Dækning af konferencer eller andre live events kan være en kraftfuld tilføjelse til din overordnede content marketing-strategi. Ikke alene er det en fantastisk måde at skabe forbindelse til dit publikum, med den rette planlægning kan du få nok kvalitetsindhold til at holde din redaktionelle kalender snurrenden i flere måneder fremover.
I denne guide forklarer vi, hvordan du inkorporerer dækning af begivenheder i din eksisterende indholdsplan, hvilke typer arrangementer du bør overveje at deltage i, hvorfor det er vigtigt at forberede sig grundigt til en begivenhed, hvordan du får godt indhold, mens du er der, og hvad du skal gøre med det indhold, når du kommer hjem.
Inden vi springer ud i det, bør vi slå fast, at eventdækning kræver en del arbejde før, under og efter arrangementet. Men med den rigtige kombination af forudgående planlægning og improvisation, vil det hårde arbejde betale sig i form af originalt og engagerende indhold, der kan øge brandbevidstheden og hjælpe med at skabe buzz om din virksomhed.
Ganske enkelt mener vi at deltage i et arrangement med det udtrykkelige formål at lave redaktionelt indhold.
De typer begivenheder, du bør overveje at deltage i, omfatter industrikonferencer og messer, produktlanceringer og måske endda velgørenhedsarrangementer.
Er det et event at rejse til et stort møde i din virksomheds hovedkvarter? Hvad med et træningsretreat? Sikkert ikke.
Events med et for stort internt fokus vil næppe blive til indhold, som dit publikum ville være interesseret i. En konference, der samler nogle af de største navne fra din branche, vil på den anden side sandsynligvis både have interesse for dit publikum og give en glimrende mulighed for at interviewe adskillige eksperter, som ellers ville være svære at få fat i.
Lad os antage, at du har besluttet at deltage i en industrikonference, der har keynote-præsentationer, paneldiskussioner og en udstillingshal.
Nu hvor du har forpligtet dig til begivenheden, er den næste beslutning, du skal tage, om du vil dække den live eller blot bruge begivenheden som en måde at opnå en masse fantastisk indhold, der kan rulles ud senere.
Der er argumenter for begge tilgange. Livedækning kan hjælpe med at skabe et buzz omkring dit brand. Med hyppige opslag på sociale medier, der udnytter begivenhedsspecifikke hashtags og/eller omtaler andre deltagere, vil du vise:
"Vi er her, vi er engagerede, og vi deler alle de vigtige ting, du har brug for at vide."
Hvis du supplerer det med daglige blogindlæg, der inkorporerer dine egne og andre deltageres opslag på sociale medier, vil du kunne give dit publikum et godt overblik over eventet.
Men der er en knast: Det kommer til at kræve en stor indsats, og udbyttet vil være minimalt. Sandheden er, at ingen virkelig bekymrer sig om en konference eller messe, som de ikke deltager i. Tænk over det – ville du forpustet følge opslag på sociale medier om en konference, du ikke er til? Ville du læse en daglig rapport om nogle af de bedste citater fra taler og paneldiskussioner, du ikke hørte? Det tror vi ikke.
I de fleste tilfælde bør eventdækning handle mindre om selve begivenheden og mere om at udnytte det faktum, at en hel flok eksperter er samlet ét sted på én gang. Dit publikum vil være meget mere interesseret i kvalitetsindhold med en række forskellige kilder, end de er i hastigt produceret indhold, som vil miste sin relevans næsten umiddelbart efter, at det er offentliggjort.
Du kan og bør inkorporere begivenheden i din dækning, men en branchekonference er ikke spændende nok i sig selv til at være hovedfokus.
Okay, så nu har du besluttet, at du skal deltage i en industrikonference for at indsamle fantastisk materiale til fremtidigt indhold. Hvordan gør man det, og hvor mange mennesker skal være involveret?
For at svare på det skal du først træffe endnu en beslutning. Hvilket format eller formater skal dit indhold have? Hvis du planlægger at producere blogindlæg eller nyhedsartikler, kan du muligvis klare dig med kun én content marketing-specialist. Den bedste kandidat er en person med en journalistisk baggrund, der ved, hvordan man identificerer vinkler, hvordan man gennemfører interviews, og hvordan man skriver overbevisende artikler med flere kilder. Hvis de er i stand til at skyde anstændige billeder på deres telefon, vil det være et klart plus.
I mange tilfælde vil skrevne indlæg med ekspertindsigt og et par billeder formentlig være tilstrækkeligt. Men måske vil du øge indsatsen og producere noget video. Du kunne uden tvivl også prøve en-personstilgang til dette, men det bliver vanskeligt at optage videointerviews på en smartphone i et støjende miljø. Og jo mere din reporter skal bekymre sig om tekniske ting, jo mindre tid vil han eller hun have til at fokusere på selve interviewene.
