesætter emner og problemer, der er relevante for campister, skaber Santander tillid hos en vigtig målgruppe.

Hvem tror du denne campist vælger som låneudbyder, når han skal købe campingvogn næste gang: en ukendt låneudbyder, eller den virksomhed, som har gjort ham klogere på campinglivet?

 

Hvad er content værd, hvis ingen ser det?

Lige meget hvor godt og relevant et stykke content er, gør det imidlertid ingen forskel, hvis det ikke når ud til de potentielle kunder. En underholdende og informativ artikel eller en lækker video er skønne spildte kræfter, hvis ingen ser det.

Derfor skal ethvert stykke content distribueres og promoveres. Det kan ske gennem mange forskellige kanaler de sociale medier, både organisk og betalt, via betalt annoncering på Google eller præsenteres som eksempelvis native advertising på relevante sites som hos de traditionelle medier.

Du har derfor behov for at sætte dine marketingaktiviteter i system og skabe processer, som plejer dine potentielle kunder gennem hele købsrejsen og, vigtigst af alt i forhold til content marketing, leverer relevant og målrettet indhold til de rigtige kunder på de rigtige tidspunkter.

Det er noget af en mundfuld, men du behøver heldigvis ikke sidde og manuelt sørge for det hele. Der findes nemlig software, som kan hjælpe dig med at opsætte og eksekvere marketingstrategier, og denne type software kaldes marketing automation.

Med en marketing automation-platform holder systemet styr på dine potentielle kunder, tracker og analyserer deres adfærd på nettet. Du kan personalisere og målrette indholdet til dine leads og skabe workflows, som automatiserer dine marketingaktiviteter.

Der findes flere forskellige platforme, men arbejder du med content marketing, er HubSpot et rigtig godt valg. HubSpot er nemlig skabt til at arbejde ud fra værdierne i inbound marketing, som vi nævnte tidligere minder meget om content marketing. Med HubSpot får du derfor en platform, som giver dig alle de værktøjer og muligheder, du får brug for i dit marketingarbejde. Hubspot giver dig ét sted, som samler alt fra CRM, CMS og SEO til e-mail marketing, blogging, social media management og salgsstyring. 

Har du gået med tanker om at investere i HubSpot, men mangler mere konkret viden om, hvordan det kan hjælpe lige netop din forretning? Vi har udviklet en HubSpot-test, hvor du blot skal svare på 10 spørgsmål om din virksomhed, hvorefter du med det samme får svar retur, så du kan blive klogere på, om HubSpot egner sig som system til dit salg og marketing. Tag HubSpot-testen her. Tag HubSpot-testen her.

 

Er content marketing det rigtige for din virksomhed?

Hos Brand Movers har vi arbejdet specifikt med content marketing i snart 10 år og har som det eneste bureau i Danmark vundet internationale priser for det arbejde og de resultater, vi har skabt for vores kunder.

Hvis du vil høre mere om content marketing, så kontakt os for et uforpligtende møde.

Vi deler hellere end gerne ud af vores viden og erfaringer, for det er netop en kongstanke i content marketing: Giv potentielle kunder noget af værdi –  og hvad er mere værdifuldt end at give virksomheder muligheden for at skabe en bedre marketingstrategi i øjenhøjde med deres kunder? Læs mere om, hvordan vi hjælper virksomheder med content marketing her.

Brand Movers er desuden certificeret partner hos HubSpot og kan derfor også hjælpe din virksomhed med at afklare alle spørgsmål om denne platform og marketing automation i det hele taget. Læs mere om HubSpot CRM og marketing automation her.

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Content marketing

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.