Annoncering på TikTok: Sådan gør du Før du annoncerer på TikTok, skal du oprette en annoncør-profil. Du kan oprette en ad account i TikToks Business Center eller direkte i TikToks Ads Manager. Nu kan du lave dine første kampagner på TikTok. Kampagnestrukturen på TikTok består af tre dele: En kampagne med et eller flere annoncesæt med tilhørende annoncer.
Husk opsætning af TikTok Pixel. På den måde kan du følge med i, hvordan dine annoncer performer i forhold til kampagnens overordnede målsætning. |
Annoncering på TikTok? Hvordan gør man lige det?
Går vi få år tilbage havde de færreste danske virksomheder forestillet sig, at ovenstående spørgsmål skulle blive relevant for dem. TikTok var et niche socialt medie. Noget mærkeligt og fremmet. Uden særlig tilslutning med undtagelse af de yngste teenagers.
Sidenhen er der sket en helt masse med den video-baserede platform. I dag er TikTok nærmest mainstream. Det er hvertfald det hurtigst voksende sociale medie i Danmark.
Hvad betyder det for din virksomhed?
Det betyder, at HVIS TikTok er den rigtige platform for din virksomhed, så kan platformen blive et kæmpe aktiv i jeres content marketing-indsats.
Det gælder, hvis din målgruppe er:
Men hvordan kommer du i gang med at annoncere på TikTok? Og hvad skal du være særligt opmærksom på, når du opretter dine første kampagner?
Det kan du blive klogere på i denne artikel. Vi tager vi dig hele vejen fra oprettelsen af din annoncør-profil på TikTok til, du klikker submit på din første kampagne!
1. Opret din annoncør-profil på TikTok
1.1 Business Center eller Ads Manager?
1.2 TikTok Business Center - Step by step
2. TikTok kampagne - vælg målsætning og struktur
2.1 Vælg målsætning for din TikTok kampagne
2.2 Navn og kampagnebudget
3. Opret TikTok annoncesæt - promotion type, annonceplacering og målgruppe
3.1 Promotion type - hvad vil du promovere?
3.2 Annonceplacering - Hvor skal jeres annonce være?
3.3 Målgruppe - hvem er jeres målgruppe?
3.4 Budget og annonceringsperiode
4. Vælg annonceformat og opret annonce
4.1 TikToks fem annonceformater
4.2 Opret annonce
Før du kan annoncere på TikTok, skal du oprette en ad account.
Der er i udgangspunktet to måder at oprette annoncer på TikTok: Du kan oprette en ad account i TikToks Business Center eller du kan oprette en ad account direkte i TikToks Ads Manager.
Læs mere om at oprette Ads Manager i TikTok
Og hvad er forskellen så?
Kort fortalt er Business Center den platform, du kan bruge, hvis din virksomhedskonto skal have flere tilknyttede brugere og ad accounts, og det er herfra, du kan tilgå de forskellige annonceringsmuligheder, der findes på TikTok.
TikTok Ads Manager er værkstedet, det er her, du opretter kampagner og annoncer og kan følge med i, hvordan de forskellige kampagner performer.
Du kan selvfølgelig tilgå TikTok Ads Manager via en Business Center-account. På den måde udelukker den ene løsning ikke den anden.
Men hvad skal din virksomhed vælge?
Begge typer ad accounts giver dig mulighed for at oprette annoncer på TikTok. Det er dog mest hensigtsmæssigt for de fleste virksomheder at oprette en ad account i Business Center.
Læs mere om TikTok Business Center.
Business Center giver dig eksempelvis mulighed for at lade flere personer arbejde med den samme ad account. I kan også annoncere flere virksomheder via den samme ad account på Business Center. Det er samtidig stedet på TikTok, hvor alle formater, kreativer og analyseredskaber, I har brug for, er samlet under ét tag.
Som annonceringsplatform minder TikTok Business Center mest om Facebook Ads.