Derfor, hvis du ønsker at producere videoindhold, bør du som minimum sende en to-personer - en journalist og en videograf. Videogafen kan være en person fra din egen videoafdeling, en fra dit go-to-bureau eller endda en freelance videograf. Sidstnævnte kan være en, du allerede kender, eller det kan være en, du hyrer lokalt i byne, hvor eventet bliver afholdt. Vi vil altid anbefale at gå med en du kender. De ekstra rejseomkostninger vil mere end betale sig i form af fortrolighed og et godt forhold til din journalist.
Altså, lav et hold bestående af en person, der kan fokusere på de tekniske aspekter som lyd, lys og at finde de bedste kameravinkler og en anden, der kan fokusere på selve indholdet – hvem de skal interviewe, og hvad de skal spørge dem om.
Okay, nu begynder planen at ligne noget. Du har besluttet at dække en brancheevent og producere en pakke med videoer og artikler, der kan rulles ud kort efter eventets afslutning.
Hvad nu?
Nu skal du arrangere så mange interviews som muligt på forhånd, så investeringen i at sende en to-personer kan betale sig. Det oplagte udgangspunkt er konferencens dagsorden, som normalt vil blive offentliggjort i god tid. Læs talernes bios og beslut, hvem du vil interviewe. Hvem er de bedste til de emner, du vil dække?
Når du har identificeret dem, rækker du bare ud til dem, og de vil selvfølgelig gerne tale med dig, ikke? Hvis bare det var så nemt. Der kan nemlig være visse udfordringer med at arrangere dine interviews:
Den første udfordring er, at nogle af de personer, du vil interviewe, er meget svære at opspore. De fleste hovedtalere og paneldiskussionsdeltagere ved branchekonferencer vil være folk på C-niveau, og deres kontaktoplysninger er ikke altid opført offentligt.
Der er et par måder at komme uden om dette på.
Tjenester som RocketReach og Lusha kan hjælpe med kontaktoplysninger - selvfølgelig for betaling. Du kan altid tilmelde dig en gratis prøveperiode og se, om du synes, det er umagen værd.
På samme måde vil en LinkedIn Premium-konto give dig mulighed for at sende direkte beskeder til enhver LinkedIn-bruger, selvom du ikke er forbundet. Det kan også bruges på prøvebasis forud for dit arrangement.
Du kan også kontakte presse- eller kommunikationsmedarbejdere hos de virksomheder, de arbejder for, og spørge, om de kan hjælpe med at skabe kontakt eller endda planlægge noget på dine vegne. Oftere end ikke vil kommunikationsfolkene kunne se fordelene i interviewet og vil gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig.
Uanset, hvilken metode du vælger for at finde kontaktoplysningerne, skal du sørge for at sende flere interviewanmodninger, end du faktisk har brug for. Den kolde hårde sandhed er, at mange af dine anmodninger sandsynligvis vil blive ignoreret.
Det er ikke din skyld. Mange konferencedeltagere vil have en propfyldt tidsplan og foretrækker at gnide albuer med andre deltagere end at afsætte tid til et interview. Fair nok.
Derfor bør du ikke lægge alle dine æg i én kurv. Hvis du ønsker at interviewe en ekspert inden for f.eks. logistik, bør du anmode om et interview med alle fem medlemmer af en logistikpaneldiskussion i stedet for blot at finde en, der så kan lade dig hænge.
Ovenstående tilgang skaber dog et andet potentielt problem. Mange gange kender deltagerne til en branchekonference ikke deres rejseplaner før blot et par dage før begivenheden starter.
Nogle af dem, der har ignoreret dig, accepterer måske pludselig din interviewanmodning, og du kan meget hurtigt gå fra at bekymre dig om, at du ikke vil have nok folk, til at blive befippet over, at du nu har for mange interviews at gennemføre.
Selvom det kan være svært at planlægge med en byge af svar i sidste øjeblik, slår det helt sikkert alternativet. Og det er et problem, der let kan overvindes med en kombination af planlægning og prioritering.
De fleste branchekonferencer varer to til tre dage maksimum. At få mest muligt ud af den relativt korte tid kræver en masse forudgående planlægning.
Du skal ikke kun lave dine egne rejsearrangementer, du skal også balancere alle dine interviews med indholdet af selve konferencen. Du vil sandsynligvis gerne se visse hovedtaler og paneldiskussioner. Det kan være en fantastisk og ret nem måde at få citater, som kan bruges i dit indhold.
Men du kan ikke være to steder på én gang.
Så hvis du gerne vil overvære en paneldebat, men det er på samme tid som et af de eneste tidspunker din topekspert kan tale, bliver du nødt til at træffe et valg.
Vores råd vil være altid at prioritere en-til-en-interviews, da det er indhold eksklusivt for dig, mens en hovedtale eller paneldiskussion kan høres af alle deltagere.
