Når det handler om sociale medier, content marketing og digitalt design, er det ikke alt, du kan sidde på din flade og tænke dig til - du er nødt til at afprøve det i den virkelige digitale verden. Og se, hvad der sker. Men. Man behøver jo ikke at skulle opfinde hele den dybe tallerken hver gang. Det er der andre, der har gjort - og det er der selvfølgelig skrevet bøger om.
Sig du kan li' mig - indholdsstrategi for sociale medier
Det lange seje træk skaber resultater på de sociale medier. Forestillingen om, at en enkelt Facebook-opdatering eller et tweet i ny og næ er nok, holder ikke i en virkelighed, hvor brugerne dagligt bombarderes med informationer og historier. Så enkelt kan det siges. I hvert fald ifølge Astrid Haug, som har skrevet bogen ’Sig du kan li’ mig’, der giver virksomheder konkrete råd til, hvordan de skaber indhold, som brugerne efterspørger – og ikke mindst får det til at leve videre på de sociale medier.
Astrid Haug er formand for Dansk Kommunikationsforening og har tidligere været community manager på Berlingske og arbejdet som særlig rådgiver i Kulturministeriet. Sammen med Anna Ebbesen har hun skrevet ’Lyt til elefanterne’, en indføring i digital kommunikation.
’Sig du kan li’ mig’ er henvendt til personer, der allerede har besluttet sig for, at sociale medier er den vej, de vil følge. Som Astrid Haug skriver i bogens indledning; Hvis du ikke allerede har forstået sociale medier nu, er det for sent forklare dig det. Ingen leflen for læseren her!
Det er der heller ingen grund til, for ’Sig du kan li’ mig’ er en god og letlæst indføring i, hvordan man arbejder og skaber resultater med sociale medier.
Bogen er delt op i fem kapitler, der gør det nemt for læseren at navigere rundt – og nemt at finde svar på aktuelle udfordringer, man står over for. Kapitlerne fokuserer blandt andet på at hjælpe virksomheden med at finde svar på, hvad formålet med at anvende sociale medier er, hvordan man giver brugerne relevant indhold og gode råd til at skabe det inspirerende indhold, hvordan man laver en plan for sit indhold og opstiller konkrete mål for indsatsen og til sidst, hvordan man inddrager hele organisationen og medarbejdere i arbejdet med forskellige sociale medier.
Hvordan gør du dit content til en guldåre, der bidrager til de sorte tal nederst i regnskabet og ikke en daglig kamp mod deadlines? Det får du svaret på i anden udgave af content-klassikeren Content Strategy for the Web, hvor Kristina Halvorson har allieret sig med Melissa Rach og begået en grundbog i værdiskabende content-strategier.
Don’t Make Me Think. Så enkelt kan essensen af Steve Krugs bog om brugervenlighed udtrykkes i bare en enkelt læresætning. Bogen er relevant for alle, der beskæftiger sig med online kommunikation, og den træner dig i at se alt fra brugerens perspektiv. Don’t Make Me Think foreligger nu i tredje udgave, der også inkluderer tips til mobile løsninger. Bogen er let læst, men vil med garanti blive en, du vender tilbage til igen og igen, når du skal træffe beslutninger om indhold og design.
Det skorter ikke på bøger om emnet, alligevel har Guy Kawasaki (den tidligere Apple-chefevangelist) sammen med Peg Fitzpatrick skrevet “The Art of Social Media”. Bogen, der bærer undertitlen “Power Tips for Power Users”, forsøger med over 100 tips og tricks at give såvel novicer som mere rutinerede brugere af sociale medier et samlet overblik over best practices på de mest gængse sociale platforme.
Foto: PR
Denne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #4. Du kan finde den og alle andre udgaver af magasinet her.
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.