Er du som virksomhed først inviteret indenfor i en potentiel kundes indbakke, er du også kommet et stort skridt nærmere at få deres underskrift på en kontrakt.
Email marketing en nemlig – trods sine mange år på bagen – stadig et af de mest effektive kanaler for content marketing, når du skal have leads ned gennem tragten og flytte dem tættere på et køb. Men kun når det bliver gjort rigtigt.
At få tilladelsen til at sende e-mails til nogen er kun første skridt. For det er de e-mails, du sender dem bagefter, der gør hele forskellen. Og her er der en række ting, du garenteret kan optimere for at komme sikkert i land på den.
Derfor har vi skrevet et hack med vores ni bedste tips til, hvordan du får mere ud af din e-mail marketing.
1. Find ud af, hvorfor du sender e-mails til dine potentielle kunder
Det kan både være svært, skræmmende og hårdt at skulle træde et skridt tilbage og stille det helt fundamentale spørgsmål:
“Skal vi overhovedet sende e-mails, og hvis vi skal, hvad er så målet?”. Især hvis du skal et trin op af organisationsdiagrammet og stille spørgsmålet til en af dine chefer.
Der er imidlertid ingen vej udenom. For hvis du ikke ved, hvorfor I sender e-mails, og har I ikke et mål med dem, får I heller aldrig kanalen til at fungere.
Beklager. Men det er sådan, det er.
Derfor: Træd et skridt tilbage og spørg dig selv, hvilken funktion jeres e-mail marketing skal have. Det kan for eksempel være at:
Når først målet ligger fast, kan du meget lettere identificere målgruppen og optimere jeres e-mails til at understøtte det.
Ok. Du har fået lov til at sende dine potentielle kunder e-mails. Så skal de også have et godt tilbud, ikke?
Svaret på det afhænger først og fremmest af, hvor langt dine potentielle kunder er på købsrejsen, og hvor meget tillid du allerede har opbygget hos modtageren. For hvis du laver god content marketing, fanger du sikkert masser af mulige kunder i toppen af tragten, hvor de først lige er begyndt at interessere sig for det, du beskæftiger dig med.
Derfor er det kun en brøkdel af dine modtagere, der er klar til at få smækket svesken på disken og tage stilling til, om I skal indgå i et kunde-leverandør-forhold.
En god tommelfingerregel siger, at dine e-mails skal bestå af 90 procent relevant, værdifuldt indhold og 10 procent salg. Så undgår du nemlig at skræmme leads væk, før de har fået en ærlig chance for at lære dig at kende.
E-mail er en forholdsvis intim kanal, fordi modtageren inviterer dig til at kommunikere med ham eller hende på samme vilkår som kolleger, venner, kærester og familie. Alle e-mails havner i den samme indbakke (sådan cirka, i hvert fald. Gmail har fået en funktion, der kan flytte nyhedsbreve fra virksomheder til en separat fane).
Derfor er det også helt essentielt, at der er sammenhæng mellem det, du lover på den side, hvor modtageren tilmelder sig, og det du rent faktisk putter i dine e-mails. Ellers ryger tilliden.
Vær så specifik som muligt, når du laver din tilmeldingsside. Fortæl modtageren, præcis hvad han eller hun kan forvente at modtage fra dig – og cirka hvor ofte, det kommer til at ske.
Bare fordi dine potentielle kunder har skrevet sig op til at modtage dine e-mails, er det langt fra sikkert, at de også åbner dem. Åbningsrater varierer meget. På vores eget nyhedsbrev ligger den på mellem 30 og 40 procent, men den kan sagtens være lavere.
Nøglen til at få åbningsraten op er er emne-linjen. Der er her, du skal overbevise din modtager om, at han eller hun skal bruge de næste 10-30 sekunder på at åbne din e-mail og læse den i stedet for at smide den i den virtuelle skraldespand.
Og hvordan gør du så det?
Hvad skal der ske, efter modtageren har åbnet din e-mail? Det spørgsmål er du nødt til at kunne besvare for at kunne optimere din e-mail til at drive leads i den rigtige retning. Ellers kan du ligeså godt lade være med at trykke på “Send”. Det gælder, uanset om dit mål med e-mailen er at få dine modtagere til at:
Hjælp din modtager ved at gøre det tydeligt, hvad det naturlige næste skridt er. Ellers er der stor sandsynlighed for, at han eller hun bare arkiverer e-mailen, før du kan nå at sige “konvertering”.