I nogle tilfælde vil disse diskussioner alligevel blive lagt online senere, hvilket giver dig en chance for at indhente det, du gik glip af. Du kan også overveje at efterlade en båndoptager i rummet, mens du render rundt og laver interviews andre steder.
PRO TIP: Hos Brand Movers er vi store fans af teknologi, men nogle gange er gammeldags løsninger bedst. Når det kommer til at bevare overblikket over din tidsplan, anbefaler vi, at du udskriver en detaljeret tidsplan og altid har disse papirkopier med dig. Den kan se sådan ud:
Dag 1:
Hvis du har interviewpersonens telefonnummer, skal du skrive det vedkommendes navn, så du nemt kan få fat i dem, hvis de ikke dukker op på det aftalte tidspunkt. Hav en kuglepen på dig, så du kan foretage justeringer på farten.
På samme måde anbefaler vi at udskrive alle dine interviewspørgsmål på forhånd. Det bliver besværligt at læse dem fra din telefon, og at have en kuglepen og et papir i hånden vil give dig mulighed for at skrive yderligere spørgsmål ned, og strege eventuelle spørgsmål ud, som måske ikke længere er nødvendige. Igen, nogle gange er de gamle måder de bedste måder.
Når du først er på gulvet, vil alle dine fine planer helt sikkert ændre sig. Det er bare et faktum. Dine interviewpersoner vil bede om at ændre tidsplanen i sidste øjeblik, nogle vil måske uden forklaring ikke møde op, og konferencesessioner vil uundgåeligt vare længere end planlagt.
Du har intet andet valg end at omfavne kaosset og rulle med det. Fordi du har printet din tidsplan og dine interviewspørgsmål ud, vil du være i stand til at justere på farten. Og fordi du har skrevet interviewpersonernes telefonnumre ned, kan du ringe til dem, når tidsplanen skrider.
En sidste bemærkning om planlægning af din tid: Pak ikke din tidsplan for stramt. Vi har erfaret på den hårde måde, at det kan give bagslag, hvis man ikke bruger lidt tid på at få en bid mad eller blot sætte sig ned og trække vejret. Du træffer ikke de bedste redaktionelle beslutninger, hvis du er distraheret af sult eller træthed, så gør dig selv en tjeneste og reserver et hul i din tidsplan til at genoplade batteriet.
Afhængigt af den branche, du er i, er de eksperter, du interviewer, muligvis ikke vant til at lave videointerviews. De vil være en smule nervøse, og det er din opgave at få dem til at føle sig godt tilpas.
Fortæl en vittghed eller to, før du begynder interviewet, og bed dem altid starte med blot at angive deres navn og jobtitel. Du skal måske endda bede dem om at stave deres navn for at sikre, at du får det rigtige, eller bare holde deres konference-id-mærke op til kameraet. Hvis du interviewer 10-15 personer i løbet af et par dage, vil du blive glad for den påmindelse.
Forsikr dem om, at hvis de snubler over deres ord eller føler, at de kunne have sagt noget lidt bedre, kan de simpelthen bare starte forfra. Som interviewer skal du også være velkommen til at stoppe dem, hvis du hører noget, der ikke lyder rigtigt. Din opgave er at få dem til at se og lyde godt i den endelige video, så hjælp dem på vej.
Ud over at interviewe så mange brancheeksperter, som din tidsplan tillader, er der et par andre ting, du bør sørge for at gøre, mens du er til eventet.
Hvis du optager video, er det vigtigt, at du får nogle gode dækbilleder for at gøre dit liv lettere i post-produktion og for at gøre dit endelige produkt mere visuelt tiltalende end blot en samling talende hoveder.
Industrikonferencer har typisk en udstillingshal med nogle interessante billeder. Afsæt noget tid til, at din videograf kan vandre rundt i lokalerne og optage, hvad der falder ham eller hende i øjnene. Undgå at fokusere på enkeltpersoner, men på optagelser af gruppesamtaler og folk, der tjekker udstillinger ud. Det kan give en god b-roll.
En anden ting, du kan overveje, er at få din journalist til at fungere som vært. Det er en tilgang Brand Movers har brugt med vores kunde Satair.
Ved den årlige MRO Europe-konference fungerer vores journalist som feltreporter og optager introer, der kan bruges sammen med hver video. Her er et eksempel:
Den tilgang kan være nyttig til at binde de forskellige interviews sammen og til at etablere en visuel identitet og personligt præg, der vil være den samme i alt dit indhold.
Hvis du går denne vej, er det meget vigtigt, at du kender de specifikke emner, du vil dække, så du kan skrive og optage en kort introduktion til hver. Du bliver også nødt til at afsætte tid i din tidsplan til at optage disse, og hvis du producerer mere end én video, skal du være sikker på at optage dem forskellige steder for at holde tingene visuelt friske.