Opretter du i stedet for en ad account direkte i TikTok Ads Manager, er det kun ved at logge ind på denne ad account, at du kan arbejde med virksomhedens annoncering på TikTok. Det kan godt blive en udfordring, hvis flere medarbejdere skal arbejde i TikTok eller, hvis I skal arbejde med en samarbejdspartner, som også har brug for adgang til jeres kampagner.
Mulighederne for at organisere sin annoncering på TikTok er derfor helt klart størst med en ad account i Business Center.
Læs mere om forskellen mellem Business Center og Ads Manager
Vær opmærksom på at virksomhedens profil i Business Center skal gennemgås og godkendes af TikTok, før I kan tage den i brug.
For at oprette en ad account i TikTok Business Center skal du allerførst klikke her.
Du skal bruge e-mailadresse og vælge password samt en verifikationskode, du får tilsendt til din e-mailkonto.
Efterfølgende skal du tildele din virksomhedskonto et navn. Du skal oplyse, hvilken type virksomhed I er, og du skal registrere en tidszone og betalingsoplysninger.
Vær opmærksom på, at du ikke kan ændre tidszone og betalingsoplysninger, når informationerne er registreret, så hold tungen lige i munden.
Afslutningsvis klikker du på ‘submit’. Nu skal du vente 24-48 timer til, at din annoncekonto er verificeret af TikTok.
Nu er du klar til at sætte din første TikTok-kampagne op!
Alright. Når du skal annoncere på TikTok, begynder du med at oprette din kampagne.
Det første, du skal gøre, er at vælge en målsætning for kampagnen.
Du har tre forskellige typer målsætninger, du kan vælge mellem:
Efter du har valgt en målsætning for kampagnen, mangler kun de sidste detajler, før du kan gå videre til opsætningen af dine annoncer.
Du skal nemlig beslutte, hvad din kampagne skal hedde, og ikke mindst om din kampagne skal have et kampagnebudget.
Hvis du vælger et kampagnebudget, betyder det, at du fastsætter et dagligt beløb, som TikTok må bruge på annonceringen. Du kan også vælge selv at definere, hvad kampagnens forskellige annoncesæt skal have af budget. Vælger du denne model, skal du ikke udfylde feltet for kampagnebudget.
Nu har du oprettet din kampagne, og du har defineret den overordnede målsætning og kampagnens budgetstruktur.
Næste skridt er at oprette kampagnens annoncesæt. Hvor kampagnen definerer de overordnede målsætninger og rammer for din annoncering, graver hvert enkelt annoncesæt et spadestik dybere og fastsætter promotiontype, annonceplacering og målgruppe. Og vi skriver “hver af dine annoncesæt”, for du kan du nemlig godt oprette flere annoncesæt til hver af dine kampagner.
Det allerførste, du skal gøre, er at give et navn til dit annoncesæt. Det er vigtigt, at du vælger et genkendeligt navn for nemt at kunne adskille det ene annoncesæt fra det andet.
Efterfølgende skal du få styr på følgende tre elementer:
Lad os nærmere på dem her:
Når du opretter et annoncesæt på TikTok, skal du definere, hvad det er, du ønsker at promovere. Du kan eksempelvis vælge , at du ønsker at opnå flere downloads af din app eller at du ønsker at tiltrække mere trafik til din hjemmeside. Din promotion type skal vælges ud fra, hvad dit formål med kampagnen er.
Hvis du ønsker at lede trafik til eller opnå downloads på en landingsside eller din hjemmeside, er det vigtigt, at du bruger TikTok Pixel. På den måde kan du følge med i, om din annoncering på TikTok skaber de ønskede resultater. Derfor skal du huske at sætte flueben i den box, der hedder “Use TikTok Pixel to track your website”.
Længere nede på siden kan du blive klogere på opsætning af TikTok pixel.
Næste punkt er placeringen af din annonce.
Når du annoncerer på TikTok, kan du vælge at få din annonce automatisk placeret, eller du kan placere din annonce manuelt.
Når du vælger at få din annonce automatisk placeret, betyder det, at TikToks algoritme placerer din annonce de mest hensigtsmæssige steder i forhold til den definerede målsætning med din annoncering.
