Hvis du har hørt om inbound marketing og content marketing og føler dig en kende forvirret over forskellen, så er du mildest talt ikke alene.
De to marketingstrategier lyder på overfladen ret ens, og hvis du begynder at gå i dybden, bliver du godt nok klogere, men ikke nødvendigvis på, hvad der adskiller dem.
Nogle virksomheder, bureauer og bloggere mener, at inbound er en underkategori til content marketing, andre mener, at det er den anden vej rundt, og andre igen mener, at de to er fuldstændig ens.
Hos Brand Movers arbejder vi med begge dele. Vi går ikke så voldsomt højt op i, om et projekt falder ind i den ene eller den anden kasse – bare det skaber de resultater, vores kunder er ude efter.
Men nu har vi jo kastet os ud i emnet, så lad os se på det tætteste, vi kommer officielle definitioner på de to.
Begrebet inbound marketing blev opfundet af software-firmaet HubSpot, og definitionen lyder sådan her:
“Inbound marketing is a business methodology that attracts customers by creating valuable content and experiences tailored to them. While outbound marketing interrupts your audience with content they don’t always want, inbound marketing forms connections they are looking for and solves problems they already have.”
Og hvis vi hopper over til content marketing, så lyder definitionen fra Content Marketing Institute som følger:
“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”
Uanset uenighederne i branchen, så er alle enige i, at der er flere helt fundamentale fællestræk ved inbound og content marketing. Her får du tre af de vigtigste:
Men mens der er mange fællesnævnere, så er der også forskelle på de to. Her kommer tre af de forskelle:
Strategierne er grundlæggende ens i det, at de har de samme mål, og processerne bygger på de samme værdier. Selv dem, som tænker dem adskilt, medgiver, at de har brug for hinanden, at inbound er ineffektivt uden content og omvendt.
Så bare rolig, det gør ikke noget, hvis du ikke føler, du har helt styr på, hvad inbound marketing er i forhold til content marketing.
Det, der betyder mest, er, at din marketingstrategi virker og skaber resultater.
Sammensætter du din strategi, så du formår at tiltrække besøgende, fastholde dem med content af høj kvalitet, og udvikle dem til kunder, samtidig med at du indsamler data og måler dine resultater, så er du godt på vej, uanset om du kalder det inbound marketing eller content marketing.
Hvis du er nysgerrig på, hvordan du kan udnytte værdierne i inbound og content marketing til at skabe vækst i din virksomhed, så tag en snak med én af vores konsulenter.
Det er uforpligtende at booke et møde, og det koster kun din egen tid at blive klogere på en strategi, der skaber værdi for dine kunder og resultater for din virksomhed.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.