At designe og implementere HTML-skabeloner for e-mails er et kapitel for sig. Og vel at mærke et kapitel, som ikke ret mange udviklere ønsker at tage hul på.
Når man udvikler almindelige websites er der en række standarder, man kan følge for at få sit design til at se nogenlunde ens ud på alle enheder. Sådan er det ikke med e-mails, der bliver vist meget forskelligt afhængigt af, om en bruger åbner den på sin iPhone, i Gmail, Outlook eller en af de mange andre e-mail-klienter, der findes.
Samtidig har du kun kort tid til at overbevise din modtager om, at det var det helt rigtige valg hun foretog sig, da hun valgte at åbne dit nyhedsbrev.
Derfor skal du holde både tekst og design så simpelt som muligt. Det øger nemlig sandsynligheden for, at du kommer igennem med dit budskab, når det ikke går tabt i rodet design og indviklede sætningskonstruktioner.
Endelig er det også meget lettere at optimere en simpel HTML-skabelon til både desktop, tablet og mobil.
Det er altid vigtigt at have alt-tekster på sine billeder. Altså alternative tekster, der beskriver billedet, og som kan indtastes i de fleste e-mail-platforme og content management systemer. På jeres website skal I have det, fordi det gør både søgemaskinerne og folk med synshandicap i stand til at forstå, hvad der er på billedet.
I jeres e-mails skal I have alt-tekster på billederne, fordi det kun er en del af modtagerne, der får mulighed for at se billederne. Mange e-mail-klienter har nemlig slået billedvisning fra som standard, og brugeren skal foretage en aktiv handling for at få dem vist.
Hvis din e-mail består af både tekst og billeder, er det derfor vigtigt, at du beskriver, hvad der er på billederne. Ellers ryger konteksten, og du efterlader brugeren med mærkelige, hvide felter i e-mailen.
E-mail marketing har et dårligt ry – og det med god grund.
Selvom det er brud på markedsføringsloven, sender alt for mange virksomheder e-mails uden, at modtagerne har givet deres samtykke til det.
Og ligeså mange virksomheder gør alt, hvad de kan for at gøre det svært for modtagerne at framelde sig. For når en bruger først har frameldt sig, er det en tabt mulighed.
Guess what: Muligheden er tabt for længe siden. Og modtageren bliver kun mere gal i skralden af ikke at kunne framelde sig.
Du risikerer desuden at blive black-listet som spammer hos de store email-klienter som Gmail og Outlook (og hvem har lyst til det?).
Gør det derfor let for dine modtagere at framelde sig ved at lægge et link ind i bunden af e-mailen, hvor der for eksempel står “Frameld alle e-mails”.
Følger du de første ni punkter, er du kommet et stort skridt tættere på at få mere succes med dine marketing-e-mails.
Det vigtigste, du imidlertid kan gøre for din e-mail marketing, er at teste, teste og teste.
For det første skal du teste det rent tekniske. Ser din e-mail ud, som den skal, i de mest udbredte klienter? De fleste moderne e-mail-platforme har tests indbygget, og i de bedste kan du på screenshots se, hvordan e-mailen ser ud på for eksempel en iPhone, i Gmail og i Outlook.
For det andet skal du finde ud af, hvornår på året, måneden, ugen og dagen du får mest ud af at sende dine e-mails. Hvordan påvirker det for eksempel åbningsraten, hvis du sender lige inden, folk går til frokost? Eller når de har lagt børnene i seng? Det afhænger helt af din målgruppe. Og du kan kun finde svaret ved at prøve dig frem.
Endelig kan du teste indholdet. Ikke bare emne-linjerne som beskrevet tidligere. Test for eksempel også, hvilke calls-to-action, der giver flest klik, og hvordan det påvirker åbningsraten, hvis du ændrer navnet på afsenderen.
Du har nu fået vores ni bedste tips til, hvordan du får mere succes med din e-mail marketing.
Hvis vi har glemt nogen, er du mere end velkommen til at tilføje din i kommentarfeltet.
Dette er Clever Content Hack nr. 19. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.
disse indlæg om Distribution
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.