Det er generelt en god ide at vælge automatisk placering af dine annoncer. TikToks algoritme er baseret på data fra et utal af kampagner og kan derfore placere annoncerne med bedre præcision i forhold til din målsætning, end du selv kan gøre.
Med tiden kan det selvfølgelig være, at du aflurer nogle tendenser i den måde, dine annoncer performer på, som gør det bedre for dig at placere dine annoncer manuelt. Men tommelfingerreglen er, at du i begyndelsen, som annoncør på TikTok, har godt af at læne dig op ad algoritmen.
Vi anbefaler i øvrigt, at du har user comments og video downloads slået til, da det giver din annonce mulighed for at blive delt og få større eksponering.
Selv om TikTok-brugere regnes for at være en meget homogen gruppe (læs: unge mennesker), er der selvfølgelig store interne forskelle på de mennesker, der bruger TikTok. Derfor er det også vigtigt, at du segmenterer din målgruppe rigtigt, så du når ud til de brugere, der har den største chance for at indfri din målsætning.
Du kan vælge at sammensætte din egen målgruppe (custom targeting) eller du kan vælge at få TikTok’s algoritme til at vælge, hvem der skal se din annonce (automatic targeting). Generelt er det vores anbefaling, at du vælger custom targeting, da du på den måde mere præcist kan udforme den målgruppe, der passer til dine målsætninger for kampagnen.
Når du vælger custom targeting, kan du segmentere din målgruppe på TikTok ud fra en lang række forskellige parametre. Dem skal vi se nærmere på nu.
Custom Audience er et af de mest interessante aspekter ved TikToks segmenteringsmuligheder, fordi du kan målrette din annonce til brugere, som tidligere har interageret med din virksomhed.
Med custom audience har du fem segmenteringsmuligheder:
Ved Look-a-like Audience vælger du en af dine Custom Audience-grupper og får TikToks algoritme til at finde nye brugere, som minder om dit Custom Audience. Det kan eksempelvis være, at brugerne i dit look-a-like har samme interesser eller demografiske ligheder med din Custom Audience.
Look-a-like Audience er en genial metode til at udvide din kundegruppe uden at skulle genopfinde den dybe tallerken i forhold til, hvem din målgruppe er.
Video: Opret Look-a-like Audience på TikTok
Du kan selvfølgelig også vælge at sammensætte din egen målgruppe ud fra demografiske afgrænsninger. Du kan eksempelvis skrue på parametre som alder, køn, sprog og lokation, når du segmenterer den målgruppe dine annoncer skal sigte efter.
Du kan også vælge at målrette din annoncering baseret på målgruppens interesser og adfærd på TikTok.
Du kan eksempelvis målrette din annoncering mod bestemte brugere, som - baseret på deres adfærd på TikTok - er mere tilbøjelige til at interagere med eksempelvis videoer, kreatør eller hashtags. Du kan også vælge at målrette din annoncering med brugere med bestemte interesser, som måske passer sammen med dit brand.
Du har med andre ord mulighed for at målrette dine annoncer til de brugere, som har størst sandsynlighed for at interagere med dem.
Som det sidste kan du vælge at basere din segmentering på hvilke enheder (type smartphone eksempelvis), modeller eller operativsystemer, som brugerne tilgår TikTok med.
På den måde undgår du, at dine annoncer når frem til en målgruppe, som måske vil have svært ved at se dem eller afspille dem i det rigtige format.
Læs mere om at ramme den rigtige målgruppe på TikTok her.
Hvis du tidligere valgte kampagnebudget-modellen, har du allerede fastsat et dagligt beløb, som TikTok må bruge på annonceringen.
Men hvis du ikke valgte kampagnebudget, skal du fastsætte et budget for annoncesættet.
Herudover skal du definere, hvornår annoncen skal vises på TikTok. Du har eksempelvis mulighed for at justere starttidspunkt og sluttidspunkt (fast sluttidspunktet eller foretrækker du at stoppe annonceringen manuelt?), og du kan definere, hvilke tidspunkter af dagen, som annoncen skal vises på.
