Den 22. august begyndte Googles seneste opdatering at rulle ud over det ganske internet. Ændringen i algoritmen går under navnet “helpful content update” eller på dansk “hjælpsomt indhold update”.
Mange content creators, brand managers og SEO-professionelle spørger nu sig selv, hvilke konsekvenser opdateringen vil have for contentproduktion, websites og rankings på den store søgemaskine. Er du klar?
I dette blogindlæg svarer vi på, hvad updaten betyder for din contentproduktion, - og om du skal ændre måden, du producerer indhold på.
Men lad os først se på, hvad updaten mere specifikt går ud på.
The helpful content update vil først slå igennem på engelsksproget indhold og så gradvist på andre sprog. Fokus er på at fremme indhold lavet af mennesker til mennesker.
Men hvad betyder det præcist?
De seneste år har Google oplevet, at søgeresultaterne er blevet oversvømmet af dårligt indhold kun lavet med søgemaskinerne for øje. Og selvom mange websites, brands og bureauer har arbejdet hårdt på at hæve kvaliteten, er andre gået i den modsatte retning med programmatic SEO og autogenereret indhold.
Med denne update forsøger Google at modarbejde denne search engine first-tilgang. Google siger, fordi de ønsker at hjælpe brugerne med at finde de mest værdifulde og hjælpsomme svar på deres spørgsmål.
The helpful content update sigter altså efter at belønne indhold, hvor brugerne føler, at de har fået en tilfredsstillende oplevelse, mens indhold, der ikke møder de besøgendes forventninger, vil rangere dårligere.
Hvordan sikrer du så, at du laver indhold, der er performer under the helpful content update?
Det korte svar er: Lav indhold til mennesker, ikke til søgemaskiner.
Google foreslår selv, at du ser nærmere på, om du kan svare ja til følgende spørgsmål:
Blot fordi den nye update fokuserer på at lave indhold til mennesker, betyder det ikke, at du skal opgive at følge best practice inden for SEO.
SEO er en vigtig og væsentlig komponent i arbejdet med at lave content, men content lavet med søgemaskiner for øje er ofte utilfredsstillende for den menneskelige læser.
Men som tidligere nævnt er søgeresultaterne oversvømmet med indhold, der forsøger at ranke på de samme keywords. Derfor er det endnu mere essentielt (understreget af den nye update), at du laver indhold, der er værdifuldt for læseren.
Det betyder blandt andet, at du skal skille dig ud og holde op med at være ligegyldig. Jeg har skrevet en blogpost om, hvorfor du skal have en holdning i dit indhold - og på den måde give værdi til dine læsere.
Læs mere her: Stop med at være ligegyldig: Derfor skal du mene noget med dit indhold
Det er også vigtigt, at du tør tale om problemerne. Folk søger svar på deres spørgsmål og løsninger på deres problemer, når de scroller gennem søgeresultaterne. Hvis du svarer på spørgsmålene og hjælper dem med deres udfordringer, skaber du værdi for dem og i sidste ende også for din butik.
Læs mere her: Når skidt er godt: Derfor skal du fortælle om problemerne
Hvis du har brug for lidt mere konkrete råd til, hvordan du laver helpful content, så finder du her fem tips til at lave indhold, der hjælper læseren.
Hvis the helpful content update har positiv indflydelse på dit website? Stærkt! Du er på rette vej. Hvis ikke, så er der mange måder at komme på ret køl. Det er en mulighed for at gentænke din content strategi, have kunderne i baghovedet og lave indhold, der hjælper dem.
Men husk også: Ingen ved præcis, hvordan updaten påvirker content og dit website. Så test, se hvad der sker, og test igen.
disse indlæg om Content marketing
Kommentarer (2)