Husk på, at ikke alle vil føle sig trygge ved at tale til et kamera på en travl konferencegulv. Den journalist, du sender, bør være indstillet på den opgave i stedet og ikke være tvunget til den.
PRO-TIP: Forbered samtykkeformularer, og få dine interviewpersoner til at underskrive dem, før du begynder at optage.
Okay, så nu er konferencen slut, og du er tilbage på kontoret. Hvis du har gjort tingene på den rigtige måde, er du vendt tilbage med masser af godt materiale, hvad enten det er en harddisk fuld af videointerviews og b-roll eller en diktafon fyldt med interviews, der vil blive skrevet ind i en række artikler.
Du har nu en kæmpe opgave foran dig med at konvertere det råmateriale til engagerende indhold.
Fordi du højst sandsynligt har haft utrolig travlt, mens du var til eventet, er et godt sted at begynde at se eller lytte til hvert enkelt interview og begynde at udvælge de ting, som du synes er nyttige. Simplethen begynd at organisere citater efter emne.
Med andre ord, hvis du planlægger at lave en video om digitalisering, er et godt sted at starte at gennemgå de interviews, som du ved berørte det emne (som du nemt burde kunne huske, fordi du har skrevet alle dine spørgsmål ned på forhånd). Når du gennemgår dem, skal du begynde at samle alle de potentielt brugbare citater på ét sted - uanset om det er at kopiere/indsætte dem fra transskriptionerne af dine lydinterviews eller at smide videoklippene på én tidslinje.
Begynd derefter at skære ned, indtil du har en video og/eller artikel af den længde, du synes er passende. Vores anbefaling vil være at holde videoer på omkring tre minutter eller deromkring. Folks opmærksomhed er kort.
Tidsmæssigt vil du gerne finde den rigtige balance mellem at være aktuel og sikre, at du får mest valuta for pengene. Som vi nævnte i begyndelsen, kan live eventdækning give dig nok indhold til at fylde din redaktionelle kalender i uger eller endda måneder.
En god idé er i første omgang at fokusere på en slags oversigt, der fremhæver de største temaer fra konferencen. Som et eksempel, er her, hvad vi gjorde kort efter hjemkomsten fra MRO Europe:
Når du ruller dette ud på sociale medier, kan du tease det kommende indhold med noget som:
"Vi nød virkelig at møde så mange af vores branchekolleger på [Konferencenavn]. Vi havde et kamerahold på stedet, og i løbet af de kommende uger vil vi dele indsigt i aktuelle trends, fremtidige muligheder og potentielle løsninger på vores mest presserende udfordringer. I denne første video giver førende brancheeksperter fra [tag de virksomheder, der er inkluderet i rapporten] en forsmag på, hvad du kan forvente."
I det efterfølgende content kan du måske nedtone selve begivenheden eller i det mindste være en smule vag omkring, hvornår den fandt sted. At omtale konferencen som "nylig" er bedre end at angive dens nøjagtige dato. Du ønsker selvfølgelig ikke ligefrem at påpege, at interviewene blev foretaget for noget tid siden.
Men hvis du har gjort tingene rigtigt, vil indholdet stadig føles frisk flere uger efter begivenheden. Igen er der ingen, der synes, at en branchekonference i sig slev er spændende. Derfor vil du altid hellere lægge vægt på dine interviewpersoners indsigter frem for det sted, hvor indsigterne er indsamlet.
PRO-TIP: Hver gang du har offentliggjort et stykke indhold fra konferencen, skal du sørge for at tagge interviewpersonerne, når du deler det på LinkedIn. Det er en fantastisk måde at få ekstra visninger på. Der er nemlig stor chance for, at interviewpersonerne vil dele deres indsigt med deres netværk. Det er også en fin detalje at sende en kort tak-på e-mail til deltagerne med links til det indhold, de er med i.
At deltage i events, som branchekonferencer, kan være en fantastisk måde at lave originalt indhold, der har lang holdbarhed. De interviews, du sikrer dig, kan hjælpe dig med at få videoer og artikler ud længe efter, at arrangementet er slut, så længe du har tænkt det ind fra begyndelsen.
De to eller tre dage på gulvet vil være intense, men indsatsen vil være umagen værd. Ikke alene vil du komme hjem med noget fantastisk originalt content, du vil også have fået en række brancheforbindelser, der kan have værdi andre måder hen ad vejen.
Hvis du er interesseret i eventdækning, men ikke sikker på, at det er noget, du kan klare internt, er Brand Movers her for at hjælpe.
Kontakt os for et uforpligtende møde om, hvordan eventdækning kan implementeres i din eksisterende indholdsstrategi. Og hvis du vil sende os afsted for at dække din næste branchebegivenhed, kan vi helt sikkert også hjælpe med det.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.