Inden du kan begynde at udforme selve annoncen, skal du vælge et budget og en budstrategi for dit annoncesæt.
Som det allerførste skal du vælge, hvordan budgettet for dit annoncesæt skal struktureres. Du har to valgmuligheder:
Når du annoncerer på TikTok skal du ligesom med andre sociale medier også vælge en budstrategi. Budstrategien dækker kort fortalt over, hvordan du vil bruge dine penge til at skabe resultater. Vil du sætte et loft på, hvor meget du betaler for resultater eller vil du sikre, at få maksimal værdi for dit budget og bruge hele budgettet?
Der er to budstrategier, du kan vælge mellem:
Om du vælger den ene eller anden budstrategi er et spørgsmål om, hvad betyder mest for dig: At opnå resultater med din annoncering eller at undgå at betale mere for et resultat, end du havde kalkuleret med.
Husk på, at Tik Tok ikke bruger mere end dit samlede budget, selvom du vælger lowest cost-budstrategien. Du har altså stadig kontrol over dit budget, og du maskimerer udbyttet af din annoncering.
Nu er du langt om længe nået dertil, hvor du kan oprette din annonce.
Det første, du skal gøre, er at vælge et annonceformat.
På TikTok kan du i udgangspunktet vælge mellem fem forskellige annonceformater. Du skal være opmærksom på, at det ikke er alle annonceformaterne, som er tilgængelige for alle kampagnetyperne.
Det vil sige, at hvis du eksempelvis laver en reach-kampagne, kan du vælge mellem nogle bestemte annonceformater, og hvis du laver en consideration-kampagne, kan du vælge mellem andre formater etc.
Denne type annoncer er full-screen in-feed video-ads (eller image-ads med tekst), som bliver vist i brugerens ‘For You’-feed, som det hedder på TikToksk. Det er altså TikToks pendant til de annoncer, vi kender fra eksempelvis Facebook og Instagram.
Du kan udstyre dine In feed-ads på TikTok med en Call to action-knap, og derfor kan denne type annoncer være et godt valg, hvis du ønsker at bringe flere besøgende ind på en af dine landingssider.
Ligesom med in-feed ads på Facebook og Instagram, skal du være opmærksom på, at brugere kan scrolle videre fra din annonce, når det passer dem. Derfor er det vigtigt, at du rammer brugerne med et videoformat, som er øjeblikkeligt fængende. Undgå lange videoer og præsenter dine vigtigste budskaber i begyndelsen af videoen.
In-feed ads kan være op til 60 sekunders varighed, men det er de fleste tilfælde en god ide at holde dem kortere. 15-20 regnes regnes generelt som en god længde for in-feed ads.
Med Brand Takeover får du en full-screen video af 3-5 sekunders varighed eller et full-screen billede af tre sekunders varighed placeret som det allerførste, målgruppen ser, når de åbner TikTok-appen på deres smartphone.
Det er virkelig en premium placering for annoncer, og brugere på TikTok kan maksimalt få ét brand takeover i deres feed om dagen. Det betyder da også, at Brand Takeover er et bekosteligt annonceformat, som primært anvendes af virksomheder til store awarenesskampagner.
Formatet sikrer din virksomhed masser af awareness og eftersom hele skærmen er klikbar, kan du effektivt trække brugere over til din landingsside.
Også kendt som Branded Lens. Her kan du nemlig skabe dine egne interaktive brand filtre, som TikToks brugere kan lege med, når de laver videoer.
Du kan bruge augmented reality, 2D og 3D til at lave dine brandede filtre, og det er da også den annonceform, som kræver mest kreativitet og teknisk snilde fra annoncørens side. Til gengæld er annonceringsformatet et fremragende redskab til øge kendskabet til dit brand og engagere målgruppen i brandets egen storytelling.
Hvis din virksomhed lykkedes med at skabe fede branded effects, kan I involvere målgruppen i jeres markedsføring uden at det rent faktisk vil blive oplevet som markedsføring. I interagerer med målgruppen på målgruppens præmisser.
Her lægger du en video op på din virksomhedsprofil og udstyrer videoen med et hashtag. Det kan være en god ide at lade hashtagget henvise til en udfordring for brugerne, så brugerne helt automatisk kommer til at hjælpe med at sprede hashtagget. Når målgruppen laver din challenge, skal de bruge hashtagget.
Du skal sponsorere videoen og rette den mod din relevante målgruppe. På den måde når din hashtag challenge frem til de relevante brugere.
Hashtag Challenge er en oplagt ide, hvis du ønsker at skabe opmærksomhed omkring dit brand på en måde, som passer naturligt til TikToks platform. Det er også et fremragende redskab til at engagere din målgruppe i brandets storytelling.
Top View-annoncer minder om Brand Takeover, men selve placeringen er faktisk en smule mere eftertragtet. Her bliver din annonce nemlig vist tre sekunder efter, at brugeren har åbnet appen, og din video kommer til at indgå direkte i brugerens feed.
Top View er klikbare full-screen videoer og ifølge TikToks egne data den mest værdifulde annonceplacering, du kan få. Og ligesom branded takeover er der tale om et unikt annonceformat, hvor brugere maksimalt kan blive eksponeret for én om dagen.
Derfor er det også TikToks dyreste annonceformat.
Når du har valgt dit annonceformat, er det tid til at oprette din annonce.
Afhængigt af hvilket annonceformat, du har valgt, kan denne del fungere en smule forskelligt, men fælles er, at du skal vælge de kreativer, som du vil bruge til annonce. Du kan uploade fra din computer, bruge kreativer fra dit TikTok-bibliotek eller udforme helt nye kreativer med ved hjælp af TikToks skaberfunktioner.
Det er også i denne fase, at du skal udstyre din annonce med CTA-knap. Den skal selvfølgelig passe til annoncen rent visuelt, og du skal sørge for, at teksten gør det fristende for brugerne at klikke. Til sidst skal du tilføje den landingsside, som CTA’en skal lede hen til.
Og nu er du faktisk ved at være fuldstændigt klar til at publicere din annonce på TikTok.
Inden du går i gang med at annonce på TikTok, er det vigtigt, at du har mulighed for at følge med i, hvordan din annoncering performer.
Derfor skal du sørge for at opsætte TikTok Pixel på eksempelvis din website eller dine landingssider, så du kan se, om brugerne foretager de ønskede handlinger efter at have klikket på dine TikTok-annoncer. Du kan eksempelvis tracke, om en formular bliver udfyldt, om en vare bliver tilføjet til kurv, om køb bliver foretaget eller andre handlinger.
Din TikTok Pixel sender nemlig data videre til din TikTok Ads Manager, hvor du kan aflæse en række forskellige tal for, hvordan dine annoncer performer kontra, hvor mange penge du bruger på dem. Du kan eksempelvis se, hvad en konvertering koster m.m.
Hvis du har erfaring med Facebook Pixel vil dit arbejde har du gode forudsætninger for at opsætte TikTok Pixel, men det er under alle omstændigheder forholdsvist simpelt.
Du skal klikke ind i din TikTok Ads Manager, vælge ‘assets’ og bagefter ‘event’. Nu har du mulighed for at vælge om, din pixel skal sættes på en app eller website, og hvordan du vil installere den. Resten af processen bliver du hjulpet igennem i TikTok Ads Manager.
Læs mere om, hvordan du installerer TikTok Pixel her.
Nu ved du (i teorien) alt, hvad du skal vide for at komme i gang med at annoncere på TikTok.
TikTok kan fremstå som et lidt kaotisk sted, når man lærer platformen at kende, men det sociale medie er faktisk langt fremme i forhold til at gøre det enkelt for annoncører at opbygge og måle effekten af kampagner.
Brugerne på TikTok er langt mere engagerede og villige til at interagere med indhold, end vi eksempelvis ser på Facebook. Heri gemmer sig nogle store muligheder for annoncører. Hvis I lykkes med at lave indhold, der passer til TikToks univers, har I virkelig mulighed for at engagere jeres målgruppe.
God fornøjelse!
disse indlæg om Leadgenerering
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.